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    Summary
    EudraCT Number:2020-002752-20
    Sponsor's Protocol Code Number:LAN_POAF_01
    National Competent Authority:Austria - BASG
    Clinical Trial Type:EEA CTA
    Trial Status:Ongoing
    Date on which this record was first entered in the EudraCT database:2020-11-12
    Trial results
    Index
    A. PROTOCOL INFORMATION
    B. SPONSOR INFORMATION
    C. APPLICANT IDENTIFICATION
    D. IMP IDENTIFICATION
    D.8 INFORMATION ON PLACEBO
    E. GENERAL INFORMATION ON THE TRIAL
    F. POPULATION OF TRIAL SUBJECTS
    G. INVESTIGATOR NETWORKS TO BE INVOLVED IN THE TRIAL
    N. REVIEW BY THE COMPETENT AUTHORITY OR ETHICS COMMITTEE IN THE COUNTRY CONCERNED
    P. END OF TRIAL
    Expand All   Collapse All
    A. Protocol Information
    A.1Member State ConcernedAustria - BASG
    A.2EudraCT number2020-002752-20
    A.3Full title of the trial
    A prospective, randomized, double- blind, placebo- controlled study to evaluate the efficacy of Landiolol hydrochloride for prevention of atrial fibrillation in patients undergoing cardiac surgery
    A prospective, randomized, double- blind, placebo- controlled study to evaluate the efficacy of Landiolol hydrochloride for prevention of atrial fibrillation in patients undergoing cardiac surgery
    A.3.1Title of the trial for lay people, in easily understood, i.e. non-technical, language
    A prospective, randomized, double- blind, placebo- controlled study to evaluate Landiolol hydrochloride as a prevention of atrial fibrillation in patients undergoing cardiac surgery
    Eine prospektive, randomisierte, doppelblinde, Placebo kontrollierte Studie zur Prüfung der Wirksamkeit von Landiololhydrochlorid in der Vorbeugung von Vorhofflimmern bei Patienten mit Herzoperation
    A.3.2Name or abbreviated title of the trial where available
    LANDI-POAF
    A.4.1Sponsor's protocol code numberLAN_POAF_01
    A.7Trial is part of a Paediatric Investigation Plan No
    A.8EMA Decision number of Paediatric Investigation Plan
    B. Sponsor Information
    B.Sponsor: 1
    B.1.1Name of SponsorMedical University of Vienna
    B.1.3.4CountryAustria
    B.3.1 and B.3.2Status of the sponsorNon-Commercial
    B.4 Source(s) of Monetary or Material Support for the clinical trial:
    B.4.1Name of organisation providing support
    B.4.2Country
    B.5 Contact point designated by the sponsor for further information on the trial
    B.5.1Name of organisationMedical University of Vienna, Department of Anaesthesiology, Division of cardiothoracic and vascular anaesthesiology
    B.5.2Functional name of contact pointKlin. Abt. für HTG-Anästhesie
    B.5.3 Address:
    B.5.3.1Street AddressWähringer Gürtel 18-20
    B.5.3.2Town/ cityVienna
    B.5.3.3Post code1090
    B.5.3.4CountryAustria
    B.5.6E-mailhtg@meduniwien.ac.at
    D. IMP Identification
    D.IMP: 1
    D.1.2 and D.1.3IMP RoleTest
    D.2 Status of the IMP to be used in the clinical trial
    D.2.1IMP to be used in the trial has a marketing authorisation Yes
    D.2.1.1.1Trade name Rapibloc
    D.2.1.1.2Name of the Marketing Authorisation holderAmomed Pharma GmbH
    D.2.1.2Country which granted the Marketing AuthorisationAustria
    D.2.5The IMP has been designated in this indication as an orphan drug in the Community No
    D.2.5.1Orphan drug designation number
    D.3 Description of the IMP
    D.3.4Pharmaceutical form Powder for dispersion for infusion
    D.3.4.1Specific paediatric formulation No
    D.3.7Routes of administration for this IMPIntravenous use
    D.3.8 to D.3.10 IMP Identification Details (Active Substances)
    D.3.9.1CAS number 144481-98-1
    D.3.9.3Other descriptive nameLANDIOLOL HYDROCHLORIDE
    D.3.9.4EV Substance CodeSUB21964
    D.3.10 Strength
    D.3.10.1Concentration unit mg milligram(s)
    D.3.10.2Concentration typeequal
    D.3.10.3Concentration number300
    D.3.11 The IMP contains an:
    D.3.11.1Active substance of chemical origin Yes
    D.3.11.2Active substance of biological/ biotechnological origin (other than Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    The IMP is a:
    D.3.11.3Advanced Therapy IMP (ATIMP) No
    D.3.11.3.1Somatic cell therapy medicinal product No
    D.3.11.3.2Gene therapy medical product No
    D.3.11.3.3Tissue Engineered Product No
    D.3.11.3.4Combination ATIMP (i.e. one involving a medical device) No
    D.3.11.3.5Committee on Advanced therapies (CAT) has issued a classification for this product No
    D.3.11.4Combination product that includes a device, but does not involve an Advanced Therapy No
    D.3.11.5Radiopharmaceutical medicinal product No
    D.3.11.6Immunological medicinal product (such as vaccine, allergen, immune serum) No
    D.3.11.7Plasma derived medicinal product No
    D.3.11.8Extractive medicinal product No
    D.3.11.9Recombinant medicinal product No
    D.3.11.10Medicinal product containing genetically modified organisms No
    D.3.11.11Herbal medicinal product No
    D.3.11.12Homeopathic medicinal product No
    D.3.11.13Another type of medicinal product No
    D.8 Information on Placebo
    D.8 Placebo: 1
    D.8.1Is a Placebo used in this Trial?Yes
    D.8.3Pharmaceutical form of the placeboSolution for infusion
    D.8.4Route of administration of the placeboIntravenous use
    E. General Information on the Trial
    E.1 Medical condition or disease under investigation
    E.1.1Medical condition(s) being investigated
    Perioperative atrial fibrillation (POAF) is the most common arryhthmia after cardiac surgery with incidences ranging from 20% to 40%, depending on various patient's risk factors and the type of surgery performed. It's not only causing problems in the immediate postoperative period due to hemodynamic instability and a increased need for catecholamines to stabilise the patient, it also leads to increased mortality and morbidity and longer hospital stays, increasing costs to healthcare system.
    Perioperatives Vorhofflimmern ist die häufigstes Rhythmusstörung nach cardiochirurgischen Eingriffen mit Inzidenzen zwischen 20% bis 40%, abhängig von versch. Risikofaktoren und der Art des Eingriffes. Dabei führt es nicht nur zu unmittelbaren Problemen wie hämodynamischer Instabilität und erhöhtem Katecholaminbedarf, langfristig ist auch die Mortalität und Morbidität erhöht und die Krankenhausaufenthalt verlängert und führt so zu erhöhten Kosten für das Gesundheitssystem

    E.1.1.1Medical condition in easily understood language
    Perioperative atrial fibrillation (POAF) is the most common arryhthmia after cardiac surgery causing not only severe short term consequencs, but can also lead to negative long term outcomes.
    Perioperatives Vorhofflimmern ist die häufigste Rhythmusstörung nach Herzoperationen und kann sowohl unmittelbar postoperativ Komplikationen verursachen, als auch im weiteren Verlauf.
    E.1.1.2Therapeutic area Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14]
    MedDRA Classification
    E.1.2 Medical condition or disease under investigation
    E.1.2Version 20.0
    E.1.2Level PT
    E.1.2Classification code 10003658
    E.1.2Term Atrial fibrillation
    E.1.2System Organ Class 10007541 - Cardiac disorders
    E.1.3Condition being studied is a rare disease No
    E.2 Objective of the trial
    E.2.1Main objective of the trial
    Prevention of peri- and postoperative atrial fibrillation using landiolol hydrochloride in patients undergoing elective on-pump cardiac surgery
    Prävention von peri-und postoperativem Vorhofflimmern durch Landiololhydrochlorid bei Patienten nach Herzoperationen an der Herz-Lungen-Maschine
    E.2.2Secondary objectives of the trial
    • Incidence/ frequency of occurrence of atrial fibrillation during the first seven days after cardiac surgery.
    • Hemodynamic stability during treatment with IMP
    • Length of ICU stay
    • Requirement of intensive respiratory and circulatory support
    • Peri- and postoperative mortality
    • Assessment of biomarkers as surrogate parameters for cardiac dysfunction
    • Impact of IMP on cardiac function
    • Incidence of serious adverse events
    • Inzidenz und Frequenz des Auftretens von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 7 Tage nach Operation
    • Hämodynamische Stabilität während der Behandlung mit dem IMP
    • Dauer des Intensivaufenthaltes
    • Notwendigkeit und Dauer invasiver Beatmung und Kreislauf unterstützender Maßnahmen
    • Peri- und postoperative Mortalität
    • Auswertung kardialer Biomarker als Surrogatparameter für die Herzfunktion
    • Einfluss des IMP auf die Herzfunktion
    • Inzidenz/Auftreten von schädlichen Events
    E.2.3Trial contains a sub-study No
    E.3Principal inclusion criteria
    1. Male or female patients ≥ 18 years old
    2. Written informed consent from patient
    3. Oral Betablocker in the patients long-term medication
    4. Patient is in Sinusrhythm at screening
    5. One of the following cardiac surgical procedures which is planned on cardiopulmonary bypass (CPB):
    a. Single valve surgery
    b. Single or multiple CABG procedures
    c. Single valve surgery in combination with one or multiple coronary artery bypass grafts (CABGs)
    d. Multiple valve surgery in combination with or without CABG
    e. Single or multiple valve surgery in combination with ascending aorta procedure with or without additional CABG
    f. Re-surgery of aortic valve, mitral valve, aortic arch or ascending aorta with or without CABG
    6. Cardiac surgery is performed electively
    • Weibliche oder männliche PatientInnen ab einem Alter von 18 Jahren
    • schriftliche Einwilligung
    • Vorbestehende Dauertherapie mit Betablockern
    • Patient ist im Sinusrhythmus zum Zeitpunkt des Screenings
    Elektive Chirurgie an der Herz-Lungen-Maschine von:
    • Einfach-, sowie Mehrfachklappeneingriffe
    • Einfach- und Mehrfachklappeneingriffe mit oder ohne zusätzlichen Corona-arteriellem Bypassgrafts (CABG)
    • Einfach- oder Mehrfachklappeneingriffe mit Eingriffen an der Aorta ascendens
    • Re-Operationen des Klappenapparetes sowie der Aorta ascendens oder des Aortenbogens mit oder ohne CABG
    E.4Principal exclusion criteria
    1. Bodyweight > 101kg and/or BMI ≥ 40
    2. Cardiac surgery is planned as minimally invasive procedure (e.g., without thoracotomy or with lateral incision, minimal thoracotomy) or planned as off-pump surgery
    3. Planned maze procedure, radiofrequency ablation, pulmonary vein ablation, resection of the atrial appendix or atrial resections during the surgery
    4. Sinus bradycardia (resting heart rate < 50/min) at screening and before start of IMP treatment
    5. Second- or third-degree atrioventricular block at screening and before start of IMP treatment
    6. Clinical hypothyroidism or hyperthyroidism at screening
    7. History of ventricular arrhythmia
    8. Permanent atrial fibrillation or atrial fibrillation at time of screening and IMP administration
    9. Emergency cardiac surgery
    10. Requiring inotropic, vasopressor or requiring ventilatory support at time of screening
    11. Circulatory shock requiring mechanical circulatory support before initiation of study medication
    12. Distributive shock (cardiac index>2.2 L/min with norepinephrine dose > 0.3 µg/kg/min to reach mean arterial pressure > 65mmHg) before initiation of study medication
    13. More than 5 units of RBC necessary to maintain a haemoglobin level >8mg/dl at the end of surgery
    14. Prior cardiac surgery within the past 6 months
    15. History of heart transplantation or planned heart transplantation
    16. Any other disease or condition that is likely to interfere with the evaluation of the study drug, outcome assessment or satisfactory conduct of the study:
    a. Active infective endocarditis
    b. Stroke or transient ischemic attack (TIA) within the last 6 months
    c. Concomitant disease with a life expectancy of less than 6 months
    d. Cardiopulmonary resuscitation within the last 4 weeks
    e. Patients requiring renal replacement therapy
    17. Active infection on current systemic antibiotics and/ or temperature greater than 38°C at time of screening and before start of surgery
    18. Haemoglobin < 5 mmol/l (< 8.06 g/dl)
    19. Any systemic anti-cancer therapy within past 3 months
    1. Körpergewicht >100kg und/oder BMI ≥ 40
    2. Minimalinvasiv durchgeführte Herzoperationen und Eingriffe ohne HLM (off pump)
    3. Operationen bei denen eine Maze Prozedur, eine Radiofrequenzablation, eine Pulmonalvenenablation, oder eine (Teil-)Resektion des Atriums und/oder des Vorhofohres geplant ist
    4. Sinus-bradykardie(Ruhefrequenz< 50/min) zum Zeitpunkt des Screenings oder vor dem Start der Studienmedikation
    5. AV-Block II° oder III° zum Zeitpunkt des Screenings oder vor dem Start der Studienmedikation
    6. Klinische Anzeichen Hypo- oder Hyperthyreodismus
    7. Ventrikuläre Arrhythmien in der Anamnese
    8. Permanentes Vorhofflimmern in der Anamnese oder Vorhofflimmern bei Start der Studienmedikation
    9. Notfallchirurgie
    10. Vasopressor-, Inotropie, oder Beatmungsbedarf d. Patienten zum Zeitpunkt des Screenings
    11. Schockzustände die mechanische Kreislaufunterstützung erfordern bevor mit der Studienmedikation begonnen wird.
    12. Distributiver Schock (cardiac index>2.2 L/min mit Noradrenalindosen > 0.3 µg/kg/min um einen mittleren arteriellen Druck > 65mmHg zu erreichen) bevor mit der Studienmedikaion begonnen wird.
    13. Die Notwendigkeit der Transfusion von mehr als 5 Erythrozytenkonzentraten um am OP-Ende einen Hb>8 mg/dl zu erreichen
    14. Stattgefunden Herzoperation in den letzten 6 Monaten zum Zeitpunkt des Screenings
    15. Zustand nach Herztransplantation oder geplante Herztransplantation
    16. Jegliche andere Erkrankung die die Überprüfung des Studienmedikaments beeinflusst
    a. aktive Endokarditis
    b. Zerebraler Insult oder eine transients ischämische Attacke (TIA) in den letzten 6 Monaten
    c. Begleiterkrankung die eine erwartete Lebensdauer von <6 Monate bedingt
    d. Cardioplumonale Reanimation 4 Wochen vor Screening
    e. Patienten die chronische Nierenersatzverfahren benötigen
    17. Aktive Infektion unter antibiotische Behandlung und/oder eine Körpertemperatur größer 38°C zum Zeitpunkt des Screening oder des OP-Beginns
    18. Hämoglobin < 8mg/dl
    19. Jegliche Form einer systematischen Therapie gegen Krebs
    10. Patienten mit bekannter Überempfindlichkeit gegen das Studienmedikament oder eines seiner Bestandteile
    21. Generelle Ausschlusskriterien:
    a. Schwanger Teilnehmerinnen (gebährfähige Frauen müssen einen negativen Schwangerschaftstest vorweisen) oder stillende Frauen. Gebärfähige Frauen (definiert als Zeitpunkt der letzten Menstruation innerhalb der letzten zwei Jahre) die während der Teilnahme an der Studie keine verlässliche Empfängnisverhütung anwenden (z.b.: Implanon, Injektionen, orale Kontraceptiva, IUD, Partner mit Zustand nach Vasektomie, Abstinenz)
    b. Teilnahme an einer anderen interventionellen Studie innerhalb des letzten Montas vor Randomisierung dieser Studie (mit Möglichkeit auf Re-screening besteht)
    c. Alkohol-, Drogen-, oder Medikamentenabusus
    d. MitarbeiterIn am Studienzentrum, Lebensgefährte/Partner oder Verwandte der an der Studie beteiligten Personen oder Personen mit einer Beziehung/einem Nahverhältnis zum Sponsor

    E.5 End points
    E.5.1Primary end point(s)
    The primary end point is a combined endpoint consisting of the occurrence of atrial fibrillation and mortality during the initial 72 hours period after surgery.
    Kombinierter primärer Endpunkt bestehend aus dem Auftreten von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 72h sowie der Mortalität in diesem Zeitraum.
    E.5.1.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    Continously per Holter ECG monitoring on the first seven days after operation.
    During the IMP application one ECG control per day
    Kontinuierliches Holter EKG für 7 Tage
    Während Applikation der Studienmedikation eine EKG Kontrolle pro Tag zusätzlich
    E.5.2Secondary end point(s)
    • Incidence/ frequency of occurrence of atrial fibrillation during the first seven days after cardiac surgery.
    • Hemodynamic stability during treatment with IMP
    • Length of ICU stay
    • Requirement of intensive respiratory and circulatory support
    • Peri- and postoperative mortality
    • Assessment of biomarkers as surrogate parameters for cardiac dysfunction
    • Impact of IMP on cardiac function
    • Incidence of serious adverse events
    • Inzidenz und Frequenz des Auftretens von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 7 Tage nach Operation
    • Hämodynamische Stabilität während der Behandlung mit dem IMP
    • Dauer des Intensivaufenthaltes
    • Notwendigkeit und Dauer invasiver Beatmung und Kreislauf unterstützender Maßnahmen
    • Peri- und postoperative Mortalität
    • Auswertung kardialer Biomarker als Surrogatparameter für die Herzfunktion
    • Einfluss des IMP auf die Herzfunktion
    • Inzidenz/Auftreten von schädlichen Events
    E.5.2.1Timepoint(s) of evaluation of this end point
    During visits at defined timepoints:
    Start of surgery
    End of surgery
    Start Holter ECG and Start of IMP (immediate after end of surgery)
    ICU-Admission
    24h after ICU admission
    48h after ICU admission
    72h after ICU admission
    Day 7
    Day 30 Follow up phone call
    Visiten an definierten Zeitpunkten:
    OP Beginn
    OP Ende
    Start Holter EKG und Start Studienmedikament (unmittelbar nach OP Ende)
    ICU-Aufnahme
    24h nach ICU Aufnahme
    48h nach ICU Aufnahme
    72h nach ICU Aufnahme
    Day 7
    Day 30 telefonische Follow-Up per Fragebogen
    E.6 and E.7 Scope of the trial
    E.6Scope of the trial
    E.6.1Diagnosis No
    E.6.2Prophylaxis Yes
    E.6.3Therapy No
    E.6.4Safety No
    E.6.5Efficacy No
    E.6.6Pharmacokinetic No
    E.6.7Pharmacodynamic No
    E.6.8Bioequivalence No
    E.6.9Dose response No
    E.6.10Pharmacogenetic No
    E.6.11Pharmacogenomic No
    E.6.12Pharmacoeconomic No
    E.6.13Others No
    E.7Trial type and phase
    E.7.1Human pharmacology (Phase I) No
    E.7.1.1First administration to humans No
    E.7.1.2Bioequivalence study No
    E.7.1.3Other No
    E.7.1.3.1Other trial type description
    E.7.2Therapeutic exploratory (Phase II) No
    E.7.3Therapeutic confirmatory (Phase III) Yes
    E.7.4Therapeutic use (Phase IV) No
    E.8 Design of the trial
    E.8.1Controlled Yes
    E.8.1.1Randomised Yes
    E.8.1.2Open No
    E.8.1.3Single blind No
    E.8.1.4Double blind Yes
    E.8.1.5Parallel group No
    E.8.1.6Cross over No
    E.8.1.7Other No
    E.8.2 Comparator of controlled trial
    E.8.2.1Other medicinal product(s) No
    E.8.2.2Placebo Yes
    E.8.2.3Other No
    E.8.2.4Number of treatment arms in the trial2
    E.8.3 The trial involves single site in the Member State concerned Yes
    E.8.4 The trial involves multiple sites in the Member State concerned No
    E.8.5The trial involves multiple Member States No
    E.8.6 Trial involving sites outside the EEA
    E.8.6.1Trial being conducted both within and outside the EEA No
    E.8.6.2Trial being conducted completely outside of the EEA No
    E.8.7Trial has a data monitoring committee No
    E.8.8 Definition of the end of the trial and justification where it is not the last visit of the last subject undergoing the trial
    LVLS
    LVLS
    E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial
    E.8.9.1In the Member State concerned years4
    E.8.9.1In the Member State concerned months
    E.8.9.1In the Member State concerned days
    F. Population of Trial Subjects
    F.1 Age Range
    F.1.1Trial has subjects under 18 No
    F.1.1.1In Utero No
    F.1.1.2Preterm newborn infants (up to gestational age < 37 weeks) No
    F.1.1.3Newborns (0-27 days) No
    F.1.1.4Infants and toddlers (28 days-23 months) No
    F.1.1.5Children (2-11years) No
    F.1.1.6Adolescents (12-17 years) No
    F.1.2Adults (18-64 years) Yes
    F.1.2.1Number of subjects for this age range: 100
    F.1.3Elderly (>=65 years) Yes
    F.1.3.1Number of subjects for this age range: 62
    F.2 Gender
    F.2.1Female Yes
    F.2.2Male Yes
    F.3 Group of trial subjects
    F.3.1Healthy volunteers No
    F.3.2Patients Yes
    F.3.3Specific vulnerable populations Yes
    F.3.3.1Women of childbearing potential not using contraception No
    F.3.3.2Women of child-bearing potential using contraception Yes
    F.3.3.3Pregnant women No
    F.3.3.4Nursing women No
    F.3.3.5Emergency situation No
    F.3.3.6Subjects incapable of giving consent personally No
    F.3.3.7Others No
    F.4 Planned number of subjects to be included
    F.4.1In the member state164
    F.5 Plans for treatment or care after the subject has ended the participation in the trial (if it is different from the expected normal treatment of that condition)
    Standard of care after cardiac surgery
    Versorgung nach dem Standard nach cardiochirurgischen Eingriffen
    G. Investigator Networks to be involved in the Trial
    N. Review by the Competent Authority or Ethics Committee in the country concerned
    N.Competent Authority Decision Authorised
    N.Date of Competent Authority Decision2020-12-17
    N.Ethics Committee Opinion of the trial applicationFavourable
    N.Ethics Committee Opinion: Reason(s) for unfavourable opinion
    N.Date of Ethics Committee Opinion2020-10-09
    P. End of Trial
    P.End of Trial StatusOngoing
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