E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Mantle Cell Lymphoma |
Mantelzell-Lymphom |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
malignant lymph node disease |
bösartige Lymphknotenerkrankung |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10026799 |
E.1.2 | Term | Mantle cell lymphoma NOS |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To evaluate efficacy in both treatment arms: - Failure-Free Survival (FFS) at 30 months |
Beurteilung der Wirksamkeit in beiden Behandlungsarmen: - Eventfreies Überleben (FFS) nach 30 Monaten
|
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To evaluate efficacy, safety, tolerability, and quality of life in both treatment arms: - Failure-free survival (continuous observation) - Progression-free survival - Complete Remission rate (CR) and overall response rate (ORR: CR, PR) four weeks after the end of induction therapy - best response, time to best response, time to first response - overall survival - Overall survival of patients divided according to the geriatric categories and treatment received - Safety: adverse events, tolerability - Quality of life during induction and maintenance therapy (assessed using the EORTC QLQ-C30 and the EORTC QLQ-NHL-HG29) - Molecular remission after induction and conversion during maintenance (exploratory) - Immune reconstitution, e.g. persistence of anti-Covid19 immunity - safety and efficacy in different geriatric categories |
Beurteilung der Wirksamkeit, Sicherheit, Verträglichkeit und Lebensqualität in beiden Behandlungsarmen: - Eventfreies Überleben (kontinuierliche Beobachtung) - Progressionsfreies Überleben - Komplette Remissionsrate (CR) und Gesamtansprechrate (ORR: CR, PR) vier Wochen nach Ende der Induktionstherapie - Bestes Ansprechen, Zeit bis zum besten Ansprechen, Zeit bis zum ersten Ansprechen - Gesamtüberlebensdauer - Sicherheit: unerwünschte Ereignisse, Verträglichkeit - Lebensqualität während der Induktions- und Erhaltungstherapie (bewertet mit dem EORTC QLQ-C30 und dem EORTC QLQ-NHL-HG29) - Molekulare Remission nach Induktion und Konversion während der Erhaltungstherapie (explorativ) - Immunrekonstitution, z. B. Persistenz der Anti-Covid19-Immunität - Wirksamkeit und Sicherheit in verschiedenen geriatrischen Kategorien
|
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Histologically confirmed diagnosis of MCL according to WHO classification - previously untreated stage II-IV (Ann Arbor) - ≥ 60 years and not suitable for autologous SCT - At least 1 measurable lesion; in case of bone marrow infiltration only, bone marrow aspiration and biopsy is mandatory for all staging evaluations. - ECOG performance status ≤ 2 The following laboratory values at screening (unless related to MCL): - Absolute neutrophil count (ANC) ≥ 1000 cells/μL - Platelets ≥75.000 cells/μL - Transaminases (AST and ALT) ≤3 x ULN - Total bilirubin ≤ 2 x ULN unless other reason known (Gilbert-Meulengracht-Syndrome) - Creatinine ≤ 2 mg/dL or eGFR ≥ 50 mL/min - Written informed consent form according to ICH/EU GCP and national regulations - Sexually active men with female partners of child-bearing potential potential must agree to use highly effective contraceptives |
- Histologisch bestätigte Diagnose von MCL gemäß WHO-Klassifikation - Bisher unbehandeltes Stadium II-IV (Ann Arbor) - ≥ 60 Jahre und nicht für eine autologe ASZT geeignet - Mindestens 1 messbare Läsion; ausschließlich im Falle einer Knochenmarkinfiltration ist eine Knochenmarkaspiration und -biopsie für alle Staging-Bewertungen obligatorisch. - ECOG ≤ 2 Die folgenden Laborwerte beim Screening (sofern nicht auf MCL bezogen): - Absolute Neutrophilenzahl (ANC) ≥ 1000 Zellen/µL - Thrombozyten ≥75.000 Zellen/µL - Transaminasen (AST und ALT) ≤3 x ULN - Gesamtbilirubin ≤ 2 x ULN, sofern kein anderer Grund bekannt ist (Gilbert-Meulengracht-Syndrom) - Kreatinin ≤ 2 mg/dL oder eGFR ≥ 50 mL/min - Schriftliche Einverständniserklärung gemäß ICH/EU GCP und nationalen Vorschriften - Sexuell aktive Männer mit Partnerinnen im gebärfähigen Alter müssen sich verpflichten, hochwirksame Verhütungsmittel zu verwenden .
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
- Major surgery within 4 weeks prior to first dose - Requires anticoagulation with warfarin or equivalent vitamin K antagonists (e.g. phenprocoumon) - History of stroke or intracranial hemorrhage within 6 months prior to first dose - Treatment with strong or moderate CYP3A4/5 inhibitors/inducers within 7 days before first dose and during Venetoclax and Ibrutinib intake - Any life-threatening illness, medical condition, or organ system dysfunction which, in the investigator’s opinion, could compromise the subject’s safety, interfere with the absorption or metabolism of Ibrutinib capsules, or put the study outcomes at undue risk - Vaccinated with live, attenuated vaccines within 4 weeks prior to first dose - Known CNS involvement of MCL - Known bleeding disorder (e.g. von Willebrand disease; hemophilia) Serious concomitant disease interfering with a regular therapy according to the study protocol: - Cardiac (Clinically significant cardiovascular disease such as uncontrolled or symptomatic arrhythmias, congestive heart failure, or myocardial infarction within 6 months of Screening, or any Class 3 (moderate) or Class 4 (severe) cardiac disease as defined by the New York Heart Association Functional Classification or LVEF below LLN) - Pulmonary (e.g. chronic lung disease with hypoxemia, e.g. DLCO ≤ 65% or FEV1 ≤ 65%) - Endocrinological (e.g. severe, not sufficiently controlled diabetes mellitus) - Patients with unresolved hepatitis B or C infection or known HIV positive infection (mandatory test) Concomitant or previous malignancies within the last 3 years other than basal cell skin cancer, Prostate cancer in remission with PSA within normal range or in situ uterine cervix cancer. |
- Schwerwiegende Operation innerhalb von 4 Wochen vor erster Dosis - Erforderte Antikoagulation mit Warfarin oder gleichwertigen Vitamin-K-Antagonisten (z. B. Phenprocoumon) - Vorgeschichte eines Schlaganfalles oder einer intrakraniellen Blutung innerhalb der letzten 6 Monate vor erster Dosis - Behandlung mit starken oder moderaten CYP3A4/5-Inhibitoren/Induktoren innerhalb der letzten 7 Tage vor Gabe der ersten Dosis und während der Einnahme von Venetoclax und Ibrutinib - Jede lebensbedrohliche Krankheit, jede Erkrankung oder jede Funktionsstörung eines Organsystems, die nach Ansicht des Prüfarztes, die Sicherheit des Probanden gefährden, die Absorption oder den Metabolismus von Ibrutinib-Kapseln beeinträchtigen oder die Ergebnisse der Studie in unangemessener Weise gefährden könnte - Geimpft mit abgeschwächten Lebendimpfstoffen innerhalb der letzten 4 Wochen vor erster Dosis - Bekannte ZNS-Beteiligung von MCL - Bekannte Blutungsstörung (z. B. von-Willebrand-Krankheit, Hämophilie) Schwerwiegende Begleiterkrankung, die eine reguläre Therapie gemäß dem Studienprotokoll beeinträchtigen: - Kardial (klinisch signifikante kardiovaskuläre Erkrankungen wie unkontrollierte oder symptomatische Arrhythmien, kongestive Herzinsuffizienz oder Myokardinfarkt innerhalb der letzten 6 Monate vor dem Screening oder eine Herzerkrankung der Klasse 3 (mittelschwer) oder Klasse 4 (schwer) gemäß der funktionellen Klassifikation der New York Heart Association oder ein LVEF unter LLN) - Pulmonal (z. B. chronische Lungenerkrankung mit Hypoxämie, z. B. DLCO ≤ 65 % oder FEV1 ≤ 65 %) - Endokrinologisch (z. B. schwerer, nicht ausreichend eingestellter Diabetes mellitus) - Patienten mit ungeklärter Hepatitis-B- oder -C-Infektion oder bekannter HIV-Infektion (obligatorischer Test) Begleitende oder frühere bösartige Erkrankungen innerhalb der letzten 3 Jahre, ausgenommen Basalzell-Hautkrebs, Prostatakrebs in Remission mit PSA im Normbereich oder In-situ-Gebärmutterhalskrebs. |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
To evaluate efficacy in both treatment arms: - Failure-Free Survival (FFS) at 30 months |
Beurteilung der Wirksamkeit in beiden Behandlungsarmen: - Eventfreies Überleben (FFS) nach 30 Monaten |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Failure-Free Survival (FFS) at 30 months |
Eventfreies Überleben (FFS) nach 30 Monaten |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
To evaluate efficacy, safety, tolerability, and quality of life in both treatment arms: - Failure-free survival (continuous observation) - Progression-free survival - Complete Remission rate (CR) and overall response rate (ORR: CR, PR) four weeks after the end of induction therapy - best response, time to best response, time to first response - overall survival - Overall survival of patients divided according to the geriatric categories and treatment received - Safety: adverse events, tolerability - Quality of life during induction and maintenance therapy (assessed using the EORTC QLQ-C30 and the EORTC QLQ-NHL-HG29) - Molecular remission after induction and conversion during maintenance (exploratory) - Immune reconstitution, e.g. persistence of anti-Covid19 immunity - safety and efficacy in different geriatric categories |
Beurteilung der Wirksamkeit, Sicherheit, Verträglichkeit und Lebensqualität in beiden Behandlungsarmen: - Eventfreies Überleben (kontinuierliche Beobachtung) - Progressionsfreies Überleben - Komplette Remissionsrate (CR) und Gesamtansprechrate (ORR: CR, PR) vier Wochen nach Ende der Induktionstherapie - Bestes Ansprechen, Zeit bis zum besten Ansprechen, Zeit bis zum ersten Ansprechen - Gesamtüberlebensdauer - Sicherheit: unerwünschte Ereignisse, Verträglichkeit - Lebensqualität während der Induktions- und Erhaltungstherapie (bewertet mit dem EORTC QLQ-C30 und dem EORTC QLQ-NHL-HG29) - Molekulare Remission nach Induktion und Konversion während der Erhaltungstherapie (explorativ) - Immunrekonstitution, z. B. Persistenz der Anti-Covid19-Immunität - Wirksamkeit und Sicherheit in verschiedenen geriatrischen Kategorien |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Failure-Free Survival (FFS) at 30 months |
Eventfreies Überleben (FFS) nach 30 Monaten |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Yes |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 38 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
LVLS |
letzter Visit, letzter Patient |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 66 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 66 |