E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Prostate cancer |
Prostatakrebs |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the ability of Zoreline 10.8 mg subcutaneous implant to induce testosterone serum suppression (≤50 ng/dL) in male subjects with prostate cancer by Day 29 of Cycle 1 at the latest and have this confirmed at Day 85 of Cycle 1 and Day 85 of Cycle 2 (End of Treatment) |
Um die Fähigkeit von Zoreline 10,8 mg als subkutanes Implantat, zur Herbeiführung der Testosteron-Serumunterdrückung (≤50 ng/dL) bei männlichen Patienten mit Prostatakrebs spätestens am 29. Tag des Zyklus 1 zu beurteilen und dies am 85. Tag des Zyklus 1 und am 85. Tag des Zyklus 2 (Ende der Behandlung) bestätigt. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
• To assess general safety and acceptability of the drug and syringe combination in line with standard of care • To characterize the goserelin plasma concentration profile (time to reach Cmax [Tmax], minimum plasma concentration [Cmin], maximum plasma concentration [Cmax], area under the plasma concentration-time curve [AUC]) from Day 1 to Day 85 in each treatment cycle, i.e. during two consecutive treatment cycles in which Day 85 represents the end of treatment of each cycle. The area under the curve will be extrapolated to infinity (AUC0-∞) and terminal (apparent elimination) half-life (t½) will be determined • To characterize the testosterone serum concentration profile (Cmax, AUC) including initial surge between Day 1 and Day 29 of Cycle 1, time to achieve castration level, acute on chronic phenomenon, surge at re-injection and potential escape (surge) following the onset of suppression after the initial surge
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•Beurteilung der allgemeinen Sicherheit und Akzeptanz der Kombination von Medikament und Injektionsspritze im Einklang mit dem Pflegestandard. •Charakterisierung des Goserelin-Plasmakonzentrationsprofils (Zeit bis zum Erreichen von Cmax [Tmax], minimale Plasmakonzentration [Cmin], maximale Plasmakonzentration [Cmax], Bereich unter der Plasmakonzentrationszeitkurve [AUC]) von Tag 1 bis Tag 85 in jedem Behandlungszyklus, d. h. während zwei aufeinanderfolgenden Behandlungszyklen, in denen Tag 85 das Ende der Behandlung jedes Zyklus darstellt. Der Bereich unter der Kurve wird auf unendlich hochgerechnet (AUC0-∞) und die terminale Halbwertzeit (t½) wird bestimmt. •Bestimmung des Testosteron-Serum-Konzentrationsprofils (Cmax, AUC) anfänglicher Anstieg zwischen Tag 1 und Tag 29 von Zyklus 1, Zeit bis zum Erreichen des Kastrationsniveaus, akut bei chronischem Phänomen, Anstieg bei erneuter Injektion und möglichem Ausbruch (Anstieg) nach dem Beginn der Unterdrückung nach dem ersten Anstieg. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Males aged 18 years (inclusive) or above 2. Histologically confirmed prostate adenocarcinoma and indicated for ADT. This includes but is not limited to subjects suffering from Localized intermediate-risk or high-risk Prostate Cancer (having a clinical state of T2b and ≥T2c) and subjects with Locally Advanced Prostate Cancer (having T3-4 as clinical state) [Mottet, 2018; NICE Guideline, 2014]. Previous prostatectomy and/or prostate radiotherapy is allowed. 3. Willing to give informed consent in writing 4. Willing and able to attend the scheduled study visits and to comply with the study procedures 5. Testosterone level > 250 ng/dL 6. PSA level ≥ 4 ng/mL Exception: for subjects who have had previous prostatectomy and/or prostate radiotherapy, all PSA levels are allowed. 7. Life expectancy > 1 year 8. Body Mass Index between 18.5 and 35.0 kg/m2 inclusive 9. ECOG score of ≤2
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1. Männlich, 18 Jahre ( einschließlich) oder älter. 2. Histologisch bestätigtes Prostata-Adenokarzinom und indiziert für ADT. Dies beinhaltet, ist aber nicht beschränkt auf Personen, die an lokalisiertem Prostatakrebs mit mittlerem oder hohem Risiko leiden (mit einem klinischen Zustand von T2b und ≥T2c) und Personen mit lokal fortgeschrittenem Prostatakrebs (mit T3-4 als klinischem Zustand) [Mottet, 2018; NICE Guideline, 2014]. Eine frühere Prostatektomie und/oder Prostata-Strahlentherapie ist erlaubt. 3. Bereitschaft zur schriftlichen Einwilligung nach Aufklärung 4. Bereitschaft und Fähigkeit zur Teilnahme an den geplanten Studienbesuchen und zur Einhaltung der Studienverfahren 5. Gesamttestosteronspiegel > 250 ng/dL 6. PSA-Wert ≥ 4 ng/mL Ausnahme: bei Probanden, die bereits eine Prostatektomie und/oder Prostata-Strahlentherapie durchgeführt haben, sind alle PSA-Werte erlaubt. 7. Lebenserwartung > 1 Jahr 8. Body Mass Index zwischen 18,5 und 35,0 kg/m2 einschließlich 9. ECOG-Wertung von ≤2 |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Hormonal treatment for prostate cancer (surgical castration or other hormonal manipulation, including gonadotrophin-releasing hormone (GnRH) receptor agonists, GnRH receptor antagonists, anti-androgens, estrogens, 5 alpha reductase inhibitors) within 6 months prior to the screening visit (with a maximum of 2 previous treatment cycles allowed in case of GnRH analog treatment) 2. Scheduled for prostatectomy or prostate radiotherapy during study period 3. Any subject at risk as per Investigator’s judgement for urinary obstruction or spinal cord compression due to potential testosterone surge 4. Alanine aminotransferase (ALT) or aspartate transaminase (AST) ≥2x upper limit of normal (ULN) 5. Estimated glomerular filtration rate (eGFR), using the modification of diet in renal disease (MDRD) equation, <50 mL/min/1.73m2 at screening visit 6. Has received an investigational drug within the last 28 days before Visit 2 (Cycle 1 Day 1) or longer if considered by the Investigator to possibly influencing the outcome of this study 7. History or presence of any malignancy other than adequately treated squamous cell /basal cell carcinoma of the skin within the last five years 8. Have an unstable medical condition or chronic disease (including history of neurological [including cognitive], hepatic, renal, gastrointestinal, pulmonary, or endocrine disease), or malignancy that could confound interpretation of the study at Investigator discretion. A profound risk-benefit assessment should be done when the subject is suffering from diabetes mellitus, osteoporosis or cardiovascular disease because of possible adverse events 9. History of severe uncontrolled asthma, anaphylactic reactions, or severe urticarial and/or angioedema, and particularly, history of hypersensitivity towards any components of the study medication 10. Hypersensitivity to GnRH and its analogues 11. Other abnormal laboratory results which in the judgment of the Investigator would affect the subject's health or the outcome of the study 12. Has an intellectual incapacity or language barrier precluding adequate understanding or co-operation |
1. Hormonelle Behandlung von Prostatakrebs (chirurgische Kastration oder andere hormonelle Eingriffe, einschließlich Gonadotropin-Releasing-Hormon-(GnRH)-Rezeptor-Agonisten, GnRH-Rezeptor-Antagonisten, Anti-Androgenen, Östrogenen, 5 Alpha-Reduktase-Inhibitoren) innerhalb von 6 Monaten vor dem Screening-Besuch (mit maximal 2 vorherigen Behandlungszyklen im Falle einer GnRH-Analogbehandlung) 2. Eingeplant für Prostatektomie, Chemotherapie oder Prostata-Strahlentherapie während der Studiendauer. 3. Jede gefährdete Testperson, die nach dem Ermessen des Prüfarztes für eine Harnwegsobstruktion oder eine Rückenmarkkompression aufgrund eines möglichen Testosteronschubs gefährdet ist. 4. Alanin-Aminotransferase (ALT) oder Aspartat-Transaminase (AST) ≥2x des oberen Normwertes (ULN). 5. Geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR), unter Verwendung der Modifikation der Ernährung bei Nierenerkrankungen (MDRD) Gleichung, <50 ml/min/1,73 m2 beim Screening-Besuch. 6. Hat ein Prüfpräparat innerhalb der letzten 28 Tage vor Besuch 2 (Zyklus 1 Tag 1) oder länger erhalten, wenn der Prüfarzt es für möglich hält, das Ergebnis dieser Studie zu beeinflussen. 7. Vorgeschichte oder Vorhandensein von Malignomen, die keine adäquat behandelten Plattenepithelkarzinome/Basaliome der Haut sind, innerhalb der letzten fünf Jahre. 8. Eine instabile Erkrankung oder chronische Erkrankung (einschließlich der Vorgeschichte von neurologischen (einschließlich kognitiven), hepatischen, renalen, gastrointestinalen, pulmonalen oder endokrinen Erkrankungen) oder Malignität haben, welche die Interpretation der Studie nach Ermessen des Prüfers verfälschen könnte. Eine gründliche Risiko-Nutzen-Bewertung sollte durchgeführt werden, wenn die Versuchsperson an Diabetes mellitus, Osteoporose oder Herz-Kreislauf-Erkrankungen aufgrund möglicher Nebenwirkungen leidet. 9. Vorgeschichte von schwerem unkontrolliertem Asthma, anaphylaktischen Reaktionen oder schwerem Urtikaria- und/oder Angioödem, und insbesondere Vorgeschichte von Überempfindlichkeit gegenüber allen Komponenten des Prüfmedikaments. 10. Überempfindlichkeit gegen GnRH und seine Analoga 11. Andere anormale Laborergebnisse, die nach Ansicht des Prüfarztes die Gesundheit des Patienten oder das Ergebnis der Studie beeinträchtigen würden. 12. Besitzt eine intellektuelle Unfähigkeit oder Sprachbarriere, die ein angemessenes Verständnis oder eine angemessene Zusammenarbeit verhindert. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The ability of Zoreline 10.8 mg subcutaneous implant to induce testosterone serum suppression (≤50 ng/dL) in male subjects with prostate cancer by Day 29 of Cycle 1 at the latest and have this confirmed at Day 85 of Cycle 1 and Day 85 of Cycle 2 (End of Treatment) |
Die Fähigkeit von Zoreline 10,8 mg als subkutanes Implantat, zur Herbeiführung der Testosteron-Serumunterdrückung (≤50 ng/dL) bei männlichen Patienten mit Prostatakrebs spätestens am 29. Tag des Zyklus 1 zu beurteilen und hat dies am 85. Tag des Zyklus 1 und am 85. Tag des Zyklus 2 (Ende der Behandlung) bestätigt. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Day 29 of Cycle 1, Day 85 of Cycle 1 and Day 85 of Cycle 2 |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Pharmacodynamics: • Serum concentrations of testosterone including initial surge between Day 1 and Day 29 of Cycle 1, time to achieve castrate level, acute on chronic phenomenon, surge(s) at re-injection and potential escape (surge) following the onset of suppression after the initial surge in Cycle 1 to Day 85 of Cycle 1 (pre-dose of Cycle 2) and after the surge at re-injection in Cycle 2 to Day 85 of Cycle 2 (End of Treatment) Pharmacokinetics: • Plasma concentrations of goserelin Safety: • Occurrence of serious and non-serious adverse events, including local assessment of the injection site
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Pharmakodynamik: • Serumkonzentrationen von Testosteron einschließlich anfänglichem Anstieg zwischen Tag 1 und Tag 29 des Zyklus 1, Zeit zum Erreichen des Kastratspiegels, akut bei chronischen Phänomenen, Anstieg(e) bei der Reinjektion und potenziellem Ausbrechen (Anstieg) nach dem Beginn der Unterdrückung nach dem anfänglichen Anstieg in Zyklus 1 bis Tag 85 des Zyklus 1 (Vordosierung von Zyklus 2) und nach dem Anstieg bei der Reinjektion in Zyklus 2 bis Tag 85 des Zyklus 2 (Ende der Behandlung). Pharmakokinetik • Plasmakonzentrationen von Goserelin Sicherheit • Auftreten schwerwiegender und nicht schwerwiegender unerwünschte Ereignisse, einschließlich der lokalen Beurteilung der Injektionsstelle. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Timepoints mentioned in bullet E.5.2 (secondary endpoint) |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 14 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Georgia |
Moldova, Republic of |
Ukraine |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 1 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 8 |