E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with moderate to severe atopic dermatitis |
Patienten mit moderater bis schwerer Neurodermitis |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients with moderate to severe atopic dermatitis |
Patienten mit moderater bis schwerer Neurodermitis |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Skin and Connective Tissue Diseases [C17] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10012438 |
E.1.2 | Term | Dermatitis atopic |
E.1.2 | System Organ Class | 10040785 - Skin and subcutaneous tissue disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Primary Objective: To explore the effect of Tralokinumab treatment on skin barrier function in patients with moderate to severe Atopic Dermatitis (AD). |
Primäres Endziel: Effekte einer Tralokinumab-Behandlung auf die Hautbarrierefunktion bei Patienten mit moderater bis schwerer Neurodermitis. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary Objectives:
1.To explore the effect of Tralokinumab treatment on skin irritability of non-lesional skin.
2.To explore the effect of Tralokinumab treatment on epidermal differentiation.
3.To examine the efficacy of Tralokinumab on severity of AD.
Exploratory Objectives:
1.To investigate the effect of Tralokinumab treatment on the skin transcriptome.
2.To investigate the effect of Tralokinumab treatment on the skin proteome.
3.To investigate the effect of Tralokinumab treatment on the skin microbiome.
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Sekundäre Endziele:
1.Effekte einer Tralokinumab-Behandlung auf die Hautirritabilität in nicht-läsionaler Haut.
2.Effekte einer Tralokinumab Behandlung auf die epidermale Differenzierung.
3.Untersuchung der Wirksamkeit von Tralokinumab auf den Schweregrad der Neurodermitis.
Explorative Endziele:
1.Es soll die Wirkung der Tralokinumab-Behandlung auf das Haut-Transkriptom untersucht werden.
2.Es soll die Wirkung der Tralokinumab-Behandlung auf das Haut-Proteom untersucht werden.
3.Es soll die Wirkung der Tralokinumab-Behandlung auf das Haut-Mikrobiom untersucht werden.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1.Written informed consent obtained from the subject prior to performing any protocol-related procedures, including screening Evaluations.
2.Age ≥ 18 years at time of study entry.
3.Diagnosis of chronic atopic dermatitis for at least 1 year prior to enrollment based on American Academy Criteria.
4.Subjects who have a recent history (within 1 year before the screening visit) of inadequate response to treatment with topical medications. Inadequate response is defined as failure to achieve and maintain remission or a low disease activity state (comparable to IGA 0=clear to 2=mild) despite treatment with a daily regimen of TCS of medium to higher potency (±TCI as appropriate), applied for at least 28 days or for the maximum duration recommended by the product prescribing information (e.g. 14 days for super-potent TCS), whichever is shorter. Subjects with documented systemic treatment for AD in the past year are also considered as inadequate responders to topical treatments and are potentially eligible for treatment with Tralokinumab after appropriate washout.
5.Eczema Area and Severity Index (EASI) score ≥12 at screening (Week0 minus 7d) and baseline visit (Week0).
6.Investigator Global Assessment (IGA) ≥3 at screening and baseline visit.
7.Female patients with reproductive potential must have a negative urine or serum pregnancy test within 7 days prior to start of trial.
8.Female participants who are not capable of bearing children or who use a method of contraception that is medically approved by the health authority of the respective country at Screening.
9.Subject is willing and able to comply with the protocol for the duration of the study including undergoing treatment and scheduled visits and examinations including follow up.
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1.Schriftliche Einwilligung nach ausführlicher Aufklärung, die von der betroffenen Person vor der Durchführung protokollbezogener Verfahren, einschließlich Screening-Untersuchungen, eingeholt wurde.
2.Alter ≥ 18 Jahre zum Zeitpunkt des Studieneintritts.
3.Diagnose einer chronischen atopischen Dermatitis für mindestens 1 Jahr vor Studieneintritt nach den Kriterien der American Academy.
4.Personen, die in der jüngeren Vergangenheit (innerhalb eines Jahres vor dem Screening-Besuch) auf eine Behandlung mit topischen Medikamenten unzureichend angesprochen haben. Unzureichende Reaktion ist definiert als Nicht-Erreichen und Aufrechterhalten einer Remission oder eines niedrigen Krankheitsaktivitätszustands (vergleichbar mit IGA 0=clear bis 2=mild) trotz Behandlung mit einem täglichen TCS-Schema von mittlerer bis höherer Wirksamkeit (±TCI je nach Fall), das für mindestens 28 Tage oder für die von dem Produkt empfohlene maximale Dauer (z.B. 14 Tage für super-potente TCS) angewendet wird, je nachdem, welcher Zeitraum kürzer ist. Probanden mit einer dokumentierten systemischen Behandlung der AD im vergangenen Jahr gelten ebenfalls als unzureichende Ansprechende auf topische Behandlungen und können nach entsprechender Auswaschung mit Tralokinumab behandelt werden.
5.Eczema Area and Severity Index (EASI) ≥12 bei Screening (Woche 0 minus 7d) und Baseline (Woche 0).
6.Investigator Global Assessment (IGA) ≥3 bei Screening (Woche 0 minus 7d) und Baseline (Woche 0).
7.Weibliche Patienten mit reproduktivem Potenzial müssen innerhalb von 7 Tagen vor Beginn der Studie einen negativen Urin- oder Serum-Schwangerschaftstest durchführen.
8.Weibliche Teilnehmerinnen, die nicht in der Lage sind, Kinder zu bekommen, oder die eine Verhütungsmethode anwenden, die von der Gesundheitsbehörde des jeweiligen Landes bei der Untersuchung medizinisch zugelassen ist.
9.Der Betreffende ist bereit und in der Lage, das Protokoll für die Dauer der Studie einzuhalten, einschließlich der Behandlung und der geplanten Besuche und Untersuchungen einschließlich Nachuntersuchungen.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1.Subject is unable to provide written informed consent or comply with the protocol.
2.Concurrent enrolment in another clinical trial where the subject is receiving an IMP or participation in another clinical trial with investigational product during the last 30 days before inclusion or 7 half-lives of previously used trial medication, whichever is longer.
3.Previous enrollment in a Tralokinumab clinical trial.
7.Having used immunosuppressive/immunomodulating therapy.
8.Treatment of selected skin areas (non-lesional skin at volar forearm and extensor forearm, lesional skin) with topical corticosteroid or topical calcineurin inhibitor 1 week prior to baseline visit and throughout the study.
9.Treatment of skin areas of examination with emollients 24 hours prior to baseline visit and throughout the study.
11.Dementia or significantly altered mental status that would prohibit the understanding or rendering of information, consent and compliance with the requirements of the protocol and patients who are legally institutionalized.
14.Receipt of live attenuated vaccines 30 days prior to the date of baseline and during the trial including the safety follow-up period.
15.Receipt of any marketed biological therapy (i.e. immunoglobulin, anti-IgE) including dupilumab or investigational biologic agents:
21.History of a helminthic parasitic infection within 6 months prior to the date informed consent is obtained that has not been treated with, or has failed to respond to, standard of care therapy.
22.History of anaphylaxis following any biological therapy.
23.History of immune complex disease.
24.History of cancer:
25.History of tuberculosis 26.History of any known primary immunodeficiency disorder including a positive human immunodeficiency virus (HIV) test at screening, or the subject taking antiretroviral medications as determined by medical history and/or subject’s verbal report.
27.History of chronic alcohol or drug abuse within 12 months prior to screening, or any condition associated with poor compliance as judged by the investigator.
28.Any disorder, including but not limited to, cardiovascular, gastrointestinal, hepatic, renal, neurological, musculoskeletal, infectious, endocrine, metabolic, hematological, immunological, psychiatric, or major physical impairment that is not stable, in the opinion of the investigator, and could:
29.Any clinically significant abnormal findings in physical examination, vital signs, hematology or clinical chemistry during the screening period, which in the opinion of the investigator, may put the subject at risk because of his/her participation in the trial, or may influence the results of the trial, or the subject’s ability to complete entire duration of the trial.
30.Positive hepatitis B surface antigen (HBsAg), hepatitis B surface antibody (HBsAb), hepatitis B core antibody (HBcAb) or hepatitis C virus antibody (anti-HCV) serology at screening.
31.Pregnant, breastfeeding, or lactating women.
32.Employees of the trial site or any other individuals directly involved with the planning or conduct of the trial or immediate family members of such individuals.
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1.Der Betreffende kann keine schriftliche Einwilligung nach Aufklärung erteilen oder das Protokoll einhalten.
2.Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Studie mit einem Prüfpräparat oder Teilnahme an einer anderen klinischen Studie in den letzten 30 Tagen oder 7 Halbwertszeiten eines zuvor verwendeten Prüfpräparats, je nachdem, welcher Zeitraum länger ist.
3.Frühere Teilnahme an einer klinischen Studie mit Tralokinumab.
6.Patienten mit leichter atopischer Dermatitis (EASI<12 und IGA<3) oder die nicht als Kandidat für eine Tralokinumab-Behandlung in Frage kommen.
7.Anwendung einer immunsuppressiven/immunmodulierenden Therapie (Systemische immunsuppressive/immunmodulierende Medikamente (z.B. Methotrexat, Cyclosporin, Azathioprin, Mycophenolat-Mofetil, Janus-Kinase-Inhibitoren), systemische Verwendung von Kortikosteroiden (ohne topische, inhalative oder intranasale Verabreichung, Bleichbäder), Solarien oder Phototherapie (schmalbandiges Ultraviolett B [NBUVB], Ultraviolett B [UVB], Ultraviolett A1 [UVA1], Psoralen + Ultraviolett A [PUVA]) innerhalb von 4 Wochen vor Baseline.
8.Behandlung ausgewählter Hautbereiche (nicht betroffene Haut des Unterarms sowie läsionale Hautareale) mit topischem Kortikosteroidhaltigen oder topischem Calcineurininhibitoren 1 Woche vor dem Baseline und während der gesamten Studie.
9.Anwendung von Basispflege auf zu untersuchenden Hautbereichen 24 Stunden vor Baseline und während der gesamten Studie.
11.Demenz oder eine signifikante Veränderung des psychischen Zustands, die das Verständnis oder die Wiedergabe von Informationen, die Zustimmung und Einhaltung der Anforderungen des Protokolls nicht möglich machen würden und Patienten, die rechtlich institutionalisiert sind.
13.Medikamente, von denen bekannt ist, dass sie mit einem der in der Studie verwendeten Wirkstoffe mögliche Interaktionen entstehen könnten.
14.Erhalt von Lebendimpfstoffen 30 Tage vor der Baseline und während der Studie einschließlich der safety follow up-Periode.
15.Erhalt jeder vermarkteten biologischen Therapie (z.B. Immunglobulin, Anti-IgE), einschließlich Dupilumab oder biologischer Prüfpräparate.
21.Vorgeschichte einer helminthischen parasitären Infektion innerhalb von 6 Monaten vor dem Datum der Einholung der Einwilligung, die nicht mit einer Standardtherapie behandelt wurde oder nicht auf diese reagiert hat.
22.Vorgeschichte einer Anaphylaxie nach Biologika-Therapie.
23.Vorgeschichte einer Immunkomplexkrankheit.
24.Vorgeschichte von malignen Erkrankungen:
Patienten, die ein Basalzellkarzinom, ein lokalisiertes Plattenepithelkarzinom der Haut oder ein in situ-Karzinom des Gebärmutterhalses hatten, sofern sich die Person in Remission befindet und die kurative Therapie mindestens 12 Monate vor dem Datum der Einholung der Einwilligung nach Aufklärung abgeschlossen wurde.
25.Vorgeschichte einer Tuberkulose, die innerhalb der 12 Monate vor dem Screening behandelt werden musste. Die Bewertung erfolgt nach den lokalen Richtlinien gemäß dem lokalen Standard der Versorgung.
26.Vorgeschichte einer bekannten primären Immundefizienzstörung, einschließlich eines positiven HIV-Tests beim Screening oder die Einnahme von antiretrovirale Medikamente.
27.Vorgeschichte von chronischem Alkohol-oder Drogenmissbrauch innerhalb der letzten 12 Monate vor dem Screening oder bei allen Erkrankungen, die mit einer schlechten Compliance verbunden sind, nach Einschätzung des Prüfers.
28.Jede Erkrankung, einschließlich, aber nicht beschränkt auf, kardiovaskuläre, gastrointestinale, hepatische, renale, neurologische, muskuloskelettale, infektiöse, endokrine, metabolische, hämatologische, immunologische, psychiatrische oder schwere körperliche Beeinträchtigung, die nach Ansicht des Prüfers nicht stabil ist und die:
a.die Sicherheit des Probanden während der gesamten klinischen Prüfung beeinträchtigen könnte.
b.die Ergebnisse der Studie oder deren Interpretationen beeinträchtigen könnte.
c.die Fähigkeit des Probanden, die gesamte Dauer der klinischen Prüfung abzuschließen beeinträchtige könnte.
29.Alle klinisch bedeutsamen abnormalen Befunde in der körperlichen Untersuchung, den Vitalparametern, der Hämatologie oder der klinischen Chemie während des Untersuchungszeitraums, die nach Ansicht des Prüfers aufgrund seiner Teilnahme an der klinischen Prüfung eine Gefahr für den Prüfungsteilnehmer darstellen können, die die Ergebnisse der klinischen Prüfung oder die Fähigkeit des Prüfungsteilnehmers, die gesamte Dauer der klinischen Prüfung abzuschließen, beeinflussen könnten.
30.Positives Hepatitis-B-Oberflächenantigen (HBsAg), Hepatitis-B-Oberflächenantikörper (HBsAb), Hepatitis-B-Kernantikörper (HBcAb) oder Hepatitis-C-Virus-Antikörper (Anti-HCV) Serologie beim Screening.
31.Schwangere, stillende oder stillende Frauen.
32.Mitarbeiter der Prüfstelle oder andere Personen, die direkt an der Planung oder Durchführung der Studie beteiligt sind, oder direkte Familienangehörige dieser Personen.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary Endpoint: Is the change in transepidermal water loss (TEWL) at one non-lesional and one lesional marker skin area at week 16 (day 112) compared to baseline (day 0). |
Primärer Endpunkt: Änderung des transepidermalen Wasserverlustes (TEWL) im Bereich eines klinisch nicht betroffenen Areals sowie einer Markerläsion an Woche 16 (Tag 112) im Vergleich zur Baseline (Tag 0) |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
at week 16 (day 112) compared to baseline (day 0) |
in Woche 16 (Tag 112) im Vergleich zu Baseline (Tag 0) |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary endpoints
1.Skin irritability: Change in clinical score of sodium lauryl sulfate irritant reaction of non-lesional skin at week 16 compared to baseline.
2.Epidermal differentiation: Change of epidermal thickness and epidermal differentiation markers (Keratin 16, Ki67, Filaggrin) of one lesional and one non-lesional marker skin area at week 16 compared to baseline.
3.Mean percent change at week 16 from baseline in Eczema Area and Severity Index (EASI).
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Sekundäre Endpunkte
1.Hautirritabilität: Änderung des klinischen Scores nach einer Irritation mit Natriumlaurylsulfat von klinisch nicht betroffener Haut an Woche 16 im Vergleich zur Baseline (Woche 0).
2.Epidermale Differenzierung: Änderung der epidermale Schichtdicke und Differenzierung (Keratin 16, Ki67, Filaggrin) klinisch nicht betroffener Haut und einer Markerläsion an Woche 16 im Vergleich zur Baseline.
3.Mittlere prozentuale Änderung des Eczema Area and Severity Index (EASI) an Woche 16 im Vergleich zur Baseline (Woche 0).
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
at week 16 (day 112) compared to baseline (day 0) |
in Woche 16 (Tag 112) im Vergleich zu Baseline (Tag 0) |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Last Patient Last Visit is the end of the trial |
Die letzte Visite des letzten Patienten ist das Ende der Studie |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 10 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |