E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) |
Amyotrophe Lateralsklerose (ALS) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
ALS (also known Lou Gehrig’s disease or motor neuron disease) is a progressive and fatal degeneration of the nervous system. |
ALS (auch Lou-Gehrig-Krankheit oder Motoneuronenkrankheit genannt) ist eine fortschreitende und tödliche Degeneration des Nervensystems. |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10002026 |
E.1.2 | Term | Amyotrophic lateral sclerosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on functional outcomes in ALS. To assess the safety and tolerability of reldesemtiv compared to Placebo. |
Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf funktionelle Endpunkte der ALS. Beurteilung der Sicherheit und Verträglichkeit von Reldesemtiv gegenüber Plazebo. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
• To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on combined functional and survival outcomes in ALS • To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on ventilatory function • To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on quality of life • To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on handgrip strength
Exploratory Objective To assess the effect of reldesemtiv versus placebo on the progression of ALS |
• Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf einen zusammengesetzten Endpunkt bestehend aus funktionellen und Überlebenszeit-bezogenen Parametern bei Patienten mit ALS • Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf die Atemfunktion • Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf die Lebensqualität • Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf die Griffkraft im Hand-Grip-Test
Exploratives Studienziel: • Untersuchung der Wirkung von Reldesemtiv gegenüber Plazebo auf das Fortschreiten der ALS |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Key Inclusion Criteria • Males or Females between the ages of 18 and 80 years of age, inclusive • Diagnosis of familial or sporadic ALS (defined as meeting the laboratory-supported probable, probable, or definite criteria for ALS according to the World Federation of Neurology El Escorial criteria published in 2000 [Brooks 2000]). Patients who meet the possible criteria are eligible if they have lower motor neuron findings; those who have purely upper motor neuron findings are ineligible. • First symptom of ALS ≤ 24 months prior to screening. The qualifying first symptoms of ALS are limited to manifestations of weakness in extremity, bulbar, or respiratory muscles. Cramps, fasciculations, or fatigue should not be taken in isolation as a first symptom of ALS. • ALSFRS-R total score ≤ 44 at screening. Patients with a total score of 45 or higher may be rescreened 60±7 days following the original screening date and be deemed eligible if their ALSFRS-R total score is ≤ 44 or if their score is 2 or more points less than at initial screening. Such patients must continue to meet all other inclusion/exclusion criteria at the time of rescreening. • Upright FVC ≥ 65.0% of predicted for age, height, sex and ethnicity at screening according to Global Lung Initiative equation • Able to perform reproducible pulmonary function tests defined as being able to perform FVC at screening with variability of the 2 highest raw values of less than 10% with a maximum of 5 Trials permitted. Screening FVC results must be reviewed and approved by the central review process prior to randomization. • Must be either on riluzole for ≥ 30 days prior to screening or have not taken it for at least 30 days prior to screening • Must have completed at least 2 cycles of edaravone at the time of screening or have not received it for at least 30 days prior to screening • Able to swallow whole tablets at the time of screening • Clinical laboratory findings within the normal range, or if outside the normal range, not deemed clinically significant by the Investigator, except as specifically indicated as laboratory exclusion |
• Männer und Frauen im Alter von 18 bis 80 Jahren, einschließlich • Diagnose einer familiären oder sporadischen ALS (definiert als Erfüllen der Kriterien für eine laborgestützte wahrscheinliche, wahrscheinliche oder sichere ALS gemäß den im Jahr 2000 veröffentlichten El-Escorial-Kriterien der World Federation of Neurology [Brooks 2000; siehe Prüfplan]). Patienten, die die Kriterien für eine mögliche ALS erfüllen, kommen für die Teilnahme an der Studie in Frage, wenn sie untere Motoneurone betreffende Befunde aufweisen. Patienten mit Befunden, die ausschließlich obere Motoneurone betreffen, kommen für die Teilnahme an der Studie nicht in Frage. • Erstes ALS-Symptom ≤24 Monate vor dem Screening. Bei den qualifizierenden ersten ALS-Symptomen muss es sich um Manifestationen wie Schwäche in Extremitätenmuskeln, bulbären Muskeln oder Atemmuskeln handeln. Krämpfe, Faszikulationen oder Fatigue sollten alleine nicht als erstes Symptom einer ALS gewertet werden. • ALSFRS-R-Gesamtscore von ≤44 beim Screening. Patienten mit einem Gesamtscore von mindestens 45 können innerhalb von 60 ±7 Tagen nach dem ursprünglichen Screening-Datum erneut voruntersucht werden und kommen für die Teilnahme an der Studie in Frage, sofern ihr ALSFRS-R-Gesamtscore <44 beträgt oder mindestens 2 Punkte unter dem Gesamtscore beim initialen Screening liegt. Diese Patienten müssen zum Zeitpunkt des erneuten Screenings weiterhin alle sonstigen Einschlusskriterien erfüllen und dürfen keines der Ausschlusskriterien aufweisen. • In aufrechter Position gemessene FVC beim Screening von ≥65,0 % des Sollwerts für Alter, Körpergröße, Geschlecht und ethnischer Herkunft gemäß Referenzformel der Global Lung Initiative • Fähigkeit, eine reproduzierbare Lungenfunktionsprüfung zu absolvieren, definiert als Variabilität der beiden höchsten Rohwerte der FVC-Messungen beim Screening von unter 10 % nach maximal 5 erlaubten Versuchen. Die beim Screening erhaltenen Ergebnisse für die FVC müssen vor der Randomisierung durch das zentrale Prüfungsverfahren geprüft und genehmigt werden. • Patienten, die entweder seit ≥30 Tagen vor dem Screening Riluzol einnehmen oder seit mindestens 30 Tagen vor dem Screening kein Riluzol eingenommen haben • Patienten, die zum Zeitpunkt des Screenings entweder mindestens 2 Behandlungszyklen mit Edaravon abgeschlossen haben oder die seit mindestens 30 Tagen vor dem Screening kein Edaravon erhalten haben • Patienten, die zum Zeitpunkt des Screenings in der Lage sind, Tabletten im Ganzen zu schlucken • Patienten, deren klinische Laborwerte im Normbereich liegen bzw. bei denen der Prüfer der Ansicht ist, dass eventuell außerhalb des Normbereichs liegende Laborwerte nicht klinisch relevant sind (unter Ausnahme der spezifischen Ausschlusskriterien in Bezug auf Laborwerte) |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
• eGFRCr and eGFRCysC < 45.0 mL/min/1.73 m2 at screening • Urine protein/creatinine ratio > 1 mg/mg (113 mg/mmol) at screening • Alanine aminotransferase (ALT) or aspartate aminotransferase (AST) ≥ 3-times the upper limit of normal (ULN) • Total bilirubin (TBL), direct or indirect bilirubin above the ULN. • Cognitive impairment, related to ALS or otherwise that impairs the patient’s ability to understand and/or comply with study procedures and provide informed consent • Other medically significant neurological conditions that could interfere with the assessment of ALS symptoms, signs or progression. • Presence at screening of any medically significant cardiac, pulmonary, gastrointestinal, musculoskeletal, or psychiatric illness that might interfere with the patient’s ability to comply with study procedures or that might confound the interpretation of clinical safety or efficacy data • Has a tracheostomy |
• eGFRCr und eGFRCysC <45,0 ml/min/1,73 m2 beim Screening • Protein/Kreatinin-Verhältnis im Urin >1 mg/mg (113 mg/mmol) beim Screening • Alaninaminotransferase (ALT) oder Aspartataminotransferase (AST) ≥3-mal oberer Normalwert (ULN für engl. Upper Limit of Normal) • Gesamtbilirubin (TBL), direktes oder indirektes Bilirubin oberhalb des ULN. • Kognitive Beeinträchtigung, die mit der ALS zusammenhängt oder eine andere Ursachen hat und die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigt, die Studienmaßnahmen zu verstehen und/oder einzuhalten und eine Einwilligung nach Aufklärung abzugeben • Andere medizinisch relevante neurologische Erkrankungen, die die Beurteilung der Symptome, der Anzeichen oder das Fortschreiten der ALS beeinträchtigen könnten. • Beim Screening: Vorliegen einer medizinisch relevanten Erkrankung des Herzens, der Lungen, des Gastrointestinaltrakts, der Skelettmuskulatur oder Knochen oder der Psyche, die die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigen könnte, die Studienmaßnahmen einzuhalten oder die die Interpretation der klinischen Sicherheits- und Wirksamkeitsdaten verzerren könnte • Patienten mit Tracheostomie |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
• Change from baseline to Week 24 in ALSFRS-R total score. |
• Änderung des ALSFRS-R-Gesamtscores zwischen Baseline und Woche 24 |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Combined assessment of change in ALSFRS-R total score, time to onset of respiratory insufficiency, and survival time up to Week 24 • Change from baseline to Week 24 in the percent predicted FVC • Change from baseline to Week 24 in the ALSAQ-40 total score • Change from baseline to Week 24 in handgrip strength (average of both hands)
Exploratory Endpoints • Time to the patient being prescribed and patient agrees to it, time to first receipt, time to first use, time to daily use, time to dependence and number used of any of the following durable medical equipment items (manual wheelchair, power wheelchair, augmentative and alternative communication device, noninvasive ventilation (NIV) and/or gastrostomy tube) from randomization to the end of the 24-week doubleblind, placebo-controlled period and to the end of Week 48 • Change from baseline to Week 24 in the four subdomain scores of the ALSFRS-R • Time spent in each MiToS stage and number of patients to transition stages from baseline to Week 24 • Change from baseline to Week 48 in ALSFRS-R total score • Change from baseline to Week 48 in forced vital capacity (FVC) • Combined assessment of change in ALSFRS-R total score, time to onset of respiratory insufficiency, and survival time up to Week 48 • Change from baseline to Week 24 in the megascore of muscle strength measured by hand-held dynamometry (HHD) in bilateral first dorsal interosseous muscles, abductor pollicus brevis muscles, and abductor digiti minimi muscles • Change from baseline to Week 24 and Week 48 in the EQ-5D-5L • Change from baseline to Week 24 and Week 48 in the EQ-Visual Analogue Scale (VAS) • Time to event for first hospitalization to Week 24 and Week 48 |
• Kombinierte Untersuchung der Änderung des ALSFRS-R-Gesamtscores, der Zeit bis zum Auftreten einer Ateminsuffizienz und der Überlebenszeit bis Woche 24 • Änderung der forcierten Vitalkapazität (FVC) in Prozent vom Sollwert zwischen Baseline und Woche 24 • Änderung des ALSAQ-40-Gesamtscores zwischen Baseline und Woche 24 • Änderung der Griffkraft im Hand-Grip-Test zwischen Baseline und Woche 24 (Durchschnitt aus den Werten für beide Hände)
Explorative Endpunkte • Zeit bis zur ersten Verordnung und dem diesbezüglichen Einverständnis des Patienten, Zeit bis zum ersten Erhalt, Zeit bis zur ersten Anwendung, Zeit bis zur täglichen Anwendung, Zeit bis zu einer Abhängigkeit und Anzahl der folgenden verwendeten medizinischen Hilfsmittel (manueller Rollstuhl, Elektro-Rollstuhl, Gerät für die unterstützte Kommunikation, nicht-invasive Beatmung [NIV] und/oder Gastrostomiesonde) von der Randomisierung bis zum Ende der 24-wöchigen Plazebo-kontrollierten doppelblinden Phase und bis zum Ende von Woche 48 • Änderung der Punktwerte in den vier Subdomänen des ALSFRS-R zwischen Baseline und Woche 24 • In jedem MiToS-Stadium verbrachte Zeit und Anzahl der Patienten, bei denen sich das Stadium zwischen Baseline und Woche 24 ändert • Änderung des ALSFRS-R-Gesamtscores zwischen Baseline und Woche 48 • Änderung der FVC in Prozent vom Sollwert zwischen Baseline und Woche 48 • Kombinierte Untersuchung der Änderung des ALSFRS-R-Gesamtscores, der Zeit bis zum Auftreten einer Ateminsuffizienz und der Überlebenszeit bis Woche 48 • Änderung zwischen Baseline und Woche 24 im Mega-Score aus mittels Handdynamometrie gemessener Muskelkraft der Mm. interossei dorsales I, des M. abductor pollicis brevis und des M. abductor digiti minimi (jeweils beidseits) • Änderung des EQ-5D-5L-Scores zwischen Baseline und Woche 24 sowie Woche 48 • Änderung auf der visuellen Analogskala des EQ-Fragebogens (EQ-VAS) zwischen Baseline und Woche 24 sowie Woche 48 • Zeit bis zur ersten Hospitalisierung bis Woche 24 und Woche 48 |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
24 weeks for secondary objectives 48 weeks for exploratory objectives |
24 Wochen für die sekundären Ziele 48 Wochen für die explorativen Ziele |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 6 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 24 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
Australia |
Canada |
United States |
France |
Poland |
Sweden |
Netherlands |
Spain |
Switzerland |
Germany |
Italy |
Belgium |
Ireland |
Portugal |
United Kingdom |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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LVLS |
Letzte Visite Letzter Patient |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 11 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 28 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 2 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 3 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 14 |