E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients who are tested positive for SARS-CoV-2 by PCR from upper or lower respiratory sites and are at increased risk for developing critical disease presenting with moderate disease -WHO ordinal scale 4 with at least one additional risk factor for disease progression or -WHO ordinal scale 5 |
Patienten mit positivem PCR Test auf SARS-CoV-2 aus den oberen oder unteren Atemwegen, die ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung einer schweren Erkrankung haben: -WHO-Ordinalskala 4, mit mindestens einem Risikofaktoren für einen schweren Verlauf oder -WHO-Ordinalskala 5
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
COVID-19 in patients at risk of severe COVID-19 disease progression |
COVID-19 bei Patienten mit Risiko eines schweren Verlaufs der COVID-19 Erkrankung
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Virus Diseases [C02] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 23.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10084272 |
E.1.2 | Term | SARS-CoV-2 infection |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004862 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Phase I part: • To determine the recommended phase II dose (RP2D) of viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes by evaluation of safety and tolerability
Phase II part: • To gain first data on efficacy of human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes therapy
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Phase I Teil: • Bestimmung der empfohlenen Phase-II-Dosis (RP2D) von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten durch Bewertung der Sicherheit und Verträglichkeit
Phase II-Teil: • Gewinnung erster Daten zur Wirksamkeit der humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten Therapie |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Phase I part: • To gain first data on biological activity of viable human SARS-CoV2-specific T lymphocyte therapy • To assess the feasibility of production of viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes from convalescent donors with a HLA match of ≥ 2/6 loci and < 10/10 Phase II part: • Evaluation of safety and tolerability of a single administration of viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes • Overall survival (OS) of patients treated with viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes (until day 100) • Effect of viable human SARS-CoV-2 –specific T lymphocytes infusion on viral shedding in nasooropharyngeal swabs • Characterization of efficacy with respect to the course of disease
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Phase I Teil: • Gewinnung erster Therapiedaten zur biologischen Aktivität lebensfähiger humaner SARS-CoV2-spezifischen T-Lymphozyten • Beurteilung der Machbarkeit der Herstellung von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten von rekonvaleszenten Spendern mit einer HLA-Übereinstimmung von ≥ 2/6 loci and < 10/10 Phase II Teil: • Bewertung der Sicherheit und Verträglichkeit einer einmaligen Verabreichung von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten • Gesamtüberleben (OS) der mit lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten behandelten Patienten (bis Tag 100) • Wirkung der Infusion lebensfähiger humaner SARS-CoV-2 -spezifischer T-Lymphozyten auf die Virusausscheidung in nasooropharyngealen Abstrichen • Charakterisierung der Wirksamkeit in Bezug auf den Krankheitsverlauf |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
For phase I and II 1. Ability to understand the purpose and risks of the study and provide signed and dated informed consent (participants ≥ 18 years of age) 2. Willing to follow contraception guidelines 3. Tested positive for SARS-CoV-2 by PCR <72 hours prior to inclusion 4. A maximum of 14 days between onset of symptoms and enrollment 5. WHO score 4 with at least one additional risk factor for disease progression Acceptable risk factors are: a. Radiographically proven lung infiltrates b. Immunosuppression either by malignant disease or its treatment, or other underlying diseases leading to immunodeficiency or underlying diseases that require treatment resulting in immunosuppression c. Immunosuppressive drugs, including steroids at a prednisolone equivalent of <1 mg/kg BW. 6mg dexamethasone per os or intravenous 1x/d (SOC) are allowed, but are not considered as inclusion criterion in the sense of immunosuppressive treatment d. Receipt of an autologous transplant within the last 5 years e. Receipt of an allogeneic transplant within the last 5 years or ongoing immunosuppression OR 6. WHO score Score 5 |
Für Phase I und II 1. Fähigkeit, den Zweck und die Risiken der Studie zu verstehen und eine unterschriebene und datierte Einverständniserklärung abzugeben (Teilnehmer ≥ 18 Jahre alt) 2. Bereitschaft zur Einhaltung der Verhütungsrichtlinien 3. Positiv getestet auf SARS-CoV-2 durch PCR <72 Stunden vor Einschluss 4. Maximal 14 Tage zwischen Auftreten der Symptome und Einschluss 5. WHO-Score 4 mit mindestens einem zusätzlichen Risikofaktor für das Fortschreiten der Erkrankung Akzeptable Risikofaktoren sind: a. Röntgenologisch nachgewiesene Lungeninfiltrate b. Immunsuppression entweder durch eine bösartige Erkrankung oder deren Behandlung oder andere zugrundeliegende Erkrankungen, die zu einer Immunschwäche führen oder zugrundeliegende Erkrankungen, die eine Behandlung erfordern, die zu einer Immunsuppression führt c. Immunsuppressive Medikamente, einschließlich Steroide mit einem Prednisolonäquivalent von <1 mg/kg BW. 6mg Dexamethason per os oder intravenös 1x/d (SoC) sind erlaubt, gelten aber nicht als Einschlusskriterium im Sinne einer immunsuppressiven Behandlung d. Erhalt einer autologen Transplantation innerhalb der letzten 5 Jahre e. Erhalt eines allogenen Transplantats innerhalb der letzten 5 Jahre oder laufende Immunsuppression ODER 6. WHO-Score Punktzahl 5 |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
For phase I and II 1. Participation in any other clinical trial of an experimental agent treatment 2. Active or history of GvHD 3. History of CAR-T-Cell Therapy 4. COVID-19 WHO ordinal scale ≥6 5. Anticipated life-expectancy <72 hours 6. Expected duration of hospital stay <72 hours 7. Sepsis-induced leukopenia or thrombocytopenia (leukocytes <1000/µl or platelets <50.000/µl). If the cytopenias result from underlying hematologic disease or its treatment, this will not be regarded as exclusion criterion. 8. CT pneumonia score ≥13, if CT has been performed as SoC 9. Any other Steroids ≥ 1mg/kg Prednisolon-equivalent/kg BW, besides 6mg Dexamethasone i.v. or p.o. 1x/d as SoC for COVID-19 10. Therapeutic donor lymphocyte infusion (DLI) less than 100 days prior to IMP infusion 11. Known hypersensitivity to iron dextran 12. Known pre-existing human anti-mouse antibodies (HAMAs) 13. Contraindication against mandatory protocol-inherent comedication(s): antihistamine and/or acetaminophen 14. Pregnant or breast feeding 15. Any serious medical condition or abnormality of clinical laboratory tests that, in the Investigator's judgment, precludes the subject’s safe participation in and completion of the study
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Für Phase I und II Teil: 1. Teilnahme an einer anderen klinischen Studie mit einem experimentellen Wirkstoff 2. aktive GvHD oder bekannte abgelaufenen GvHD 3. Bekannte CAR-T-Zell Therapie 4. COVID-19 WHO-Ordinalskala ≥6 5. Voraussichtliche Lebenserwartung <72 Stunden 6. Erwartete Dauer des Krankenhausaufenthalts <72 Stunden 7. Sepsis-induzierte Leukopenie oder Thrombozytopenie (Leukozyten <1000/µl oder Thrombozyten <50.000/µl). Wenn die Zytopenien aus einer hämatologischen Grunderkrankung oder deren Behandlung resultieren, wird dies nicht als nicht als Ausschlusskriterium betrachtet. 8. CT-Pneumonie-Score ≥13, wenn ein CT im Rahmen des SoC durchgeführt wurde 9. Alle anderen Steroide ≥ 1mg/kg Prednisolon-Äquivalent/kg KG, außer 6mg Dexamethason i.v. oder p.o. 1x/d, im Rahmen der Standardbehandlung bei COVID-19 10. Therapeutische Spender-Lymphozyten-Infusion (DLI) weniger als 100 Tage vor der IMP-Infusion 11. Bekannte Überempfindlichkeit gegen Eisendextran 12. Bekannte vorbestehende humane Anti-Maus-Antikörper (HAMAs) 13. Kontraindikation gegen obligatorische(s) protokollinterne(s) Komedikation(en): Antihistaminikum und/oder Paracetamol 14. Schwangere oder Stillende 15. Jeder schwerwiegende medizinische Zustand oder jede Anomalie bei klinischen Labortests, der/die nach dem Urteil des Prüfers die sichere Teilnahme des Probanden an der Studie und deren Abschluss ausschließt.
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Phase I • Dose-limiting toxicities until day 28 after infusion of viable human SARS-CoV-2- specific T lymphocytes Phase II • AUC of the course of disease measured by the WHO ordinal scale for COVID-19 |
Phase I • Dosislimitierende Toxizitäten bis Tag 28 nach Infusion von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2- spezifischen T Lymphozyten Phase II • AUC des Krankheitsverlaufs gemessen an der WHO-Ordinalskala für COVID-19 |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Please see protocol section 4.8. |
Siehe Protokoll Kapitel 4.8. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Phase I • Safety outcome measures: The rate and severity of adverse events after infusion of viable human SARS-CoV-2- specific T lymphocytes during the trial. • Clinical manifestations of acute Graft-versus–Host Disease (GvHD) until day 100 after administration of IMP • T lymphocyte count manufactured/archieved • Number of patients with IMP and dose received • Clinical status as assessed on the WHO ordinal scale • Hospitalization duration in days • Duration of SARS-CoV-2 PCR positivity (in days) from nasooropharyngeal swabs until discharge or death • Detection of viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocyte after infusion • Effect of viable human SARS-CoV-2–specific T lymphocyte infusion on viral shedding in nasooropharyngeal swabs
Phase II • Clinical status as assessed on the WHO ordinal scale • Overall survival (OS) • Incidence of ICU admission after randomization • Time to ventilation (noninvasive ventilation, high-flow oxygen, invasive ventilation or ECMO) • Duration of use of oxygen (in days) after randomization until discharge or death • Incidence and duration (in days) of new use of noninvasive ventilation • Incidence and duration (in days) of new use of noninvasive ventilation after randomization until discharge or death • Incidence and duration (in days) of new use of high-flow oxygen • Incidence and duration (in days) of use of high-flow oxygen after randomization until discharge or death • Incidence and duration (in days) of new use of invasive ventilation or ECMO • Incidence and duration (in days) of new use of invasive ventilation or ECMO after randomization until discharge or death • Hospitalization duration in days • Safety outcome measures: The rate and severity of adverse events after infusion of viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes during the trial. • Clinical manifestations of acute GvHD until Day 100 • Duration of SARS-CoV-2 PCR positivity (in days) from nasooropharyngeal swabs until discharge or death.
Explorative endpoints phase I • Overall survival (OS) of patients treated with viable human SARS-CoV-2-specific T lymphocytes. • Characterization of efficacy with respect to the course of disease
Exploratory endpoints in both phases: • NLR (neutrophil to lymphocyte ratio) at inclusion and during treatment Immunomonitoring: • Phenotype of T-lymphocytes (memory/effector phenotype, exhaustion, activation) • Viable SARS-CoV-2-specific T cells of donor and recipient origin • Duration of persistence of viable human SARS-CoV-2- specific T lymphocytes in the recipient’s blood circulation • SARS-CoV-2-specific B cells and antibody production • CRS soluble factors and cytokines |
Phase I • Messgrößen zur Sicherheit: Die Rate und der Schweregrad von unerwünschten Ereignissen nach der Infusion von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten während der Studie. • Klinische Manifestationen der akuten Graft-versus-Host Disease (GvHD) bis Tag 100 nach Verabreichung des IMP • Hergestellte/erzielte Zahl an T-Lymphozyten • Anzahl der Patienten mit IMP und erhaltener Dosis • Klinischer Status, bewertet nach der WHO-Ordinalskala • Dauer des Krankenhausaufenthalts in Tagen • Dauer der SARS-CoV-2 PCR-Positivität (in Tagen) von nasooropharyngealen Abstrichen bis zur Entlassung oder zum Tod • Nachweis von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T-Lymphozyten nach Infusion • Wirkung der lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T-Lymphozyten-Infusion auf die virale Ausscheidung in nasooropharyngealem Abstrich
Phase II • Klinischer Status, bewertet nach der WHO-Ordinalskala • Gesamtüberleben (OS) • Inzidenz der Aufnahme auf einer Intensivstation nach Randomisierung • Zeit bis zur Beatmung (nicht-invasive Beatmung, High-Flow-Sauerstoff, invasive Beatmung oder ECMO) • Dauer der Verwendung von Sauerstoff (in Tagen) nach Randomisierung bis zur Entlassung oder zum Tod • Häufigkeit und Dauer (in Tagen) der erneuten Anwendung von nicht-invasiver Beatmung • Häufigkeit und Dauer (in Tagen) des erneuten Einsatzes von nicht-invasiver Beatmung nach Randomisierung bis zur Entlassung oder zum Tod • Häufigkeit und Dauer (in Tagen) des erneuten Einsatzes von High-Flow-Sauerstoff • Häufigkeit und Dauer (in Tagen) des Einsatzes von High-Flow-Sauerstoff nach Randomisierung bis zur Entlassung oder zum Tod • Inzidenz und Dauer (in Tagen) der erneuten Anwendung von invasiver Beatmung oder ECMO • Häufigkeit und Dauer (in Tagen) des erneuten Einsatzes von invasiver Beatmung oder ECMO nach der Randomisierung bis zur Entlassung oder zum Tod • Dauer des Krankenhausaufenthalts in Tagen • Messgrößen zur Sicherheit: Häufigkeit und Schweregrad von unerwünschten Ereignissen nach Infusion von lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T-Lymphozyten während der Studie. • Klinische Manifestationen der akuten GvHD bis Tag 100 • Dauer der SARS-CoV-2 PCR-Positivität (in Tagen) von nasooropharyngealen Abstrichen bis zur Entlassung oder zum Tod.
Explorative Endpunkte in Phase I • Gesamtüberleben von Patienten, die mit lebensfähigen humanen SARS-CoV-2-spezifischen T-Lymphozyten behandelt wurden. • Charakterisierung der Wirksamkeit in Bezug auf den Krankheitsverlauf
Explorative Endpunkte in beiden Phasen: • NLR (Verhältnis von Neutrophilen zu Lymphozyten) bei Einschluss und während der Behandlung Immunmonitoring: • Phänotyp der T-Lymphozyten (Gedächtnis-/Effektor-Phänotyp, Erschöpfung, Aktivierung) • Lebensfähige SARS-CoV-2-spezifische T-Zellen von Spender und Empfänger • Dauer der Persistenz lebensfähiger humaner SARS-CoV-2-spezifischen T Lymphozyten im Blutkreislauf des Empfängers • SARS-CoV-2-spezifische B-Zellen und Antikörperproduktion • CRS-lösliche Faktoren und Zytokine |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Please see protocol section 4.8. |
Siehe Protokoll Kapitel 4.8. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | Yes |
E.7.1.1 | First administration to humans | Yes |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Phase I: monozentrisch offen, Phase II: multizentrisch, randomisiert, IMP+SoC gegen SoC |
Phase I: monocentric open label, Phase II: multi-centre, randomized, IMP+SoC versus SoC |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
In Phase II: IMP+SoC gegen SoC |
In Phase II: IMP+SoC versus SoC |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 7 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |