E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Childhood epilepsy: Myoclonic Astatic Epilepsy (Doose-Syndrome) |
Epilepsie im Kindesalter: Myoklonisch-astatische Epilepsie (Doose-Syndrom) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Doose Syndrome is an epileptic condition in children. The seitures can be frequent and involve the abrupt loss of muscle control, causing the child to fall to the ground, often resulting in injury. |
Das Doose-Syndrom ist eine epileptische Erkrankung bei Kindern. Die Anfälle können häufig sein und zum abrupten Verlust der Muskelkontrolle führen, was oft zu Stürzen und Verletzungen führt. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10015040 |
E.1.2 | Term | Epilepsy equivalent |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004852 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The aim of this proof of concept study is to investigate the efficacy of low dose Fenfluramine as add-on therapy 0.4 or 0.8 mg/kg/day (max 30.0 mg/day). |
Ziel dieser Proof-of-Concept-Studie ist es die Wirksamkeit von niedrig dosiertem Fenfluramin als Zusatztherapie mit 0.4 or 0.8 mg/kg/Tag(max 30.0 mg/Tag) zu untersuchen. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The aim of this proof of concept study is to investigate the quality of life and safety of low dose Fenfluramine as add-on therapy 0.4 or 0.8 mg/kg/day (max 30.0 mg/day). |
Ziel dieser Proof-of-Concept-Studie ist es die Lebensqualität und Sicherheit bei der Gabe von niedrig dosiertem Fenfluramin als Zusatztherapie mit 0.4 or 0.8 mg/kg/Tag(max 30.0 mg/Tag) zu untersuchen. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Diagnosis of Doose syndrome • Age: 1 to 17 years. • Normal cognitive development before the onset of epilepsy and absence of organic cerebral abnormalities. • Onset of myoclonic, myoclonic-(atonic) astatic or atonic-astatic seizures, absences, status of „petit mal“, generalized tonic clonic seizures; sometimes febrile seizures occur before the start of epilepsy. • Multiple seizure types (at least 2) including in any case myoclonic atonic seizures • at least 6 documented seizures in the last 4 weeks before inclusion • on >= 1AED during the 4 weeks before inclusion • Presence on EEG of biparietal theta background rhythm, and irregularly generalized spike wave, and polyspike wave |
- Diagnose einer myoklonisch-astatischen Epilepsie (Doose-Syndrom) - Alter 1 – 17 Jahre - Initial-Entwicklung bis zum ersten Anfall normal, keine zerebrale Abnormalitäten - Myoklonisch, myoklonisch-(atonisch) astatisch oder atonisch-astatische Anfälle, Absencen, Status “petit mal”, generalisiert tonisch klonische Anfälle, zum Teil Fieberkrämpfe vor Beginn der Epilepsie - Mind. 2 Anfallsarten, eine davon myoklonisch-atonischer Anfall - Mind. 6 dokumentierte Anfälle innerhalb der vergangenen 4 Wochen vor Einschluss in die Studie - Patient erhält mehr als ein antiepileptisches Medikament während der vergangenen 4 Wochen vor Einschluss in die Studie - EEG zeigt biparietalen Theta Grundrhytmus, und irregulare generalisierte spike wave und polyspike wave |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Any cardiovascular abnormality • Abnormal weight (below age specific 3rd percentile) • Cortical structural brain lesions. • Presence of severe and benign myoclonic epilepsy (SME, BME) in infancy and early childhood • Presence of cryptogenic Lennox-Gastaut syndrome, based on the ILAE definitions • Presence of atypical benign partial epilepsy/pseudo-Lennox-syndrome • Presence of other symptomatic / cryptogenic epilepsies (e.g. with a frontal lobe semiology). • Progressive neurodegenerative disease • certain drugs • Glaucoma
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- Kardiovaskuläre Auffäligkeit - abnormales Gewicht (unterhalb des 3. altersspezifischen Percentils) - Kortikale strukturelle Läsionen im Gehirn - Präsenz von schwerwiegender und gutartiger myoklonischer Epilepsie (SME, BME) im Säuglings- und frühen Kindesalter - Kryptogenetisches Lennox-Gastaut-Syndrom (gem. ILAE Definition) - Pseudo-Lennox-Gastaut-Syndrom - Andere symptomatische oder kryptogenetische Epilepsien - Fortschreitende neurodegenerative Erkrankungen - bestimmte Medikamente - Glaukom |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Efficacy of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • Number of responders at each FFA dosage (0.4 or 0.8mg/kg/day) after a four week treatment with 0.4mg/kg/d or 0.8mg/kg/d (week 11/16) • Number of seizure free subjects at each FFA dosage (0.4 or 0.8mg/kg/day) after a four-week treatment with 0.4mg/kg/d or 0.8 mg/kg/day (week 11/16) • Number of seizure free days per subject during four week treatment with 0.4 mg/kg/d of FFA • Number of seizure free days per subject during four week treatment with 0.8mg/kg/d of FFA • Seizure frequency change per subject and per major seizure type: generalized tonic-clonic seizures (GTKA), tonic seizures (TS), atonic seizures (AS), absences (typical o atypical, AB), myoclonic seizures (MS) during four week treatment (0.4 mg/kg/d and 0.8 mg/kg/d)
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Wirksamkeit der Zusatz-FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • Anzahl der Responder bei jeder FFA-Dosis (0,4 oder 0,8mg/kg/Tag) nach 4-wöchiger Behandlung mit 0,4mg/kg/Tag oder 0,8mg/kg/Tag (Woche 11/16) • Anzahl der anfallsfreien Patienten bei jeder FFA-Dosis (0,4 oder 0,8 mg / kg / Tag) nach 4-wöchiger Behandlung mit 0.4 mg/kg/Tag oder 0.8mg/kg/Tag (Woche 11/16) • Anzahl der anfallsfreien Tage pro Patient während der 4-wöchigen Behandlung mit 0.4 mg/kg/Tag • Anzahl der anfallsfreien Tage pro Patient während der 4-wöchigen Behandlung mit 0.8 mg/kg/Tag • Änderung der Anfallshäufigkeit pro Patient und pro Hauptanfalltyp (tonisch klonische Anfälle (TCS), tonische Anfälle (TS), atonische Anfälle (AS), fokale Anfälle (FS), myoklonische Anfälle (MS) während der 4-wöchigen Behandlung (0.4mg/kg/Tag und 0.8mg/kg/Tag)
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Efficacy of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • Number of responders at each FFA dosage: after week 11 (0.4mg/kg/d) / after week 16 (0.8mg/kg/d) • Number of seizure free subjects at each FFA dosage: after week 11 (0.4mg/kg/d) / after week 16 (0.8mg/kg/d) • Number of seizure free days per subject with 0.4mg/kg/d: during four-week treatment (week 7 - 11) • Number of seizure free days per subject with 0.8mg/kg/d during four-week treatment (week 12-16) • Seizure frequency change per subject and per major seizure type (Tonic Clonic Seizures (TCS), Tonic Seizures (TS), Atonic Seizures (AS), Focal Seizures (FS), myoclonic seizures (MS)): after week 11 (0.4mg/kg/d) / after week 16 (0.8mg/kg/d)
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Wirksamkeit der Zusatz-FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • Anzahl der Responder bei jeder FFA-Dosis: nach Woche 11 (0,4mg/kg/Tag) / nach Woche 16 (0,8mg/kg/Tag) • Anzahl der anfallsfreien Patienten bei jeder FFA-Dosis: nach Woche 11 (0,4mg/kg/Tag) / nach Woche 16 (0,8mg/kg/Tag) • Anzahl der anfallsfreien Tage pro Patient mit 0,4mg/kg/Tag: während der 4-wöchigen Behandlung (Woche 7-11) • Anzahl der anfallsfreien Tage pro Patient mit 0,8mg/kg/Tag: während der 4-wöchigen Behandlung (Woche 12-16) • Änderung der Anfallshäufigkeit pro Patient und pro Hauptanfalltyp (tonisch klonische Anfälle (TCS), tonische Anfälle (TS), atonische Anfälle (AS), fokale Anfälle (FS), myoklonische Anfälle (MS): nach Woche 11 (0.4mg/kg/Tag) / nach Woche 16 (0.8mg/kg/Tag)
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1) Quality of Life of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • CGI (clinical global impression) by caregiver and treating physician • Sleep quality (e.g. documentation with Karolinska daytime sleep scale) • Parent / caregiver 5-point scale questionnaire to assess the subjects´ development regarding cognition, motor, behavior, activity level 2) Safety of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • Adverse events • Laboratory safety • Vital signs • Physical examination • Neurological examination • 12-lead electrocardiogram (ECGs) • Doppler echocardiogram (ECHOs) • Body weight |
1) Lebensqualität bei Zusatztherapie mit FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • CGI (klinischer globaler Eindruck) durch Bezugsperson und behandelnder Arzt • Schlafqualität (z. B. Dokumentation mit der Tagesschlafskala von Karolinska) • 5-Punkte-Fragebogen für Eltern / Bezugspersonen zur Beurteilung der Entwicklung der Patienten in Bezug auf Kognition, Motorik, Verhalten, Aktivitätslevel 2) Sicherheit der Zusatz-therapie mit FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • Nebenwirkungen • Laborsicherheit • Vitalwerte • Körperliche Untersuchung • Neurologische Untersuchung • 12-Kanal-Elektrokardiogramm (EKG) • Doppler-Echokardiogramm (ECHOs) • Körpergewicht |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
1) Quality of Life of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • CGI and 5-point developement questionnaire: baseline, week 11 (0.4mg/kg/d) / week 16 (0.8mg/kg/d), month 3 and 6 (in case of cardiac symptoms) • Sleep quality: baseline, week 11 (0.4mg/kg/d) / week 16 (0.8mg/kg/d)
2) Safety of add-on FFA in Myoclonic Astatic Epilepsy • Adverse events: continous • Laboratory safety: baseline, week 11 (0.4mg/kg/d) / week 16 (0.8mg/kg/d) • Vital signs:baseline, week 4, week 11 (0.4mg/kg/d) / week 16 (0.8mg/kg/d) •ECG/Echo: baseline, week 11 (0.4mg/kg/d) / week 16 (0.8mg/kg/d), month 3 and 6 (in case of cardiac symptoms)
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1) Lebensqualität bei Zusatztherapie mit FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • CGI und 5-Punkte-Entwicklungs-Fragebogen: baseline, Woche 11 (0.4mg/kg/d) / Woche 16 (0.8mg/kg/d), Monat 3 und 6 (im Fall kardieller Auffälligkeiten) • Schlafqualität: baseline, Woche 11 (0.4mg/kg/d) / Woche 16 (0.8mg/kg/d)
2) Sicherheit der Zusatz-therapie mit FFA bei myoklonischer astatischer Epilepsie • Nebenwirkungen: kontinuierlich • Laborsicherheit: baseline, Woche 11 (0.4mg/kg/d) / Woche 16 (0.8mg/kg/d) • Vitalwerte: baseline, Woche 4, Woche 11 (0.4mg/kg/d) / Woche 16 (0.8mg/kg/d) •EKG/Echo: baseline, Woche 11 (0.4mg/kg/d) / Woche 16 (0.8mg/kg/d), Monat 3 und 6 (im Fall kardieller Auffälligkeiten)
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Dosisfindung, Zusatztherapie |
Dose finding, add-on study |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 10 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |