E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Recurrent or metastatic Head and Neck Squamous Cell Carcinoma (HNSCC) |
Rezidiviertes oder metastasiertes Plattenepithelkarzinom des Kopf-Hals Bereiches (HNSCC) |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Recurrent or metastatic head and neck squamous cell carcinoma. |
Rezidiviertes oder metastasiertes Plattenepithelkarzinom des Kopf Hals Bereichs (HNSCC) |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10060121 |
E.1.2 | Term | Squamous cell carcinoma of head and neck |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective of this study is to determine the clinical performance of the UV1 vaccine as add on to standard pembrolizumab treatment in patients with recurrent or metastatic PD-L1 positive (CPS >=1%) head and neck squamous cell carcinoma in terms of progression free survival according to iRECIST (PFSR@6 months). |
Das primäre Ziel dieser Studie ist die Ermittlung der klinischen Leistungsfähigkeit des UV1-Vakzin als Zusatz zur Standardbehandlung mit Pembrolizumab bei Patienten mit rezidiviertem oder metastasiertem PD-L1-positivem (CPS >=1%) Plattenepithelkarzinom des Kopf-Hals-Bereiches anhand des progressionsfreien Überlebens nach iRECIST (PFSR@6 Monate). |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary objectives are to determine the efficacy in terms of overall survival and objective response rate according to iRECIST. Further secondary objectives are the assessment of the rate of immune responses against hTERT peptides (as measured by 3H-Thymidine proliferation and IFNgamma ELISPOT assays) and the rate of clearance of ctDNA from blood on treatment. Another secondary objective is to investigate the Safety and tolerability of the UV1 vaccine in combination with pembrolizumab (acc. to NCI CTC AE v4.03 and to the obtained data on vital signs, clinical parameters and feasibility of the regimen). Moreover, this study will explore patient subgroups most likely deriving benefit from a targeted immunotherapy approach combining a checkpoint inhibitor with a cancer vaccine and help to establish liquid biopsy tumor monitoring in HNSCC. |
Sekundäre Ziele sind die Ermittlung der Wirksamkeit in Bezug auf das Gesamtüberleben und die objektive Ansprechrate gemäß iRECIST. Weitere sekundäre Ziele sind die Bewertung der Rate der Immunreaktionen gegen hTERT-Peptide (gemessen durch 3H-Thymidin-Proliferations- und IFNgamma-ELISPOT-Assays) und die Rate der Clearance von ctDNA aus dem Blut unter Behandlung. Ein weiteres sekundäres Ziel ist die Untersuchung der Sicherheit und Verträglichkeit des UV1-Impfstoffs in Kombination mit Pembrolizumab (gemäß NCI CTC AE v4.03 und den erhaltenen Vitalparametern, klinischen Parametern und der Durchführbarkeit des Therapieregimes). Darüber hinaus sollen die Patientensubgruppen ermittelt werden, die am ehesten von einem gezielten Immuntherapie-Ansatz profitieren, der einen Checkpoint-Inhibitor mit einem Krebsimpfstoff kombiniert, und dazu beitragen, ein Tumor-Monitoring mittels Flüssigbiopsie bei HNSCC zu etablieren. |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Males and Females at least 18 years of age - Histologically confirmed diagnosis of a non-resectable recurrent or metastatic head and neck squamous cell carcinoma - At least one measurable tumor lesion as per RECIST v1.1, (Scan not older than 4 weeks before randomization) - Eligible for pembrolizumab monotherapy (PD-L1 CPS >/= 1%) and adequate laboratory parameters for pembrolizumab monotherapy as assessed by the investigator - ECOG-performance score 0-2 - Written informed consent obtained according to international guidelines and local laws - Ability to understand and give informed consent. - Safe contraception measures for males and females. Procedures with a pearl index of less than 1% apply as safe pregnancy prevention measures. |
- Männer und Frauen, mindestens 18 Jahre und älter - Histologisch bestätigtes nicht resektables rezidivierendes oder metastasiertes Plattenepithelkarzinoms des Kopfes und Halses - Mindestens eine messbare Tumorläsion gemäß RECIST v1.1, (Scan nicht älter als 4 Wochen vor Randomisierung) - Geeignet für eine Pembrolizumab-Monotherapie (PD-L1 CPS >/= 1%) und adäquate Laborparameter für eine Pembrolizumab-Monotherapie nach Beurteilung durch den Prüfarzt - ECOG-Performance-Score 0-2 - Schriftliche Einwilligungserklärung gemäß internationalen Richtlinien und lokalen Gesetzen - Sichere Verhütungsmaßnahmen für Männer und Frauen. Als sichere Schwangerschaftsverhütungsmaßnahmen gelten Verfahren mit einem Pearl-Index von weniger als 1%. |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
- Patients for whom a combination therapy of a checkpoint inhibitor and a chemotherapy is deemed necessary in the opinion of the investigator - Participation in another interventional study simultaneously and within the last 30 days prior to inclusion (registries or observational studies allowed) - Concurrent malignancies other than disease under study within 5 years prior to inclusion, with the exception of those with a negligible risk of metastasis or death (e.g., expected 5-year OS > 90%) treated with expected curative outcome - Active, known, or suspected autoimmune disease requiring systemic treatment - Concomitant therapy with systemic immune suppression (use of chronic systemic steroid medication (up to 5 mg/day prednisolone equivalent is allowed; patients using physiological replacement doses of prednisone for adrenal or pituitary insufficiency are eligible) - History of severe autoimmune disorder or history of organ transplant - Any serious or uncontrolled medical disorder or active infection that may increase the risk associated with study participation, study drug administration, or would impair the ability of the subject to receive study drug. - Significant acute or chronic infections including, among others (test not older tan 4 weeks prior to randomization): Any positive test for human immunodeficiency virus (HIV) or known acquired immunodeficiency syndrome (AIDS), Any positive test result for hepatitis B virus or hepatitis C virus indicating acute or chronic infection. - Intake of drug products which potentially cause adverse interactions with the medicinal product under investigation - Diseases/medical findings which may have a significant effect on the target variables and thus mask or inhibit the therapeutic effect under investigation - Pregnancy or lactation - (Bacterial) infections requiring systemic antibiotic treatment within 2 weeks prior to first dose of study treatment (depending on group assignment: either prior to first UV1 or prior to first pembrolizumab administration) - History of allergy or hypersensitivity to study drug or any constituent of the products |
- Patienten, bei denen eine Kombinationstherapie aus einem Checkpoint-Inhibitor und einer Chemotherapie nach Meinung des Prüfarztes notwendig ist - Teilnahme an einer anderen interventionellen Studie gleichzeitig und innerhalb der letzten 30 Tage vor dem Einschluss (Register- oder Beobachtungsstudien erlaubt) - Andere maligne Erkrankungen innerhalb der letzten 5 Jahre vor dem Einschluss, mit Ausnahme von solchen mit einem vernachlässigbaren Risiko für Metastasen oder Tod (z. B. erwartetes 5-Jahres-OS > 90 %), die mit erwartetem kurativem Ergebnis behandelt werden - Aktive, bekannte oder vermutete Autoimmunerkrankung, die eine systemische Behandlung erfordert (Anwendung von chronischer systemischer Steroidmedikation (bis zu 5 mg/Tag Prednisolon-Äquivalent ist erlaubt; Patienten, die physiologische Ersatzdosen von Prednison für Nebennieren- oder Hypophysen-Insuffizienz verwenden, sind zugelassen) - Schwere Autoimmunerkrankung oder Organtransplantation in der Vorgeschichte - Jede schwerwiegende oder unkontrollierte medizinische Erkrankung oder aktive Infektion, die das Risiko im Zusammenhang mit der Studienteilnahme oder der Verabreichung des Studienmedikaments erhöhen oder die Fähigkeit des Patienten, das Studienmedikament zu erhalten, beeinträchtigen könnte. - Signifikante akute oder chronische Infektionen, u.a. (Test nicht älter als 4 Wochen vor der Randomisierung): positiver HIV-Test oder bekanntes erworbenes Immundefizienz-Syndrom (AIDS), positive Testergebnis auf Hepatitis-B-Virus oder Hepatitis-C-Virus, das auf eine akute oder chronische Infektion hinweist. - Einnahme von Arzneimitteln, die potentiell unerwünschte Wechselwirkungen mit dem zu untersuchenden Arzneimittel verursachen können - Krankheiten/medizinische Befunde, die einen signifikanten Einfluss auf die Zielvariablen haben können und somit den zu untersuchenden therapeutischen Effekt maskieren oder hemmen - Schwangerschaft oder Laktation - (Bakterielle) Infektionen, die eine systemische Antibiotikabehandlung innerhalb von 2 Wochen vor der ersten Dosis der Studienbehandlung erfordern (je nach Gruppenzuordnung: entweder vor der ersten UV1- oder vor der ersten Pembrolizumab-Gabe) - Vorgeschichte einer Allergie oder Überempfindlichkeit gegen das Studienmedikament oder einen Bestandteil der Produkte. |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Progression free survival rate at 6 months (PFSR@6) according to iRECIST |
Progressionsfreies Überleben nach 6 Monaten (PFSR@6) gemäß iRECIST |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
6 months from study entry |
6 Monate nach Studienbeginn |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
- progression free survival (PFS) - overall survival - objective response rate (ORR) according to iRECIST - duration of response - rate of immune responses against hTERT peptides (as measured by 3H-Thymidine proliferation and IFNgamma ELISPOT assays) - rate of clearance of ctDNA from blood on treatment - Safety and tolerability |
- progressionsfreies Überleben (PFS) - Gesamtüberleben - objektive Ansprechrate (CR + PR) nach iRECIST - Dauer des Ansprechens - Rate der Immunantworten gegen hTERT-Peptide (gemessen mit 3H-Thymidin-Proliferations- und IFNgamma-ELISPOT-Assays) - Rate der Clearance von ctDNA aus dem Blut unter der Behandlung - Sicherheit und Verträglichkeit |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
- time point of tumor progression (PFS) - death of the patient (OS) - 6 months from study entry (ORR) - day 1, week 5, 8, 14, 30 days after last dose of study drug (ALD), 3 months ALD, 6 months ALD, at disease progression (rate of immune responses against hTERT peptides, rate of clearance of ctDNA from blood on treatment) - Until 30 days after last administration of study therapy (toxicity) |
- Zeitpunkt der Tumorprogression (PFS) - Tod des Patienten (OS) - 6 Monate ab Studieneintritt (ORR) - Tag 1, Woche 5, 8, 14, 30 Tage nach der letzten Gabe des Studienmedikaments (ALD), 3 Monate ALD, 6 Monate ALD, bei Progress (Rate der Immunantworten gegen hTERT-Peptide, Rate der Clearance von ctDNA aus dem Blut unter der Behandlung) - Bis 30 Tage nach der letzten Verabreichung der Studientherapie (Toxizität) |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
zweiarmig, nicht-vergleichend |
two-armed, non-comparative |
|
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 10 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
Closed database after LVLP |
Datenbankschluss nach der letzten Visite des letzten Patienten |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |