E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Polyuria-polydipsia syndrome (PPS) is divided into the three main entities central (complete or partial) diabetes insipidus (DI), nephrogenic DI and primary polydipsia (PP). |
Polyurie-Polydipsie-Syndrom (zentraler Diabetes insipidus oder primäre Polydipsie). |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
The polyuria-polydipsia-syndrome includes central diabetes insipidus, a dysfunction of the pituitary gland and primary polydipsia, which is usually the result of a learned drinking behavior. |
Das Polyurie-Polydipsie-Syndrom beinhaltet den zentralen Diabetes insipidus, eine Störung der Hirnanhangsdrüse und die primäre Polydipsie, welche das Resultat eines erlernten Trinkverhaltens ist. |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Hormonal diseases [C19] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The aim of the study is to find a new, safe and easy-to-use diagnostic test for the diagnostic distinction between central diabetes insipidus and primary polydipsia. For that reason we compare the diagnostic accuracy of copeptin measurement after stimulation with arginine infusion to the current best diagnostic test copeptin measurement after hypertonic saline infusion. |
Das Ziel der Studie ist einen neuen, sicheren und einfach zu verwendenden diagnostischen Test für die diagnostische Unterscheidung zwischen einem zentralen Diabetes insipidus und eine primären Polydipsie zu finden. Aus diesem Grund vergleichen wir die diagnostische Genauigkeit der Copeptin-Messung nach Stimulation mit Arginin-Infusion mit dem derzeit besten diagnostischen Test mit Messung des Copeptin nach hypertoner Kochsalzinfusion. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
1. Estimation of sensitivity, specificity, and positive- and negative predictive value of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial or complete central diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and a priori defined cut-off value.
2. Generation of diagnostic copeptin cut-off values for the differentiation between PP, complete and partial cDI
3. Comparison of symptoms between the two tests
4. Comparison of subjective burden between the two tests
5. Subjective test preference
6. Comparison of cost-efficiency between the two tests |
1. Abschätzung der Sensitivität, Spezifität und des positiven und negativen prädiktiven Wertes beider Diagnoseverfahren für jede Diagnose (primäre Polydipsie, partieller oder kompletter zentraler Diabetes insipidus) gemäß den empfohlenen diagnostischen Testkriterien und dem zuvor festgelegten Grenzwert.
2. Festlegung von diagnostischen Copeptin-Cut-Off-Werten für die Unterscheidung zwischen primärer Polydipsie, partiellem oder komplettem zentralem Diabetes insipidus
3. Vergleich der Symptome zwischen den beiden Tests
4. Vergleich der subjektiven Belastung zwischen den beiden Tests
5. Subjektive Testpräferenz
6. Vergleich der Kosteneffizienz zwischen den beiden Tests |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Age ≥ 18 years
2. Hypotonic polyuria / polydipsia syndrome defined as:
- polyuria >50ml/kg body weight/24h and polydipsia >3l /24h or known diabetes insipidus under treatment with DDAVP
- Urine-Osmolality <800mOsm/L
|
1. Alter ≥ 18 Jahre
2. Hypotones Polyurie / Polydipsie-Syndrom, definiert als:
- Polyurie> 50 ml / kg KG / 24h und Polydipsie> 3l / 24h oder bekannter Diabetes insipidus unter Behandlung mit DDAVP
- Urin-Osmolalität <800mOsm / L |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Polyuria / polydipsia secondary to diabetes mellitus, hypercalcemia or hypokalemia
2. Nephrogenic diabetes insipidus (defined as baseline copeptin level >21.4pmol/L)
3. Evidence of any acute illness
4. Epilepsy requiring treatment
5. Uncontrolled arterial hypertension (blood pressure >160/100mmHg at baseline)
6. Cardiac failure (NYHA III-IV)
7. Liver cirrhosis (Child B-C)
8. Uncorrected adrenal or thyroidal deficiency
9. Patients refusing or unable to give written informed consent
10. Pregnancy or breast feeding
11. End of life care |
1. Polyurie / Polydipsie infolge von Diabetes mellitus, Hyperkalzämie oder Hypokaliämie
2. Nephrogener Diabetes insipidus (definiert als Basis-Copeptin-Spiegel> 21.4pmol / L)
3. Nachweis einer akuten Erkrankung
4. Behandlungsbedürftige Epilepsie
5. Unkontrollierte arterielle Hypertonie (Blutdruck> 160/100 mmHg bei Studienbeginn)
6. Herzversagen (NYHA III-IV)
7. Leberzirrhose (Child B-C)
8. Nicht behandelter Nebennierenhormon- oder Schilddrüsenhormonmangel
9. Patienten, die eine schriftliche Einwilligung nicht geben können oder wollen
10. Schwangerschaft oder Stillen
11. Palliative Behandlung |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary outcome is the overall diagnostic accuracy – defined as the proportion of correct diagnoses – of each diagnostic procedure in differentiating patients with central diabetes insipidus from patients with primary polydipsia. Copeptin measurement after arginine-stimulation will be compared for non-inferiority to the current best diagnostic test copeptin measurement after hypertonic saline infusion.
|
Der primäre Endpunkt ist die allgemeine diagnostische Genauigkeit - definiert als der Anteil korrekter Diagnosen - für jedes diagnostische Verfahren bei der Differenzierung von Patienten mit zentralem Diabetes insipidus von Patienten mit primärer Polydipsie. Die Copeptin-Messung nach der Arginin-Stimulation wird verglichen mit der derzeit besten Testmethode, Copeptin-Messung nach hypertoner Kochsalzinfusion. |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
At follow up Evaluation after 3 months |
Im Rahmen der Follow-up-Visite nach 3 Monaten. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Estimation of sensitivity, specificity, and positive- and negative predictive value of both diagnostic procedures for each diagnosis (Primary polydipsia, partial or complete central diabetes insipidus) according to recommended diagnostic test criteria and a priori defined cut-off value.
2. best fit diagnostic copeptin cut-off values for differentiation between each diagnosis (Primary polydipsia, partial or complete central diabetes insipidus) upon arginine stimulation and hypertonic saline infusion stimulation
3. Accuracy, sensitivity and specificity of the copeptin cut-offs for both tests.
4. Frequency and severity of thirst, headache, nausea, vertigo and general malaise, assessed by visual analogue scale (VAS) during the tests
5. subjective burden assessed by visual analogue scale (VAS) during the tests
6. frequency of test preference according to evaluation at follow up visit
7. Health care costs of both tests |
1. Berechnung der Sensitivität, Spezifität und des positiven und negativen prädiktiven Wertes beider Diagnoseverfahren für jede Diagnose (Primäre Polydipsie, partieller oder vollständiger zentraler Diabetes insipidus) gemäß den empfohlenen diagnostischen Testkriterien und einem zuvor festgelegten Grenzwert.
2. Berechnung der am besten geeigneten diagnostischen Copeptin-Cut-off-Werte für die Differenzierung zwischen jeder Diagnose (primäre Polydipsie, partieller oder vollständiger zentraler Diabetes insipidus) bei Argininstimulation und Stimulation mit hypertoner Kochsalzlösung
3. Genauigkeit, Sensitivität und Spezifität der Copeptin-Cutoffs für beide Tests.
4. Häufigkeit des Auftretens und Schweregrad von Durst, Kopfschmerzen, Übelkeit, Schwindel und allgemeinem Unwohlsein, beurteilt durch visuelle Analogskala (VAS) während der Tests
5. subjektive Belastung anhand der visuellen Analogskala (VAS) während der Tests
6. Testpräferenz nach Auswertung bei der Follow-up-Visite
7. Gesundheitskosten für beide Tests |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
At 3 months follow-up-visit |
Im Rahmen der Follow-up-Visite nach 3 Monaten. |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | Yes |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | Yes |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
|
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |