E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
acute decompensated heart failure |
akute dekompensierte Herzinsuffizienz |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
acute heart failure |
akute Herzschwäche |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10000803 |
E.1.2 | Term | Acute heart failure |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004849 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the efficacy of empagliflozin plus loop diuretics versus placebo plus loop diuretics in patients with ADHF on the increase of urine output |
Die Beurteilung der Wirksamkeit von Empagliflozin plus Schleifendiuretika im Vergleich zu Placebo plus Schleifendiuretika bei Patienten mit ADHF auf die Urinproduktion |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To evaluate the effects of empagliflozin plus loop diuretics versus placebo plus loop diuretics in patients with ADHF, in terms of renal function, length of hospital stay, quality of life, insulin resistance and the need for further administration of diuretics |
Die Beurteilung der Wirkung von Empagliflozin plus Schleifendiuretika im Vergleich zu Placebo plus Schleifendiuretika bei Patienten mit ADHF hinsichtlich der Nierenfunktion, der Dauer des Krankenhausaufenthalts, der Lebensqualität, der Insulinresistenz und der Notwendigkeit derr weiteren Verabreichung von Diuretika |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
• Patients (between 18 - 85 years) with acute decompensated heart failure (HF).
• Brain Natriuretic Peptide (BNP) >100 pg/ml, or N-terminal pro-BNP (NT-proBNP)>300 pg/ml as defined by current clinical guidelines for the diagnosis of acute decompensated HF (European Society of Cardiology 2016 HF guideline)
• Patients with diabetes mellitus type 2 or impaired glucose tolerance as defined by current clinical guidelines (German and International Diabetes Society 2016: HbA1c>6.5 % (upper limit for this clinical Trial 12%) or fasting glucose >7.0 mmol/l or any incidental glucose level >11.1 mmol/l or abnormal oral glucose tolerance test with 2h plasma glucose >7.8 mmol/l) or on antidiabetic medication or antidiabetic diet or patients with normal glucose tolerance
• Patients without cognitive impairment, i.e. they must be capable of understanding the nature, significance and implications of the clinical trial and to form a rational intention in the light of the Facts
• Written informed consent obtained
• For women with childbearing potential (until 2 years after menopause):
o Negative pregnancy test
o regular and correct use of a highly effective contraceptive method with an error rate of <1% per year (e.g. combined (estrogen and progesteron) hormonal contraception, (oral, intravaginal, transdermal), progesteron-only hormonal contraception, (oral, injectable, implantable), intrauterine device (IUD), intrauterine hormone-releasing system ( IUS)) tubal ligation (female sterilization), hormon donating intrauterine device ("hormonal spiral"), double barrier methods, sexual abstinence, vasectomy of the partner)
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• Patienten (Alter zwischen 18-85 Jahre) mit akuter dekompensierter Herzinsuffizienz (HF).
• Brain Natriuretic Peptide (BNP) >100 pg/ml oder N-terminales Pro-BNP (NT-proBNP)> 300 pg / ml gemäß den aktuellen klinischen Leitlinien für die Diagnose von akut dekompensiertem HF (European Society of Cardiology 2016 HF Richtlinie)
• Patienten mit Diabetes mellitus Typ 2 oder gestörter Glukosetoleranz gemäß den aktuellen klinischen Leitlinien (Deutsche und Internationale Diabetes-Gesellschaft 2016: HbA1c> 6,5% (oberes Limit bei dieser Studie ist 12%) oder Nüchternglucose> 7,0 mmol / l oder beliebiger Glukosespiegel> 11,1 mmol / l oder abnormaler oraler Glukosetoleranztest mit 2h Plasmaglukose> 7,8 mmol / l) oder auf Antidiabetika oder Antidiabetik Diät oder Patienten mit normaler Glukosetoleranz
• Patienten ohne kognitive Beeinträchtigung, d.h. sie müssen in der Lage sein, die Art, die Bedeutung und die Auswirkungen der klinischen Studie zu verstehen und sich im Anbetracht der Fakten eine vernünftige Meinung zu bilden
• schriftliche Einwilligungserklärung erhalten
• Für potentiell gebärfähige Frauen (bis 2 Jahre nach der Menopause):
o negativer Schwangerschaftstest)
o regelmäßige und korrekte Anwendung einer hochwirksamen Verhütungsmethode mit einer Fehlerrate von <1% pro Jahr (z. B. kombinierte hormonelle Kontrazeption (Östrogen und Progesteron) (oral, intravaginal, transdermal), hormonelle Kontrazeption nur Progesteron (oral, injizierbar, implantierbar), intrauterines Gerät (IUD), intrauterines Hormon-Releasing-System (IUS)) Tubenligatur (Sterilisation von Frauen), hormonspendendes Intrauterinprodukt ("Hormonspirale"), Doppelbarrierenmethoden, sexuelle Abstinenz, Vasektomie des Partners)
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• Type 1 diabetes mellitus
• Chronic Kidney Disease (CKD) with eGFR< 30 ml/min (if obviously not related to acute kidney injury), or end-stage renal failure with the need for chronic dialysis treatment
• Acute kidney injury (AKI) ≥AKIN stage 2 or requiring dialysis treatment
• Current medication with SGLT-2 inhibitors
• Known intolerance or hypersensitivity to the active substance empagliflozin, lactose or any other of the excipients listed in section 6.1. of the SmPC
• A contraindication or intolerance to furosemide
• Acute heart failure without signs of congestion (“dry” patient)
•Indication for urgent coronary angiography or planned administration of a iodine based contrast agent within the next 6 days.
• Need for hemofiltration or any other form of extracorporeal therapy
• Planned surgery
• Recent participation in another clinical trial (within the last 3 months before inclusion, so that medical product/s from previous trial participation/s have been fully washed out )
• Identification of any causes of heart failure leading to decompensation that needs urgent management (like acute coronary syndrome, severe unstable arrhythmias, mechanical causes, acute pulmonary embolism)
• Incapacity to understand and / or to provide written informed consent
• Ongoing reported alcohol abuse (daily alcohol intake of more than 2 drinks (liquor, beer or wine) in men and 1 drink in women, corresponding to 12/24 g of pure alcohol per day women / men and/ or obvious alcoholisation of the patient during screening ) |
• Diabetes mellitus Typ 1
• Chronische Nierenerkrankung (CKD) mit eGFR <30 ml / min (falls offensichtlich kein Zusammenhang mit akuter Nierenschädigung besteht) oder Nierenversagen im Endstadium mit der Notwendigkeit einer chronischen Dialysebehandlung
• Akute Nierenverletzung (AKI) ≥AKIN Stufe 2 oder Dialysebehandlung erforderlich
• Aktuelle Medikamente mit SGLT-2-Inhibitoren
• Bekannte Intoleranz oder Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff Empagliflozin, Laktose oder einen der in Abschnitt 6.1 genannten sonstigen Bestandteile. der SmPC (Fachinformation)
• Eine Kontraindikation oder Intoleranz gegenüber Furosemid
• Akute Herzinsuffizienz ohne Anzeichen von Stauungen ("trockener" Patient)
•Indikation für eine dringende Koronarangiographie oder geplante Gabe eines Iod-haltigen Kontrastmittels innerhalb der nächsten 6 Tage
• Notwendigkeit einer Hämofiltration oder einer anderen Form der extrakorporalen Therapie
• Geplanter operativer Eingriff
• Vorhergehende Teilnahme an dieser Studie oder kürzlich erfolgte Teilnahme einer anderen klinischen Studie (innerhalb der letzten 3 Monate vor Einschluss, so dass die medizinischen Produkte aus vorherige/n Teilnahme/n vollständig ausgewaschen wurden)
• Ermittlung aller Ursachen von Herzversagen, die zu einer Dekompensation führen, die ein dringendes Management erfordert (wie akutes Koronarsyndrom, schwere instabile Arrhythmien, mechanische Ursachen, akute Lungenembolie)
• Unfähigkeit, schriftliche Einverständniserklärung zu verstehen und / oder zu erteilen
• Anhaltender berichteter Alkoholmissbrauch (tägliche Alkoholaufnahme von mehr als 2 Getränken (Schnaps, Bier oder Wein) bei Männern und 1 Getränk bei Frauen, entsprechend 12/24 g reinem Alkohol pro Tag Frauen / Männer und / oder einer offensichtlichen Alkoholisierung des Patienten während des Screenings) |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Total urine output as measured by daily volume summed up over 5 days |
Auswertung der gesamten Harnausscheidung, gemessen am Tagesvolumen, summiert über 5 Tage |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after 5 days of therapy with Empaglifozin |
nach 5 Tagen Empagliflozin Therapie |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Daily urine volume measured over 5 days
• Renal function under treatment
• Increase in serum creatinine of >0.3 mg/dl
• Doubling of serum creatinine
• Need for renal replacement therapy
• Net fluid output
• Total urinary sodium excretion
• Fractional excretion of sodium
• Change of insulin resistance (Homa-IR)
• Cumulative dosage of diuretics and diuretics efficiency by net urinary output (UOP) in ml/mg furosemide and total daily UOP in ml/mg furosemide
• Change in body weight from baseline to 72 hours
• Duration of IV furosemide
• Additional ADHF therapy
• Severity of HF (Symptombasierter Kurzfragebogen )
• Severity of dyspnea (NYHA class)
• Peripheral oedema (per clinical judgement)
• Elevated jugular venous pulse pressure
• Quality of life (EQ-5D-3L)
• Change in NT-proBNP at 72 hr
• Worsening or persistent heart failure
• IMC / ICU and hospital length of stay
• Liver function (bilirubin, serum aminotransferases, relevant change in coagulation status)
• Pulmonary function: oxygen saturation without oxygen therapy/ need for oxygen in l/min, presence of rales, changes in chest x-ray (worsening/ improvement/ new infiltration)
• Number of patients alive and out of hospital -after 30 days
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• Tägliches Urinvolumen, gemessen über 5 Tage
• Nierenfunktion unter Behandlung
• Erhöhung des Serumkreatinins von> 0,3 mg / dl
• Verdoppelung des Serumkreatinins
• Notwendigkeit einer Nierenersatztherapie
• Netto-Flüssigkeitsabgabe
• Gesamte Natriumausscheidung im Urin
• Fraktionierte Ausscheidung von Natrium
• Veränderung der Insulinresistenz (Homa-IR)
• Kumulative Dosierung der Wirksamkeit von Diuretika und Diuretika durch Netto-Urinausscheidung (UOP) in ml / mg Furosemid und tägliche Gesamt-UOP in ml / mg Furosemid
• Veränderung des Körpergewichts von Baseline bis 72 Stunden
• Dauer von IV Furosemid-Gabe
• Zusätzliche ADHF-Therapie
• Schwere der HF (Symptombasierter Kurzfragebogen)
• Schweregrad der Dyspnoe (NYHA-Klasse)
• Periphere Ödeme (nach klinischem Ermessen)
• Erhöhter jugularvenöser Pulsdruck
• Lebensqualität (EQ-5D-3L)
• Änderung des NT-proBNP Zeitpunkt nach 72 Stunden
• Verschlechterung oder anhaltende Herzinsuffizienz
• IMC / ICU und Krankenhausaufenthaltsdauer
• Leberfunktion (Bilirubin, Serum-Aminotransferasen, relevante Veränderung des Gerinnungsstatus)
• Lungenfunktion: Sauerstoffsättigung ohne Sauerstofftherapie / Sauerstoffbedarf in l / min, Vorhandensein von Rasselgeräuschen, Veränderungen der Thoraxröntgenaufnahme (Verschlimmerung / Besserung / Neuinfiltration)
• Anzahl der Patienten, nach 30 Tagen lebend und aus dem Krankenhaus entlassen
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
different timepoints until day 5 after randomisation, hospital discharge and at follow-up visit day 30 after randomisation |
unterschiedliche Zeitpunkte, bis Tag 5 nach Randomisierung, Tag der Krankenhausentlassung und Follow-Up Visite an Tag 30 ab Tag der Randomisierung |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Time point of data hard lock after SAE follow-ups and resolution of all existing queries |
Zeitpunkt des Datenlocks nach SAE-Nachverfolgung und Auflösung aller vorhandenen Queries |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |