E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients with acute SARS-CoV-2 infection, proven by a positive SARS-CoV-2 PCR test. The health status of the patients at inclusion in the clinical trial is rated 5 - 6 according to the WHO scale (see protocol, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021, page 13). Patients are at high risk of severe disease progression with ARDS and/or multiple organ failure, and at high risk of mortality. |
Patienten haben eine akute SARS-CoV-2 Infektion, nachgewiesen durch einen positiven SARS-CoV-2 PCR Test. Der Gesundheitszustand der Patienten bei Einschluss in die klinische Studie wird nach der WHO Skala mit 5 - 6 bewertet (siehe Prüfplan, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021, Seite 13). Die Patienten haben ein hohes Risiko eines schweren Krankheitsverlaufs mit ARDS und/oder Multiorganversagen sowie ein hohes Mortalitätsrisiko. |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Acute SARS-CoV-2 infection. Health status at inclusion is 5-6 (WHO scale). High risk of severe disease progression with ARDS and/or multiple organ failure; high risk of mortality |
Akute SARS-CoV-2 Infektion. Gesundheitszustand bei Studieneinschluss bei 5-6 gem. WHO Skala. Hohes Risiko eines schweren Krankheitsverlaufs mit ARDS und/od. Multiorganversagen, hohes Mortalitätsrisiko |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Virus Diseases [C02] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The overall objective of the study is to evaluate the clinical efficacy and safety of the CCR1 antagonist BAY 86-5277 in comparison to the placebo control arm of the study in patients hospitalized with COVID-19.
The primary objective is the reduction of a critical disease progression in hospitalized COVID-19 patients with the need for oxygen supplementation. Mechanical ventilation is one of the key clinical features of severe COVID-19. The primary endpoint is the number of ventilator-free days during the study period of 28 days. The survey of ventilator-free days, i.e. the reduced need for mechanical ventilation, allows an assessment of whether BAY 86-5277 reduces progression to more severe courses of COVID-19.
See protocol, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Chapter 5 (Objectives and Endpoints); Subchapter 5.1, page 30. |
Das übergeordnete Ziel dieser Studie ist die Evaluation der klinischen Wirksamkeit sowie der Verträglichkeit von BAY 86-5277 in hospitalisierten COVID-19 Patienten im Vergleich zu einem Placebo.
Das Primärziel ist die Reduktion des Risikos eines kritischen Krankheitsverlaufs bei hospitalisierten, sauerstoffpflichtigen, nicht-invasiv beatmeten COVID-19 Patienten. Als primären Endpunkt nehmen wir die Anzahl der beatmungsfreien Tage während der 28-tägigen klinischen Prüfung.
Siehe Prüfplan, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Kapitel 5 (Objectives and Endpoints); Unterkapitel 5.1, Seite 30 |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
We will monitor several clinical parameters as secondary outcomes and a detailed assessment of the clinical course of the COVID-19 patients. Additionally, we will monitor the pharmacokinetics in a sub-cohort during the initial phase of the clinical trial. Besides the assessment of the efficacy, we will also evaluate the safety of BAY 86-5277. |
Weitere klinische Parameter zur detaillierteren Beurteilung des klinischen Verlaufs unter BAY 86-5277- bzw. Placebo-Behandlung werden erhoben. Ferner wird die Pharmakokinetik in einer Subkohorte während der Anfangsphase der klinischen Studie überwacht. Neben der Bewertung der Wirksamkeit wird die Sicherheit von BAY 86-5277 untersucht.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
Pharmacokinetics Pharmacokinetics will be performed using EDTA plasma from a sub-cohort (12 patients) during the initial phase of the study. Plasma samples will be taken at a maximum of 4 days (Day 1, 2, 4, and 10). The samples will be analyzed for the total as well as the unbound drug concentrations.
For further details, see protocol, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Chapter 6 (Study Design); Subchapter 6.2.1, page 34f. |
Pharmakokinetik Ferner wird die Pharmakokinetik in einer Subkohorte (12 Patienten) während der Anfangsphase der klinischen Studie überwacht. EDTA-Plasmaproben werden an maximal 4 Tagen entnommen (Tag 1, 2, 4 und 10), um die gebundenen und ungebundenen Wirkstoffplasmaspiegel zu bestimmen.
Für weitere Details, siehe Prüfplan, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Kapitel 6 (Study Design); Unterkapitel 6.2.1, Seite 34f. |
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E.3 | Principal inclusion criteria |
In order to be eligible to participate in this study, a patient must meet all of the following inclusion criteria:
1. Age ≥ 18 years 2. Male or non-pregnant*/non-breast-feeding female 3. Subject understands the clinical trial and signed the informed consent form 4. Positive laboratory-confirmed SARS-CoV-2 PCR test Allergy to dexamethasone 5. WHO clinical progression scale 5-6 6. Onset of COVID-19 symptoms < 10 days before randomization
*negative pregnancy test
See protocol, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Chapter 7 (Study Population); Subchapter 7.1, page 37f. |
Um an der Studie teilnehmen zu dürfen, muss der Patient alle der folgenden Kriterien erfüllen:
1. Teilnehmer muss bei Einschluss in die klinische Studie mindestens 18 Jahre alt sein; 2. Männliche oder nicht-schwangere* bzw. stillende weibliche Erwachsene; 3. Einwilligungsfähige Patienten nach GCP-ICH, die die Einwilligungserklärung vor Beginn der klinischen Studie unterzeichnet haben; 4. Es liegt ein positiver SARS-CoV-2 PCR Test vor, der die Infektion bestätigt; 5. WHO clinical progression scale 5-6; 6. COVID-19 Symptombeginn <10 Tage vor Randomisierung.
*negativer Schwangerschaftstest
Siehe Prüfplan, CATCOVID_v1.2, 29.09.2021: Kapitel 7 (Study Population); Unterkapitel 7.1, Seite 37f. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Exclusion Criteria:
1. Patient has a chance of survival < 48 hours at time of randomization 2. Participation in another interventional clinical trial 3. Specific immunomodulatory treatment for COVID-19 according to the S3 living guideline for > 72 hours before randomization 4. Other indications for systemic or inhaled glucocorticoid treatment 5. Immunosuppressive medication within the last 30 days before randomization 6. Immunosuppressive disease 7. Chronic inflammatory airways disease (e.g., COPD) 8. Renal failure requiring dialysis 9. Acute (or acute on chronic) liver failure, Chronic liver failure (Child-Pugh class C) 10. Chronic heart failure NYHA III/IV 11. Acute right heart failure 12. Clear evidence of active tuberculosis, bacterial, fungal, viral, or other infection (besides SARS-CoV-2) 13. Current or regular treatment with Chloramphenicol* 14. Current or regular treatment with Nefazodone* 15. Current or regular treatment with Cimetidin* 16. Current or regular treatment with macrolide antibiotics* 17. Current or regular treatment with azole antimycotics* 18. Treatment with Phenytoin** 19. Person is placed in an institution based on an official or judicial order 20. Person who is dependent on the Sponsor, Principal Investigators, or the study site
*Please note that only clinically relevant strong CYP3A4 inhibitors were considered, please note that protease inhibitors will not be relevant for this study as patients with an immunosuppressive disease are excluded (see also section 8.1.4). ** Please note that only strong CYP3A4 inducers were considered (see also section 8.1.4)
See protocol, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Chapter 7 (Study Population); Subchapter 7.1, page 37f. |
Die folgenden Ausschlusskritieren gelten:
1. Der Patient hat eine Überlebenswahrscheinlichkeit < 48 Stunden bei Randomisierung; 2. Teilnahme an einer anderen klinischen Interventionsstudie; 3. Spezifische immunmodulatorische Behandlung von COVID-19 gemäß der S3 Living-Leitlinie für seit mehr als 72 Stunden bei Randomisierung; 4. Vorbestehende dauerhafte systemische oder inhalative Glukokortikoid Behandlung; 5. Der Patient wurde in den letzten 30 Tagen vor Randomisierung mit einem immunsuppressiven/ zytostatischen Medikament behandelt; 6. Der Patient leidet an einer immunsuppressiven Erkrankung; 7. Der Patient leidet an einer schweren chronisch entzündlichen Erkrankung der Atemwege, bspw. COPD Stadium 3; 8. Dialysepflichtiges Nierenversagen 9. Akutes Leberversagen 10. Chronisches Herzversagen (NYHA III/IV) 11. Akutes Rechtsherzversagen 12. Eindeutige Evidenz für eine bakterielle, virale (ausgenommen SARS-CoV-2) oder Pilzinfektion, inklusive aktiver Tuberkulose 13. Der Patient wird mit Chloramphenocol behandelt; 14. Der Patient wird mit Nefazodone behandelt; 15. Der Patient wird mit Cimetidin behandelt; 16. Der Patient wird mit einem Makrolidantibiotikum behandelt; 17. Der Patient wird mit einem Azol-Antimykoticum behandelt; 18. Behandlung mit Phenytoin; 19. Person, die aufgrund behördlicher oder gerichtlicher Anordnung in einer Anstalt untergebracht ist 20. Person, die vom Sponsor, den Prüfärzten oder dem Prüfzentrum abhängig ist
Siehe Prüfplan, CATCOVID_v1.2, 27.09.2021: Kapitel 7 (Study Population); Unterkapitel 7.1, Seite 37f. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary endpoint is the number of ventilator-free days during the study period of 28 days.
Ventilator-free days are defined as the number of days after the last extubation: • Each day after the discharge of a Subject will be counted as ventilator-free day. • In case of a tracheal cannula, the equivalent to extubation is 48 hours without respirator. • Death will be counted as “zero ventilator-free days”, regardless of whether the patient was intubated at any point or not
For further definitions, see Protocol_CATCOVID_v1.2 (27.09.2021), Chapter 5.1 and Figure 1 (page 30). |
Anzahl der beatmungsfreien Tage während der 28-tägigen klinischen Prüfung. Die maschinelle Beatmung ist eines der klinischen Schlüsselmerkmale eines schweren bzw. kritischen COVID-19 Verlaufs sowie ein Surrogatparameter für die Utilisation von intensivmedizinischen Ressourcen. Somit liefert die Anzahl der beatmungsfreien Tage bei den COVID-19 Patienten dieser klinischen Phase II Studie ein gutes Maß für die Beurteilung des Krankheitsverlaufs, beispielsweise eine verbesserte Prognose, falls die Patientenkohorte, die BAY 86-5277 erhält, mehr beatmungsfreie Tage aufweist als die Placebogruppe.
Mortalität geht als “Null beatmungsfreie Tage” in die Bewertung ein. Weitere Definitionen sind dem Kapitel 5.1 und Abbildung 1 des Prüfplans CATCOVID_v1.2 (27.09.2021) zu entnehmen (Seite 30). |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Ventilator-free days at day 28 |
Beatmungsfreie Tage nach 28 Tagen |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary Endpoints
1. WHO clinical progression scale*; 2. Severity of gas exchange impairment (paO2/FiO2)*; 3. Duration in days of supplemental oxygen*; 4. Duration in days of MV*; 5. ICU-free days*; 6. Duration in days of hospitalization*; 7. SOFA at Day 1, 10, 28; 8. Mortality; date & cause of death (if applicable); 9. Documentation of AEs and SAEs (if applicable); 10. Determination of total and unbound drug concentration in a sub-cohort during the 10 days study medication treatment period
*at Day 28
See Protocol, CATCOVID_ v1.2, 27.09.2021: Chapter 5 (Objectives and Endpoints); Subchapter 5.2, page 31. |
Neben dem primären Ziel und Endpunkt werden weitere klinische Parameter zur detaillierteren Beurteilung des klinischen Verlaufs unter BAY 86-5277- bzw. Placebo-Behandlung erhoben und dokumentiert.
Weitere klinische Endpunkte (secondary endpoints): 1. WHO clinical progression scale*; 2. Schweregrad der Gasaustauschstörung (Verhältnis paO2/FiO2)*; 3. Dauer des Sauerstoffbedarfs in Tagen*; 4. Dauer der maschinellen Beatmung in Tagen* (falls zutreffend); 5. ITS-freie Tage*; 6. Hospitalisierungsdauer in Tagen*; 7. SOFA an Tag 1, 10, 28; 8. Mortalität (Datum und Ursache) 9. Dokumentation (schwerer) unerwünschter Ereignisse über die Studiendauer von 28 Tagen 10. Bestimmung der gebundenen sowie ungebundenen Wirkstoff-konzentration in einer Subkohorte während des 10-tägigen Behandlungszeitraums
*nach 28 Tagen
Siehe Prüfplan, CATCOVID_ v1.2, 27.09.2021: Kapitel 5 (Objectives and Endpoints); Unterkapitel 5.2, Seite 31 |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
1. WHO clinical progression scale*; 2. Severity of gas exchange impairment (paO2/FiO2)*; 3. Duration in days of supplemental oxygen*; 4. Duration in days of MV*; 5. ICU-free days*; 6. Duration in days of hospitalization*; 7. SOFA at Day 1, 10, 28; 8. Mortality; date & cause of death (if applicable); 9. Documentation of AEs and SAEs (if applicable); 10. Determination of total and unbound drug concentration in a sub-cohort during the 10 days study medication treatment period
*at Day 28 |
1. WHO clinical progression scale*; 2. Schweregrad der Gasaustauschstörung (Verhältnis paO2/FiO2)*; 3. Dauer des Sauerstoffbedarfs in Tagen*; 4. Dauer der maschinellen Beatmung in Tagen* (falls zutreffend); 5. ITS-freie Tage*; 6. Hospitalisierungsdauer in Tagen*; 7. SOFA an Tag 1, 10, 28; 8. Mortalität (Datum und Ursache) 9. Dokumentation (schwerer) unerwünschter Ereignisse über die Studiendauer von 28 Tagen 10. Bestimmung der gebundenen sowie ungebundenen Wirkstoff-konzentration in einer Subkohorte während des 10-tägigen Behandlungszeitraums
*nach 28 Tagen |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 4 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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End of the practical part of the clinical study = last patient out after 13 months. The subjects participate in the clinical study for 28 days. the duration of the clinical study per patient is 28 days. |
Ende des praktischen Teils der klinischen Studie = last patient out nach 13 Monaten. Die Probanden nehmen für 28 Tage an der klinischen Studie teil. die Dauer der klinischen Studie je Patient beträgt 28 Tage. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |