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    Summary
    EudraCT Number:2018-001386-16
    Sponsor's Protocol Code Number:TUD-TEMACA-069
    National Competent Authority:Germany - BfArM
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Prematurely Ended
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2019-01-29
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedGermany - BfArM
    A.2EudraCT number2018-001386-16
    A.3Full title of the trial
    Investigation of the efficacy of acamprosate and calcium in comparison to placebo as validation of a behavioural test for alcohol dependence (TEMACA)
    Untersuchung der Wirksamkeit von Acamprosat und Calcium im Vergleich zu Placebo als Validierung eines Verhaltenstests bei Alkoholabhängigkeit (TEMACA)
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    Investigation of the efficacy of acamprosate and calcium in comparison to placebo as validation of a behavioural test for alcohol dependence (TEMACA)
    Untersuchung der Wirksamkeit von Acamprosat und Calcium im Vergleich zu Placebo als Validierung eines Verhaltenstests bei Alkoholabhängigkeit
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    TEMACA
    A.4.1Sponsor's protocol code numberTUD-TEMACA-069
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorTechnische Universität Dresden
    B.1.3.4CountryGermany
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing supportBundesministerium für Bildung und Forschung
    B.4.2CountryGermany
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationTechnische Universität Dresden
    B.5.2Functional name of contact pointKlinik & Poliklinik für Psychiatrie
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressFetscherstraße 74
    B.5.3.2Town/ cityDresden
    B.5.3.3Post code01307
    B.5.3.4CountryGermany
    B.5.4Telephone number+4935145818205
    B.5.5Fax number+493514585316
    B.5.6E-mailmaik.spreer@uniklinikum-dresden.de
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation No
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameAcamprosat-Calcium
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNAcamprosat-Calcium
    D.3.9.1CAS number 77337-73-6
    D.3.9.2Current sponsor codeAcamprosat-Calcium
    D.3.9.3Other descriptive name3-Acetamido-1-propansulfonsäure
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB00239MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number666
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 2
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleComparator
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Calciumcarbonat
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderVerla-Pharm Arzneimittel GmbH & Co. KG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.1Product nameCalciumcarbonat
    D.3.4Pharmaceutical form Capsule, hard
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPOral use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNCalciumcarbonat
    D.3.9.2Current sponsor codeCalcium-Verla
    D.3.9.3Other descriptive nameCALCIUM CARBONATE
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB13166MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number1500
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.IMP: 3
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Alkohol-Konzentrat 95% Braun
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderB. Braun Melsungen AG
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationGermany
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Concentrate for solution for infusion
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPIntravenous bolus use (Noncurrent)
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.8INN - Proposed INNAlkohol-Konzentrat 95%
    D.3.9.1CAS number 64-17-5
    D.3.9.3Other descriptive nameETHANOL
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB13730MIG
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit % (V/V) percent volume/volume
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number95
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboCapsule, hard
    D.8.4Route of administration of the placeboGastroenteral use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    persons with disturbance in alcohol use according DSM5 which do not want to change their alcohol consumption
    Männliche und weibliche freiwillige Probanden mit mindestens leicht ausgeprägter Alkoholgebrauchsstörung gemäß DSM-5 im Alter von 25 bis 55 Jahren mit aktuellen Trinkmengen von im Mittel mindestens 61 g/Tag für Männer (entspricht 3 Halbliterflaschen Bier) bzw. mindestens 40 g/Tag für Frauen (entspricht zwei Halbliterflaschen Bier), entsprechend mindestens hochgradig riskantem Alkoholkonsum gemäß WHO und European Medicines Agency (EMA, February 2010)
    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    persons which are disturbed in in drinking alcohol
    Personen mit mindestens leicht ausgeprägter Störung im Alkoholkonsum
    E.1.1.2Therapeutic area Psychiatry and Psychology [F] - Behaviours [F01]
    MedDRA Classification
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    Validation of the behavior test "TEMA":
    Can the TEMA demonstrate that the administration of acamprosate or ionised calcium (Ca2+ = Calciumcarbonat) reduces the willingness to work after a period of abstinence from alcohol of at least 15 (to 20) days in order to be able to drink alcohol?
    Validierung des Verhaltenstests „TEMA“:
    Kann der TEMA nachweisen, dass die Gabe von Acamprosat oder ionisiertem Calcium (Ca2+ = Fertigarzneimittel Calciumcarbonat) die Bereitschaft verringert, im Anschluss an eine mindestens 15 (bis 20)- tägige Periode der Alkoholabstinenz, Arbeit zu leisten, um sich Alkohol zuführen zu können?
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    1. Does the administration of acamprosate or calcium in comparison to placebo lead to a changed subjective perception of alcohol effects?
    2. Can the efficacy of Acamprosat or Ca2+ be predicted?
    3. Can the administration of Acamprosat or Ca2+ reduce the alcohol demand in everyday life?
    4. Are there differences between treatment groups in the frequency of alcohol consumption during the imposed abstinence period and how does this affect alcohol work after the imposed abstinence period?
    5. Does participation in the study encourage motivation to change drinking habits or does it change drinking habits or the use of addiction services?
    6. Is the activity of secreted sphingomyelinase suitable as a biomarker for alcohol consumption and prediction of drug action?
    7. Do safety problems arise in the use of the investigational medicinal products?
    1. Führt die Gabe von Acamprosat oder Calcium im Vergleich zu Placebo zu veränderter subjektiver Wahrnehmung von Alkoholeffekten?
    2. Kann die Wirksamkeit von Acamprosat oder Ca2+ vorhergesagt werden?
    3. Kann die Gabe von Acamprosat oder Ca2+ das Alkoholverlangen im Alltag reduzieren?
    4. Gibt es Unterschiede zwischen den Behandlungsgruppen bzgl. der Häufigkeit von Alkoholkonsum während der auferlegten Abstinenzperiode und wie beeinflusst dies die Arbeit für Alkohol nach der auferlegten Abstinenzperiode?
    5. Fördert die Teilnahme an der Studie die Änderungsmotivation bezüglich der Trinkgewohnheiten oder verändert sie die Trinkgewohnheiten oder die Inanspruchnahme von Suchthilfeangeboten?
    6. Ist die Aktivität der sezernierten Sphingomyelinase als Biomarker für Alkoholkonsum und Prädiktion der Medikamentenwirkung geeignet?
    7. Treten bei der Anwendung der Prüfpräparate Sicherheitsprobleme auf?
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1. Male and female volunteers aged 25 to 55 years who are currently or have a history of fulfilling the diagnostic criteria of an
    have at least a mildly pronounced alcohol abuse disorder in accordance with DSM-5, but do not consume alcohol immediately and permanently
    to set the time.
    2. Be willing to abstain continuously and completely from alcohol, sedatives and illicit drugs for 15-20 days for the purpose of
    study participation.
    3. According to WHO, high-risk alcohol consumption with average drinking quantities for men: >60 g/day, for women >40 g/day in the timeline
    Follow-back interview over the last 45 days before the screening examination, spread over an average of at least 4 drinking days per week.
    4. Written consent of the participating person after clarification has been given .
    5. Successful attempt to swallow a placebo capsule of the investigational medicinal products during the screening visit.
    6. No period of more than 6 consecutive abstinence days between the screening date and visit 2.
    1. Männliche und weibliche freiwillige Probanden im Alter von 25 bis 55 Jahren, die aktuell oder in der Vorgeschichte die diagnostischen Kriterien einer
    mindestens leicht ausgeprägten Alkoholgebrauchs-störung gemäß DSM-5 aufweisen, aber ihren Alkoholkonsum nicht sofort und dauerhaft
    einstellen wollen.
    2. Bereitschaft zu 15-20- tägiger kontinuierlicher und vollständiger Abstinenz von Alkohol, Beruhigungsmitteln und illegalen Drogen zum Zweck der
    Studienteilnahme.
    3. Gemäß WHO hochgradig riskanter Alkoholkonsum mit durchschnittlichen Trinkmengen für Männer: >60 g/Tag, für Frauen >40 g/Tag im Timeline
    Follow-back Interview über die letzten 45 Tage vor der Screening-Untersuchung, verteilt auf im Mittel mindestens 4 Trinktage pro Woche.
    4. Schriftliche Einwilligung der teilnehmenden Person nach erfolgter Aufklärung.
    5. Erfolgreicher Versuch, bei der Screeningvisite eine Placebokapsel der Prüfpräparate zu schlucken.
    6. Zwischen Screening-Termin und Visite 2 keine Periode von mehr als 6 aufeinanderfolgenden abstinenten Tagen.
    E.4Principal exclusion criteria
    1.Current, active dependence on illegal drugs, determined by medical questioning and comparison with the corresponding ICD-10s
    or DSM-IV criteria
    2. on specific request, indicating interested parties to immediately and permanently cease alcohol consumption, irrespective of whether or not they participate in the study
    3. known current or past conditions in which alcohol infusion or withdrawal could cause a clinically relevant hazard
    (e.g. pancreatitis, cirrhosis of the liver) determined by medical questioning and clinical examination
    4. kidney stone disease in prehistory
    5. current psychiatric treatment or use of psychotropic drugs or presence of a psychiatric patient in need of treatment
    illness
    6. for screening or for V1 or V2 alcohol withdrawal signs with point value in the CIWA alcohol withdrawal scale > 6 or blood pressure systolic > 160 mm
    Hg or diastolic > 100 mm Hg or heart rate > 105/min, each at breath alcohol concentration of 0 per mille;
    7. epileptic seizures or delirium in the anamnesis
    8. deflection of routine laboratory parameters indicating a possible hazard from the study procedures: ASAT, ALAT, lipase each via
    three times the standard value, quick value < 70 %, creatinine > 120 µmol/l, eGFR < 30 ml/min/1.73 m2, leukocytes above 13000/µl, haemoglobin < 7mmol/l (men) or < 6.5 mmol/l (women), MCV > 105 fl, Ca2+ level at screening date > 2.7 mmol/l
    9. weight > 100 kg for screening
    10. positive twice > 0 per mille during screening or at visits 1, 2 or 3 breath alcohol concentration (AAK) or drug screening in urine twice positive
    on opiates, cannabis, cocaine, amphetamines, benzodiazepines. If the result is positive, the examination can be performed once on a later day.
    be repeated
    11. a history of hypersensitivity to alcohol or any of the drugs used or their ingredients, or
    to medicaments having a similar chemical structure
    12. Previous treatment trial with Acamprosat that was considered ineffective by the interested party or therapist.
    13. participation of the subject in another clinical trial within the last 4 weeks prior to inclusion
    14. diseases which do not allow the person concerned to assess the nature, extent and possible consequences of the clinical trial
    15. pregnant or breastfeeding women
    16. women of childbearing age, except women who meet the following criteria:
    a.Postmenopausal (12 months natural amenorrhea or 6 months amenorrhea with serum FSH > 40 ml U/ml)
    b.Postoperative (6 weeks after bilateral ovarectomy with or without hysterectomy)
    c.Regular and correct use of a contraceptive method with an error rate of < 1% per year (e.g. implants, depot syringes),
    intrauterine device (IUD). It should be taken into account that combined oral contraception - in contrast to pure progesterone preparations - is a
    has a failure rate of < 1%. Hormone spirals are safer than copper spirals with a Pearl Index < 1%.
    d.Sexual abstinence
    e.vasectomy of the partner
    17. indications that the subject is unlikely to comply with the protocol (e.g. lack of cooperation)
    18. In addition, specific contraindications to acamprosate or calciumcarbonate according to the technical information:
    a. Diseases or circumstances that may cause hypercalcemia or hypercalcuria, e.g. hyperparathyroidism, kidney stones containing calcium, nephrocalcinosis, prolonged immobilization with accompanying hypercalciuria or hypercalcemia.
    b. Renal insufficiency (eGFR < 30 ml/min/1.73 m2), creatinine > 120 µmol/l
    19. taking vitamin D preparations or glycosides with a cardiac action
    1. Aktuelle, aktive Abhängigkeit von illegalen Drogen, festge-stellt durch ärztliche Befragung und Abgleich mit den ent-sprechenden ICD-10
    oder DSM-IV-Kriterien
    2. Auf konkrete Nachfrage, Angabe der Interessenten, den Alkoholkonsum unabhängig von der Studienteilnahme sofort und dauerhaft einzustellen
    3. Bekannte aktuelle oder frühere Erkrankungen, bei denen Alkoholinfusion oder Alkoholentzug eine klinisch relevante Gefährdung auslösen könnte
    (z.B. Pankreatitis, Leberzirrhose) festgestellt durch ärztliche Befragung und klinische Untersuchung
    4. Nierensteinleiden in der Vorgeschichte
    5. Aktuelle psychiatrische Behandlung oder Einnahme von Psychopharmaka oder Vorliegen einer behandlungsbedürftigen psychiatrischen
    Erkrankung
    6. Zum Screening oder bei V1 oder V2 Alkoholentzugszeichen mit Punktwert in der CIWA-Alkoholentzugsskala > 6 oder Blutdruck systolisch > 160 mm
    Hg oder diastolisch > 100 mm Hg oder Herzfrequenz > 105/min, jeweils bei Atemalkoholkonzentration von 0 Promille;
    7. Epileptische Anfälle oder Delir in der Anamnese
    8. Auslenkung der Routinelaborparameter, die auf eine mögliche Gefährdung durch die Studienprozeduren hinweisen: ASAT, ALAT, Lipase jeweils über
    das Dreifache des Normwertes, Quick-Wert < 70 %, Kreatinin > 120 µmol/l, eGFR < 30 ml/min/1.73 m2, Leukozyten über 13000/µl, Hämoglobin < 7
    mmol/l (Männer) bzw. < 6,5 mmol/l (Frauen), MCV > 105 fl, Ca2+-Spiegel zum Screeningtermin > 2,7 mmol/l
    9. Gewicht > 100 kg zum Screening
    10. Beim Screening oder zu Visiten 1, 2 oder 3 Atemalkoholkonzentration (AAK) zweimalig > 0 Promille oder Drogenscreening im Urin zweimalig positiv
    auf Opiate, Cannabis, Kokain, Amphetamine, Benzodiazepine. Bei positivem Befund kann die Untersuchung einmalig an einem späteren Tag
    wiederholt werden
    11. Anamnestisch angegebene Überempfindlichkeit gegenüber Alkohol oder eines der eingesetzten Medikamente oder deren Inhaltsstoffe oder
    gegenüber Medikamenten mit ähnlicher chemischer Struktur
    12. Früherer Behandlungsversuch mit Acamprosat, der vom Interessenten oder Therapeuten als unwirksam eingeschätzt wurde
    13. Teilnahme des Probanden an einer anderen klinischen Prüfung innerhalb der letzten 4 Wochen vor dem Einschluss
    14. Erkrankungen, die es der oder dem Betreffenden nicht erlauben, Wesen und Tragweite sowie mögliche Folgen der klinischen Prüfung abzuschätzen
    15. Schwangere oder stillende Frauen
    16.Frauen im gebärfähigen Alter, außer Frauen, die die folgenden Kriterien erfüllen:
    a.Postmenopausal (12 Monate natürliche Amenorrhö oder 6 Monate Amenorrhö mit Serum FSH > 40 ml U/ml)
    b.Postoperativ (6 Wochen nach beidseitiger Ovarektomie mit oder ohne Hysterektomie)
    c.Regelmäßige und korrekte Anwendung einer Verhütungsmethode mit Fehlerquote < 1 % pro Jahr (z. B. Implantate, Depotspritzen,
    Intrauterinpessar– IUP). Dabei ist zu berücksichtigen, dass die kombinierte orale Kontrazeption – im Gegensatz zu reinen Progesteronpräparaten –
    eine Versagerquote von < 1 % hat. Hormonspiralen sind mit einem Pearl Index < 1 % sicherer als Kupferspiralen
    d.Sexuelle Enthaltsamkeit
    e.Vasektomie des Partners
    17. Anzeichen dafür, dass der Proband den Prüfplan voraussichtlich nicht einhalten wird (z. B. mangelnde Kooperationsbereitschaft)
    18. Darüber hinaus spezifische Kontraindikationen gegen Acamprosat oder Calcium-Citrat laut den Fachinformationen:
    a.Krankheiten oder Umständen, die eine Hypercalcämie oder Hypercalcurie verursachen können, z.B. infolge Hyperparathyreoidismus, , calciumhaltigen Nierensteinen, Nephrocalcinose, längerer Immobilisation mit begleitender Hypercalciurie oder Hypercalcämie
    b.Niereninsuffizienz (eGFR < 30 ml/min/1.73 m2), Kreatinin > 120 µmol/l
    19. Einnahme von Vitamin D-Präparaten oder herzwirksamen Glykosiden
    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    The difference in the cumulative number of alcohol passes in the constant attention task between the first (V2) and second (V5) self-administration experiments compared between the groups treated with acamprosate vs. placebo or calcium vs. placebo.
    Die Differenz der kumulativen Zahl der Arbeitsdurchgänge für Alkohol im „constant attention task“ zwischen erstem (V2) und zweitem Selbstverabreichungsexperiment (V5), verglichen zwischen den mit Acamprosat vs. Placebo bzw. Calcium vs. Placebo behandelten Gruppen.
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Values before the start of abstinence compared to values at the end of abstinence. Abstinence is 14 to 19 days.
    Visite 2 = Visite 1 (screening + 7-35 days) + 7-10 days compared with
    Visit 5 = Visit 4 (first day of medication) +13-18 days
    Werte vor Beginn der Abstinenz verglichen mit den Werten am Ende der Abstinenz. Die Abstinenz beträgt 14 bis 19 Tage.
    Visite 2 = Visite 1 (Screening + 7-35 Tage) + 7-10 Tage verglichen mit
    Visite 5 = Visite 4 (erster Medikationstag) +13-18 Tage
    E.5.2Secondary end point(s)
    (A) Endpoints related to efficacy:
    1. other parameters of alcohol self-administration
    a.Difference between first and second self-administration experiment in the break points in the progressive work scheme for the work
    for alcohol
    b.The difference of the maximum blood alcohol concentration (BAC) achieved between the first and second self-administration experiments
    c. The difference between the first and second self-administration experiments in the cumulative number of working passes for saline solution
    in the constant attention task.
    d.Investigation of the primary and the above-mentioned secondary parameters of alcohol self-administration with separate consideration only of the
    first or second half of the experiment
    2. alcohol-induced change in values for subjective alcohol effects between first and second self-administration experiment, recorded by
    visual analogue scales ("quizzers") before, during and after the experiment in the 3 treatment groups
    3. baseline values and changes in calcium supply parameters between V2 and V5 (blood levels of total calcium, phosphate,
    magnesium, albumin, parat-hormone, 25-hydroxy-vitamin D) in the three treatment groups in relation to the primary target quantity.
    4. change of the alcohol demand in everyday life (by means of OCDS scores), measured in each case before both self-administration experiments in the 3
    treatment groups
    5. violations of imposed abstinence as a proportion (%) of days with alcohol consumption (as determined by Timeline Follow-Back Interview (TLFB)) in
    the three treatment groups and their influence on the primary target size
    6. stage of change motivation regarding drinking habits (readiness to change questionnaire) for screening, visit 6 and telephone
    follow-up
    7. drinking behaviour (using TLFB) for the period from 45 days prior to screening to one day prior to follow-up telephone examination
    8. any reported use of the addiction assistance system, collected for screening and after the end of the study interventions
    (Follow-up examination V6 and telephone follow-up examination)
    9. initial values as well as change in activity of secreted acid sphingomyelinase (to screening and to both
    self-administration experiments, V2 and V5) in serum with respect to drinking behaviour, primary and secondary targets of the
    self-administration of alcohol and the effects of the medicaments thereon
    10. acamprosate levels with respect to primary and secondary targets of alcohol self-administration in the acamprosate group

    (B) Endpoints related to safety during and after the treatment period:
    1. medical questioning with regard to adverse events that occurred during visits V1 to V6
    2. CIWA-Ar score, blood pressure and pulse values for screening and visits 1 to 6
    (A) Endpunkte bezogen auf die Wirksamkeit:
    1. Weitere Parameter der Alkoholselbstverabreichung
    a.Differenz zwischen erstem und zweitem Selbstverabreichungsexperiment in den „break points“ im „progressive work“-Arbeitsschema für die Arbeit
    für Alkohol
    b.Die Differenz der maximal erreichten Blutalkoholkonzentration (BAK) zwischen erstem und zweitem Selbstverabreichungsexperiment
    c.Die Differenz zwischen erstem und zweitem Selbstverabreichungsexperiment in der kumulativen Zahl der Arbeitsdurchgänge für Kochsalzlösung
    im „constant attention task“
    d.Untersuchung der primären und der o.g. sekundären Parameter der Alkoholselbstverabreichung unter separater Berücksichtigung jeweils nur der
    ersten bzw. zweiten Hälfte des Experimentes
    2. Alkoholinduzierte Änderung der Werte für subjektive Alkoholwirkungen zwischen erstem und zweitem Selbstverabreichungsexperiment, erfasst mit
    visuellen Analogskalen („Quizzer“) vor, während und nach dem Versuch in den 3 Behandlungsgruppen
    3. Ausgangswerte sowie Änderungen von Parametern der Calciumversorgung zwischen V2 und V5 (Blutspiegel von Gesamtcalcium, Phosphat,
    Magnesium, Albumin, Parat-hormon, 25-Hydroxy-Vitamin D) in den drei Behandlungsgruppen in Bezug zur primären Zielgröße
    4. Änderung des Alkoholverlangens im Alltag (mittels OCDS-Scores), gemessen jeweils vor beiden Selbstverabreichungsexperimenten in den 3
    Behandlungsgruppen
    5. Verstöße gegen die auferlegte Abstinenz als Anteil (%) der Tage mit (per Timeline Follow-Back-Interview (TLFB) festgestelltem) Alkoholkonsum in
    den drei Behandlungsgruppen und deren Einfluss auf die primäre Zielgröße
    6. Stadium der Änderungsmotivation bezüglich Trinkgewohnheiten (Readiness to change-Fragebogen) zum Screening, Visite 6 und zur telefonischen
    Nachuntersuchung
    7. Trinkverhalten (mittels TLFB) für den Zeitraum beginnend 45 Tage vor Screening bis einen Tag vor der telefonischen Nachuntersuchung
    8. Jegliche angegebene Inanspruchnahme des Suchthilfesystems, erhoben zum Screening sowie nach Ende der Studieninterventionen
    (Nachuntersuchung V6 und zur telefonischen Nachuntersuchung)
    9. Ausgangswerte sowie Änderung der Aktivität der sezernierten sauren Sphingomyelinase (zum Screening und zu beiden
    Selbstverabreichungsexperimenten, V2 und V5) im Serum in Bezug auf Trinkverhalten, primäre und sekundäre Zielgrößen der
    Alkoholselbstverabreichung sowie die Medikamentenwirkungen hierauf
    10. Acamprosatspiegel in Bezug auf primäre und sekundäre Zielgrößen der Alkoholselbstverabreichung in der Acamprosat-Gruppe

    (B) Endpunkte bezogen auf die Sicherheit während und nach der Behandlungsperiode:
    1. Ärztliche Befragung hinsichtlich aufgetretener unerwünschter Ereignisse zu Visiten V1 bis V6
    2. CIWA-Ar-Score, Werte für Blutdruck und Puls zum Screening und den Visiten 1 bis 6
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    1. values before the start of abstinence compared with values at the end of abstinence. Abstinence is 14 to 19 days.
    2nd screening and 7 to 14 days as well as 6 to 8 weeks after abstinence.
    3. screening, before and after abstinence
    1. Werte vor Beginn der Abstinenz verglichen mit den Werten am Ende der Abstinenz. Die Abstinenz beträgt 14 bis 19 Tage.
    2. Screening und 7 bis 14 Tage sowie 6 bis 8 Wochen nach der Abstinenz
    3. Screening, vor und nach der Abstinenz
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis Yes
    E.6.2Prophylaxis No
    E.6.3Therapy Yes
    E.6.4Safety No
    E.6.5Efficacy No
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) Yes
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) No
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group Yes
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial3
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned Yes
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned No
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee Yes
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    11/2021
    11/2021
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years1
    E.8.9.1In the Member State concerned months2
    E.8.9.1In the Member State concerned days15
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 84
    F.1.3Elderly (>=65 years) No
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers Yes
    F.3.2Patients No
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state84
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    Once the trial has been completed, further treatment of the participants is not normally planned, but is recommended and offered by the clinic conducting the trial. Participants who require outpatient or inpatient detoxification during the study will be offered this at the Outpatient Department for Dependency Diseases of the Clinic and Polyclinic for Psychiatry and Psychotherapy of the University Hospital Carl Gustav Carus Dresden.
    Nach Abschluss der Prüfung ist eine Weiterbehandlung der Teilnehmer nicht regulär vorgesehen, wird jedoch empfohlen und seitens der die Studie durchführenden Klinik angeboten. Teilnehmer, bei denen während der Studie eine ambulante oder stationäre Entgiftung notwendig wird, wird dies in der Ambulanz für Abhängigkeitserkrankungen der Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie des Universitätsklinikums Carl Gustav Carus Dresden angeboten.
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2019-07-16
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2019-01-22
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusPrematurely Ended
    P.Date of the global end of the trial2023-09-05
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