E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
treatment-naive, extensive stage small-cell lung cancer (ES-SCLC) with Poor Performance Status with or without asymptomatic brain metastases (stage IV, ECOG=2) |
nicht vorbehandelte, weit fortgeschrittene kleinzellige Lungenkarzinome mit eingeschränktem Gesundheitszustand (Stadium IV mit ECOG PS = 2) mit oder ohne asymptomatische Hirnmetastasen |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
extensive stage small-cell lung cancer (ES-SCLC) with Poor Performance Status |
nicht vorbehandelte, weit fortgeschrittene kleinzellige Lungenkarzinome mit eingeschränktem Gesundheitszustand |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10041068 |
E.1.2 | Term | Small cell lung cancer extensive stage |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10059514 |
E.1.2 | Term | Small cell lung cancer metastatic |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To explore the efficacy of carboplatin+etoposide in combination with atezolizumab in treatment-naïve, stage IV SCLC patients with ECOG PS=2 with or without asymptomatic brain metastases |
Untersuchung der Wirksamkeit von Carboplatin + Etoposid in Kombination mit Atezolizumab bei nicht vorbehandelten SCLC-Patienten im Stadium IV mit ECOG PS = 2 mit oder ohne asymptomatische Hirnmetastasen |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- To assess additional efficacy parameters, e.g. PFS, ORR; - to assess the safety and feasibility of adding atezolizumab to carboplatin+etoposide in this patient population; - to assess quality of life and symptom burden in study subjects; - to assess PRO-CTCAE(TM) |
- Untersuchung zusätzlicher Wirksamkeitsparameter, z.B. Progressionsfreies Überleben (PFS), objektive Ansprechrate (ORR); - Untersuchung der Sicherheit und Durchführbarkeit der Zugabe von Atezolizumab zu Carboplatin + Etoposid bei dieser Patientenpopulation; - Untersuchung der Lebensqualität und der Symptombelastung von Studienteilnehmern (EORTC QLQ-C30); - Durchführung und Auswertung vom Patientenfragebogen (PRO-CTCAE(TM)) |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Written informed consent including participation in translational research obtained from the subject prior to performing any protocol-related procedures, including screening evaluations that are not SOC 2. Age ≥ 18 years 3. ECOG 2 4. At least one measurable tumor lesion (according to RECIST1.1) 5. Histologically confirmed small cell lung cancer (SCLC) 6. Stage IV disease (according to UICC8) 7. No active autoimmune disease 8. Adequate organ function defined as: - neutrophil count > 1.5 x 10^9/L - thrombocytes ≥ 100 x 10^9/L - hemoglobin ≥ 9 g/dL - INR ≤ 1.4 or aPTT ≤ 40 sec during the last 7 days before therapy [Subjects under therapeutic anticoagulation are permitted.] - bilirubin < 1.5 x ULN - AST (SGOT)/ALT (SGPT) < 3 x institutional ULN (< 5 x ULN in case of liver metastases) - creatinine ≤ 1.5 x ULN or creatinine clearance ≥ 45 mL/min 9. Availability of tumor tissue/block 10. Women of childbearing potential (WOCBP) must have a negative serum or urine pregnancy test (minimum sensitivity 25 IU/L or equivalent units of HCG) within 72 hours prior to the first dose of IMP. 11. Women of childbearing potential (WOCBP) must use appropriate method(s) of contraception. [WOCBP should use an adequate method to avoid pregnancy for 6 months after the last dose of IMP.] 12. Men who are sexually active with WOCBP must use any contraceptive method with a failure rate of less than 1% per year. Men receiving IMP and who are sexually active with WOCBP will be instructed to adhere to contraception for a period of 6 months after the last dose of IMP. Women who are not of childbearing potential (ie, who are postmenopausal or surgically sterile) and men who are azoospermic do not require contraception. 13. Subject is willing and able to comply with the protocol for the duration of the study including undergoing treatment and scheduled visits and examinations including follow up. |
1. Vorliegen einer unterschriebenen Einwillungungserklärung des Patienten vor Beginn jeder studienspezifischen Maßnahme (einschließlich Screeninguntersuchungen, die nicht zum Behandlungsstandard zählen) entsprechend aller lokal bestehenden Regelungen (z.B. EU-DSGVO), die die Teilnahme an translationaler Forschung mit einschließt. 2. Alter ≥ 18 Jahre 3. Allgemeinzustand nach ECOG = 2 4. Mindestens eine messbare Läsion nach RECIST 1.1 5. Histologisch bestätigtes kleinzelliges Lungenkarzinom (SCLC) 6. Stadium IV der Erkrankung (nach UICC8) 7. Nichtvorliegen aktiver Autoimmunerkrankungen 8. Adäquate Organfunktionen: • Anzahl Neutrophile > 1,5 x 10^9/l • Anzahl Blutplättchen ≥ 100 x 10^9/l • Hämoglobin ≥ 9,0 g/dl • INR ≤ 1,4 oder aPTT ≤ 40 Sek. innerhalb der letzten sieben Tage vor Therapiebeginn [Patienten unter therapeutischer Antikoagulation sind einschlussfähig] • Gesamt-Bilirubin < 1,5 x ULN • AST (SGOT)/ALT (SGPT) < 3 x ULN (< 5 x ULN im Falle von Lebermetastasen) • Serum-Kreatinin ≤ 1,5 x ULN oder Kreatinin-Clearance (CrCl) ≥ 45 ml/min 9. Vorliegen einer Tumor-Gewebeprobe / Gewebeblock 10. Frauen im gebärfähigen Alter müssen einen negativen Schwangerschaftstest (Serum oder Urin) innerhalb von 72 Stunden vor Studienbehandlung vorweisen (minimale Sensitivität 25 IU/l oder äquivalente Einheiten des HCG). 11. Frauen im gebärfähigen Alter müssen (eine) geeignete Methode(n) zur Empfängnisverhütung anwenden. [Frauen im gebärfähigen Alter sollten eine geeignete Schwangerschafts-verhütungsmethode für 6 Monate nach der letzten Gabe der Studienmedikation anwenden.] 12. Männliche Patienten, die mit einer gebärfähigen Frau sexuell aktiv sind, müssen eine geeignete Empfängnis-verhütungsmethode anwenden (Fehlerrate < 1% pro Jahr). Sexuell aktive männliche Patienten, die Studienmedikation erhalten, werden angewiesen, die Empfängnisverhütung für einen Zeitraum von 6 Monaten nach der letzten Gabe der Studienmedikation anzuwenden. Nicht-gebärfähige Frauen (z.B. postmenopausal oder durch operative Sterilisation) und Männer mit Azoospermie benötigen keine Empfängnisverhütung. 13. Patient ist willens und in der Lage an Visiten, Untersuchungen und der Behandlung inklusive der Nachbeobachtung gemäß Prüfplan samt aller damit verbundenen Anforderungen teilzunehmen. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Methodological criteria: 1. Any preceding systemic anticancer therapy for SCLC. [Up to one full-cycle-dosing of carboplatin+etoposide chemotherapy within the context of SOC is permitted prior to study treatment.] (Note: Prior treatment for limited stage disease allowed). 2. Participation in another clinical study with an investigational product during the last 30 days before inclusion or 7 half-lives of previously used trial medication, whichever is longer 3. Prior therapy with an anti-Programmed cell death protein 1 (anti-PD-1), anti-Programmed cell death-ligand 1 (anti-PD-L1), anti-Programmed cell death-ligand 2 (anti-PD-L2), anti-CD137 (4-1BB ligand, a member of the Tumor Necrosis Factor Receptor [TNFR] family), or anti-Cytotoxic T-lymphocyte-associated antigen-4 (anti-CTLA-4) antibody (including ipilimumab or any other antibody or drug specifically targeting T-cell co-stimulation or checkpoint pathways). 4. Previous treatment in the present study (does not include screening failure). Medical criteria: 5. Symptomatic CNS metastases. [Patients with asymptomatic brain metastases may be included.] 6. Major surgery ≤ 28 days before first dose of study treatment 7. Any uncontrolled systemic disease, condition or comorbidity that, in the opinion of the investigator, would interfere with evaluation of study treatment or interpretation of patient safety or study results, including but not limited to: a. known active HBV, HCV or HIV infection [Patients who are HIV-positive are allowed in the trial, so long as they are stable on anti-retroviral therapy, have a CD4 count ≥ 200 cells/μL, and have an undetectable viral load at the time of screening.] b. active tuberculosis c. any other active infection requiring systemic therapy d. history of allogeneic tissue/solid organ transplant e. diagnosis of immunodeficiency or patient is receiving chronic systemic steroid therapy or any other form of immunosuppressive therapy within 7 days prior to the first dose of IMP. f. other active malignancy requiring treatment g. clinically significant or symptomatic cardiovascular/cerebrovascular disease in (incl. myocardial infarction, unstable angina, symptomatic congestive heart failure, serious uncontrolled cardiac arrhythmia) within 6 months before enrolment Safety criteria: 8. Female subjects who are pregnant, breast-feeding or male/female patients of reproductive potential who are not employing an effective method of birth control (failure rate of less than 1% per year). 9. Known hypersensitivity to carboplatin, etoposide or atezolizumab or any of the constituents of the product. 10. Medication that is known to interfere with any of the agents applied in the trial. 11. Any condition or disease which might interfere with the subject´s ability to comply with the study procedures (e.g., dementia) Regulatory and ethical criteria: 12. Patient who has been incarcerated or involuntarily institutionalized by court order or by the authorities. 13. Patients who are unable to consent because they do not understand the nature, significance and implications of the clinical trial and therefore cannot form a rational intention in the light of the facts. |
Methodische Kriterien: 1. Jede vorhergehende systemische Anti-Tumor-Behandlung für SCLC [bis zu ein vollständiger Dosierzyklus von Carboplatin + Etoposid gemäß Behandlungsstandard vor Studienbehandlung ist zulässig.] (Beachte: Vorangehende Behandlung für Limited Stage-Disease ist zulässig.) 2. Teilnahme an einer weiteren klinischen Studie mit einem Prüfpräparat innerhalb von 30 Tagen oder der 7-fachen Halbwertszeit der jeweiligen Studienmedikation (gültig ist die längere Frist) vor Studieneinschluss. 3. Vorhergehende Therapie mit einem der folgenden Antikörper: anti-PD-1 (anti-Programmed cell death protein 1), anti-PD-L1 (anti-Programmed cell death-ligand 1), anti-PD-L2 (anti-Programmed cell death-ligand 2), anti-CD137 (4-1BB-Ligand, ein Mitglied der TNFR- (Tumor Necrosis Factor Receptor) Familie) oder anti-CTLA-4 (anti-Cytotoxic T-lymphocyte-associated antigen-4). Dies schließt sowohl Ipilimumab ein als auch jeden anderen Antikörper und jeden Wirkstoff mit T-Zell-Kostimulation oder Checkpoint-Pathways als spezifischem Target. 4. Vorherige Teilnahme an dieser Studie (Screening Failure gilt nicht als Teilnahme.) Medizinische Kriterien: 5. Symptomatische ZNS-Metastasen. [Patienten mit asymptomatischen Hirnmetastasen sind einschlussfähig] 6. Größerer operativer Eingriff ≤ 28 Tagen vor Beginn der Studienbehandlung 7. Jede unkontrollierte systemische Erkrankung / Zustand / Komorbidität, die, nach Urteil des Prüfarztes, die Erhebung oder Interpretation der Studienergebnisse behindern oder ein Risiko für den Patienten darstellen könnte. Dazu gehören: a) Bekannte aktive Infektion mit HBV, HCV oder HIV [Patienten, die HIV-positiv sind, dürfen an der Studie teilnehmen, sofern sie unter einer antiretroviralen Therapie stabil sind, eine CD4-Zahl von ≥ 200 Zellen/μl und zum Zeitpunkt des Screenings keine detektierbare Viruslast aufweisen.] b) Aktive Tuberkulose c) Jede andere aktive Infektion, die einer systemischen Therapie bedarf d) Vorgeschichte einer allogenen Gewebe- oder Organtransplantation e) Diagnose einer Immundefizienz oder systemische Langzeittherapie mit Steroiden oder jede andere Form einer immunsuppressiven Therapie innerhalb von 7 Tagen vor der ersten Gabe der Studienmedikation f) Andere behandlungsbedüftige aktive maligne Erkrankung g) Klinisch bedeutende oder symptomatische Herzkreislauferkrankung oder zerebrovaskuläre Erkrankungen (inkl. Myokardinfart, instabile Angina pectoris, symptomatische Herzinsuffizienz, schwere unkontrollierte Arrhythmie) innerhalb der letzten 6 Monate vor Studieneinschluss Sicherheitskriterien: 8. Schwangere oder stillende Frauen oder gebärfähige Frauen bzw. zeugungsfähige Männer, die keine hocheffektive Empfängnisverhütungsmethode anwenden (Fehlerrate von weniger als 1 % pro Jahr). 9. Bekannte Hypersensibilität gegenüber Carboplatin, Etoposid oder Atezolizumab oder einem der Bestandteile der Zubereitungen 10. Medikation, für die eine Interaktion mit einem in der Studie angewendeten Wirkstoff bekannt ist 11. Jeder Zustand oder jede Erkrankung, die die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigen könnte, die Studienverfahren einzuhalten (z. B. Demenz). Regulatorische und ethische Kriterien: 12. Patienten, die inhaftiert sind oder unfreiwillig auf gerichtliche oder behördliche Anordnung in einer Anstalt untergebracht sind. 13. Patienten, die nicht in der Lage sind, Wesen, Bedeutung und Tragweite der klinischen Prüfung zu erkennen und daher unfähig sind, ihren Willen hiernach auszurichten. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
• Overall survival (OS) incl. milestone 1-year OS rate |
• Gesamtüberleben (OS) inklusive Überlebensrate @ 12 Monate |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after approx. 36 months after first patient in after approx. 12 months after last patient in |
Studienende ca. 36 Monaten nach Einschluss des ersten Patienten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Objective response rate (ORR) (RECIST 1.1) • Progression-free survival (PFS) • Safety and tolerability • Quality of life: o EORTC-QLQ-C30 o PRO CTCAE
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• Objektive Ansprechrate (ORR) nach RECIST v1.1 • Progressionsfreies Überleben (PFS) • Sicherheit und Verträglichkeit • Lebensqualität (QoL): o EORTC QLQC30 o PRO-CTCAE
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
after approx. 36 months after first patient in after approx. 12 months after last patient in |
Studienende ca. 36 Monaten nach Einschluss des ersten Patienten |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | Yes |
E.6.13.1 | Other scope of the trial description |
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E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 20 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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End of Study (EoS) is defined as the time point when the last study subject has completed a 6 month follow-up period after individual EoT. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 30 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 36 |