E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Perioperative atrial fibrillation (POAF) is the most common arryhthmia after cardiac surgery with incidences ranging from 20% to 40%, depending on various patient's risk factors and the type of surgery performed. It's not only causing problems in the immediate postoperative period due to hemodynamic instability and a increased need for catecholamines to stabilise the patient, it also leads to increased mortality and morbidity and longer hospital stays, increasing costs to healthcare system. |
Perioperatives Vorhofflimmern ist die häufigstes Rhythmusstörung nach cardiochirurgischen Eingriffen mit Inzidenzen zwischen 20% bis 40%, abhängig von versch. Risikofaktoren und der Art des Eingriffes. Dabei führt es nicht nur zu unmittelbaren Problemen wie hämodynamischer Instabilität und erhöhtem Katecholaminbedarf, langfristig ist auch die Mortalität und Morbidität erhöht und die Krankenhausaufenthalt verlängert und führt so zu erhöhten Kosten für das Gesundheitssystem
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Perioperative atrial fibrillation (POAF) is the most common arryhthmia after cardiac surgery causing not only severe short term consequencs, but can also lead to negative long term outcomes. |
Perioperatives Vorhofflimmern ist die häufigste Rhythmusstörung nach Herzoperationen und kann sowohl unmittelbar postoperativ Komplikationen verursachen, als auch im weiteren Verlauf. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10003658 |
E.1.2 | Term | Atrial fibrillation |
E.1.2 | System Organ Class | 10007541 - Cardiac disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Prevention of peri- and postoperative atrial fibrillation using landiolol hydrochloride in patients undergoing elective on-pump cardiac surgery |
Prävention von peri-und postoperativem Vorhofflimmern durch Landiololhydrochlorid bei Patienten nach Herzoperationen an der Herz-Lungen-Maschine |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
• Incidence/ frequency of occurrence of atrial fibrillation during the first seven days after cardiac surgery. • Hemodynamic stability during treatment with IMP • Length of ICU stay • Requirement of intensive respiratory and circulatory support • Peri- and postoperative mortality • Assessment of biomarkers as surrogate parameters for cardiac dysfunction • Impact of IMP on cardiac function • Incidence of serious adverse events
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• Inzidenz und Frequenz des Auftretens von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 7 Tage nach Operation • Hämodynamische Stabilität während der Behandlung mit dem IMP • Dauer des Intensivaufenthaltes • Notwendigkeit und Dauer invasiver Beatmung und Kreislauf unterstützender Maßnahmen • Peri- und postoperative Mortalität • Auswertung kardialer Biomarker als Surrogatparameter für die Herzfunktion • Einfluss des IMP auf die Herzfunktion • Inzidenz/Auftreten von schädlichen Events
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Male or female patients ≥ 18 years old 2. Written informed consent from patient 3. Oral Betablocker in the patients long-term medication 4. Patient is in Sinusrhythm at screening 5. One of the following cardiac surgical procedures which is planned on cardiopulmonary bypass (CPB): a. Single valve surgery b. Single or multiple CABG procedures c. Single valve surgery in combination with one or multiple coronary artery bypass grafts (CABGs) d. Multiple valve surgery in combination with or without CABG e. Single or multiple valve surgery in combination with ascending aorta procedure with or without additional CABG f. Re-surgery of aortic valve, mitral valve, aortic arch or ascending aorta with or without CABG 6. Cardiac surgery is performed electively
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• Weibliche oder männliche PatientInnen ab einem Alter von 18 Jahren • schriftliche Einwilligung • Vorbestehende Dauertherapie mit Betablockern • Patient ist im Sinusrhythmus zum Zeitpunkt des Screenings Elektive Chirurgie an der Herz-Lungen-Maschine von: • Einfach-, sowie Mehrfachklappeneingriffe • Einfach- und Mehrfachklappeneingriffe mit oder ohne zusätzlichen Corona-arteriellem Bypassgrafts (CABG) • Einfach- oder Mehrfachklappeneingriffe mit Eingriffen an der Aorta ascendens • Re-Operationen des Klappenapparetes sowie der Aorta ascendens oder des Aortenbogens mit oder ohne CABG
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Bodyweight > 101kg and/or BMI ≥ 40 2. Cardiac surgery is planned as minimally invasive procedure (e.g., without thoracotomy or with lateral incision, minimal thoracotomy) or planned as off-pump surgery 3. Planned maze procedure, radiofrequency ablation, pulmonary vein ablation, resection of the atrial appendix or atrial resections during the surgery 4. Sinus bradycardia (resting heart rate < 50/min) at screening and before start of IMP treatment 5. Second- or third-degree atrioventricular block at screening and before start of IMP treatment 6. Clinical hypothyroidism or hyperthyroidism at screening 7. History of ventricular arrhythmia 8. Permanent atrial fibrillation or atrial fibrillation at time of screening and IMP administration 9. Emergency cardiac surgery 10. Requiring inotropic, vasopressor or requiring ventilatory support at time of screening 11. Circulatory shock requiring mechanical circulatory support before initiation of study medication 12. Distributive shock (cardiac index>2.2 L/min with norepinephrine dose > 0.3 µg/kg/min to reach mean arterial pressure > 65mmHg) before initiation of study medication 13. More than 5 units of RBC necessary to maintain a haemoglobin level >8mg/dl at the end of surgery 14. Prior cardiac surgery within the past 6 months 15. History of heart transplantation or planned heart transplantation 16. Any other disease or condition that is likely to interfere with the evaluation of the study drug, outcome assessment or satisfactory conduct of the study: a. Active infective endocarditis b. Stroke or transient ischemic attack (TIA) within the last 6 months c. Concomitant disease with a life expectancy of less than 6 months d. Cardiopulmonary resuscitation within the last 4 weeks e. Patients requiring renal replacement therapy 17. Active infection on current systemic antibiotics and/ or temperature greater than 38°C at time of screening and before start of surgery 18. Haemoglobin < 5 mmol/l (< 8.06 g/dl) 19. Any systemic anti-cancer therapy within past 3 months
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1. Körpergewicht >100kg und/oder BMI ≥ 40 2. Minimalinvasiv durchgeführte Herzoperationen und Eingriffe ohne HLM (off pump) 3. Operationen bei denen eine Maze Prozedur, eine Radiofrequenzablation, eine Pulmonalvenenablation, oder eine (Teil-)Resektion des Atriums und/oder des Vorhofohres geplant ist 4. Sinus-bradykardie(Ruhefrequenz< 50/min) zum Zeitpunkt des Screenings oder vor dem Start der Studienmedikation 5. AV-Block II° oder III° zum Zeitpunkt des Screenings oder vor dem Start der Studienmedikation 6. Klinische Anzeichen Hypo- oder Hyperthyreodismus 7. Ventrikuläre Arrhythmien in der Anamnese 8. Permanentes Vorhofflimmern in der Anamnese oder Vorhofflimmern bei Start der Studienmedikation 9. Notfallchirurgie 10. Vasopressor-, Inotropie, oder Beatmungsbedarf d. Patienten zum Zeitpunkt des Screenings 11. Schockzustände die mechanische Kreislaufunterstützung erfordern bevor mit der Studienmedikation begonnen wird. 12. Distributiver Schock (cardiac index>2.2 L/min mit Noradrenalindosen > 0.3 µg/kg/min um einen mittleren arteriellen Druck > 65mmHg zu erreichen) bevor mit der Studienmedikaion begonnen wird. 13. Die Notwendigkeit der Transfusion von mehr als 5 Erythrozytenkonzentraten um am OP-Ende einen Hb>8 mg/dl zu erreichen 14. Stattgefunden Herzoperation in den letzten 6 Monaten zum Zeitpunkt des Screenings 15. Zustand nach Herztransplantation oder geplante Herztransplantation 16. Jegliche andere Erkrankung die die Überprüfung des Studienmedikaments beeinflusst a. aktive Endokarditis b. Zerebraler Insult oder eine transients ischämische Attacke (TIA) in den letzten 6 Monaten c. Begleiterkrankung die eine erwartete Lebensdauer von <6 Monate bedingt d. Cardioplumonale Reanimation 4 Wochen vor Screening e. Patienten die chronische Nierenersatzverfahren benötigen 17. Aktive Infektion unter antibiotische Behandlung und/oder eine Körpertemperatur größer 38°C zum Zeitpunkt des Screening oder des OP-Beginns 18. Hämoglobin < 8mg/dl 19. Jegliche Form einer systematischen Therapie gegen Krebs 10. Patienten mit bekannter Überempfindlichkeit gegen das Studienmedikament oder eines seiner Bestandteile 21. Generelle Ausschlusskriterien: a. Schwanger Teilnehmerinnen (gebährfähige Frauen müssen einen negativen Schwangerschaftstest vorweisen) oder stillende Frauen. Gebärfähige Frauen (definiert als Zeitpunkt der letzten Menstruation innerhalb der letzten zwei Jahre) die während der Teilnahme an der Studie keine verlässliche Empfängnisverhütung anwenden (z.b.: Implanon, Injektionen, orale Kontraceptiva, IUD, Partner mit Zustand nach Vasektomie, Abstinenz) b. Teilnahme an einer anderen interventionellen Studie innerhalb des letzten Montas vor Randomisierung dieser Studie (mit Möglichkeit auf Re-screening besteht) c. Alkohol-, Drogen-, oder Medikamentenabusus d. MitarbeiterIn am Studienzentrum, Lebensgefährte/Partner oder Verwandte der an der Studie beteiligten Personen oder Personen mit einer Beziehung/einem Nahverhältnis zum Sponsor
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary end point is a combined endpoint consisting of the occurrence of atrial fibrillation and mortality during the initial 72 hours period after surgery. |
Kombinierter primärer Endpunkt bestehend aus dem Auftreten von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 72h sowie der Mortalität in diesem Zeitraum. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Continously per Holter ECG monitoring on the first seven days after operation. During the IMP application one ECG control per day |
Kontinuierliches Holter EKG für 7 Tage Während Applikation der Studienmedikation eine EKG Kontrolle pro Tag zusätzlich |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Incidence/ frequency of occurrence of atrial fibrillation during the first seven days after cardiac surgery. • Hemodynamic stability during treatment with IMP • Length of ICU stay • Requirement of intensive respiratory and circulatory support • Peri- and postoperative mortality • Assessment of biomarkers as surrogate parameters for cardiac dysfunction • Impact of IMP on cardiac function • Incidence of serious adverse events
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• Inzidenz und Frequenz des Auftretens von Vorhofflimmern innerhalb der ersten 7 Tage nach Operation • Hämodynamische Stabilität während der Behandlung mit dem IMP • Dauer des Intensivaufenthaltes • Notwendigkeit und Dauer invasiver Beatmung und Kreislauf unterstützender Maßnahmen • Peri- und postoperative Mortalität • Auswertung kardialer Biomarker als Surrogatparameter für die Herzfunktion • Einfluss des IMP auf die Herzfunktion • Inzidenz/Auftreten von schädlichen Events
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
During visits at defined timepoints: Start of surgery End of surgery Start Holter ECG and Start of IMP (immediate after end of surgery) ICU-Admission 24h after ICU admission 48h after ICU admission 72h after ICU admission Day 7 Day 30 Follow up phone call
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Visiten an definierten Zeitpunkten: OP Beginn OP Ende Start Holter EKG und Start Studienmedikament (unmittelbar nach OP Ende) ICU-Aufnahme 24h nach ICU Aufnahme 48h nach ICU Aufnahme 72h nach ICU Aufnahme Day 7 Day 30 telefonische Follow-Up per Fragebogen
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |