E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Recurrent prostate cancer - Patients with biochemical recurrence (BCR) or persisting prostate-specifiv antigen (PSA) after radical prostatectomy (RP) |
Patienten mit Rezidiv bzw. eines persistierenden PSA Wertes nach kompletter Entfernung der Prostata |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Recurrent prostate cancer |
Wieder aufflammender Prostatakrebs |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Male diseases of the urinary and reproductive systems [C12] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To evaluate the efficacy and safety of pembrolizumab in combination with standard salvage radiatiion therapy (SRT) in patients with biochemical recurrence (BCR) of prostate-specific antigen (PSA) persistenca after radical prostatectomy (RP). |
Not applicable |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Not applicable |
Not applicable |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1.Male patients who are at least 18 years of age on the day of signing informed consent. 2.Histologically confirmed diagnosis of an adenocarcinoma of the prostate and a BCR or PSA persistence after RP. 3.Histology of the RP specimen needs to fulfill the following criteria: adenocarcinoma of the prostate, Gleason score 7-10; pNX or pN0 or pN1 (max. 2 lymph nodes involved). 4.Imaging within 50 days prior to study inclusion (patient registration) is mandatory ([68Ga] or [18F] PSMA PET-CT as standard imaging modality, alternatively CT abdomen and full-body bone scan). 5.PSA value between ≥0.2 and ≤1.0 ng/ml measured at least six weeks postoperatively. 6.The patients agree not to undergo testicular sperm extraction for at least 90 days after the last administration of pembrolizumab. (Due to prior surgical removal of the prostate no contraception is necessary.) 7.Written informed consent obtained according to international guidelines and local law. 8.Patients further having an Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) performance status of 0 to 1. 9.Patients with adequate organ function as defined in Table 2. |
1.Männliche Patienten, zum Zeitpunkt der Einwilligung mindestens 18 Jahre alt. 2.Histologisch bestätigte Diagnose eines Adenokarzinoms der Prostata und biochemisches Rezidiv (BCR) oder Persistenz des prostataspezifischen Antigens (PSA) nach radikaler Prostatektomie (RP). 3.Histologie der bei der RP entnommenen Gewebeprobe: Adenokarzinom der Prostata, Gleason Score 7-10, pNX oder pN0 bzw. pN1 (maximal zwei Lymphknoten betroffen). 4.Bildgebung 50 Tage vor Studieneinschluss (Registrierung des Patienten) (68Ga] oder [18F] PSMA PET-CT als Standardverfahren, alternativ CT des Abdomens sowie Skelettszintigraphie). 5.Im Falle der PSA Persistenz muss der PSA Wert 6 Wochen postoperativ zwischen ≥0.2 and ≤1.0 ng/ml gelegen haben 6.Einverständnis sich mind. 90 Tage nach der letzten Verabreichung von Pembrolizumab keiner Testikulären Spermienextraktion im Sinne einer operativen Intervention zur Spermienasservation zu unterziehen. (Aufgrund vorheriger Entfernung der Prostata ist keine reguläre Verhütung notwendig). 7.Unterschriebene Einwilligungserklärung entsprechen den geltenden internationalen und lokalen Vorgaben bzw. Gesetzen. 8.Performanzstatus gemäß Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) zwischen 0 und 1. 9.Adäquate Organfunktionen des Patienten wie in Tabelle 2 (siehe Kapitel 4.2 in Studienprotokoll) beschrieben. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1.Prior-therapy with an anti-PD-1, anti-PD-L1, or anti PD L2 agent or with an agent directed to another stimulatory or co-inhibitory T-cell receptor (e.g., CTLA-4, OX 40, CD137). 2.Prior systemic anti-cancer therapy including investigational agents within 4 weeks prior to registration (like neo-adjuvant androgen deprivation therapy (ADT), secondary hormone ablation or taxan-based chemotherapy). 3.Prior radiotherapy within 4 weeks before start of study medication. Patients must have recovered from all radiation-related toxicities, not require corticosteroids, and not have had radiation pneumonitis. 4.Distant metastases or suspicious lymph nodes outside the lower pelvis in imaging with PSMA PET-CT (patients with PET positive bone lesions that are morphologically not clearly suspicious of metastases and would not change clinical practice can be included). 5.Adverse histology of RP specimen (e.g. neuroendocrine or small cell) 6.Any vaccination with live vaccine or live-attenuated vaccine within 30 days prior to the first dose of study medication. Administration of killed vaccine is allowed. 7.Currently or previously participating in a study of an investigational product within 4 weeks prior to the first dose of study medication. 8.Diagnosis of immunodeficiency, chronic systemic steroid therapy (in dosing exceeding 10 mg daily of prednisone equivalent) or any other form of immunosuppressive therapy within 7 days prior to the first dose of study medication. 9.History of a second malignancy, unless potentially curative treatment has been completed with no evidence of malignancy for 2 years. 10.Known active CNS metastases and/or carcinomatous meningitis. 11.Severe hypersensitivity (≥Grade 3) to pembrolizumab and/or any of its excipients. 12.Active autoimmune disease that required systemic treatment in the past 2 years (i.e. with use of disease modifying agents, corticosteroids or immunosuppressive drugs). Replacement therapy (e.g. thyroxine, insulin, or physiologic corticosteroid replacement therapy for adrenal or pituitary insufficiency, etc.) is not considered a form of systemic treatment and is allowed. 13.History of (non-infectious) pneumonitis/intestinal lung disease that required steroids or currently pneumonitis/intestinal lung disease. 14.Active infection requiring systemic therapy. 15.History of Human Immunodeficiency Virus (HIV) infection. 16.History of Hepatitis B (defined as Hepatitis B surface antigen [HBsAg] reactive) or known active Hepatitis C virus (defined as HCV RNA is detected) infection. No testing is required. 17.History of active TB (Bacillus Tuberculosis). 18.History or current evidence of any condition, therapy, or laboratory abnormality that might confound the results of the study, interfere with the patient’s participation for the full duration of the study, or is not in the best interest of the patient to participate, in the opinion of the investigator. 19.Known psychiatric or substance abuse disorders that would interfere with cooperation with the requirements of the trial. 20.History of allogeneic tissue/solid organ transplantation. |
1.Vorangegangene Therapie mit einem PD-L1 Inhibitor oder einer anderen Immuntherapie (z.B. PD-L2, CTLA-4, OX-40, CD137). 2.Vorangegangene Krebstherapie bzgl. des Prostatakarzinoms mit medikamentöser Behandlung innerhalb von 4 Wochen vor Studieneinschluss (z.B. neoadjuvante Androgendeprivationstherapie, sekundäre Hormonablation oder Chemotherapie auf Taxanbasis). 3.Vorangegangene Strahlenbehandlung innerhalb von 4 Wochen vor der ersten Verabreichung der Studienmedikation. Die Patienten sind außerdem genesen von möglichen strahlenbedingten Toxizitäten, bzw. werden nicht mit Kortikosteroiden behandelt und leiden nicht an einer akuten Strahlenpneumonitis. 4.Verdacht auf Fernmetastasen oder verdächtige Lymphknoten außerhalb des kleinen Beckens in PSMA-PET-CT (Patienten mit PET positiven Lymphknoten im Becken oder Knochenschäden, die morphologisch nicht eindeutig verdächtig sind und die die klinische Praxis nicht verändern, dürfen eingeschlossen werden). 5.Atypische Histologie der RP-Probe, beispielsweise kleinzellige Differenzierung. 6.Impfung mit Lebendimpfstoff oder einem abgeschwächten Lebendimpfstoff innerhalb von 30 Tagen vor der ersten Verabreichung der Studienmedikation (Totimpfstoff ist erlaubt). 7.Aktuelle oder vorangegangene Teilnahme an einer Studie, in der die Studienmedikation innerhalb von 4 Wochen vor der ersten Verabreichung der Studienmedikation in dieser Studie verabreicht wurde. 8.Diagnose einer Immunschwäche bzw. dauerhafte Behandlung mit systemischer Steriodtherapie (Dosis über täglich 10 mg Prednisolon-Äquivalent) oder andere Form von Immunsuppressionstherapie innerhalb von 7 Tagen der ersten Verabreichung der Studienmedikation. 9.Vorhergehende Krebserkrankung, außer wenn diese nicht bereits erfolgreich behandelt wurde und innerhalb der letzten 2 Jahre wieder aufgetreten ist. 10.Bekannte aktive Metastasen und/oder karzinomatöse Meningitis. 11.Bekannte Überempfindlichkeit (≥Grade 3) gegenüber der Studienmedikation Pembrolizumab und/oder seiner Hilfsstoffe. 12.Aktive Autoimmunerkrankung mit systematischer Behandlung über die letzten 2 Jahre (z.B. mit krankheitsverändernden Stoffen, Kortikosteroiden oder immunsupprimierenden Arzneimitteln). Eine Ersatztherapie (z.B. Thyroxin, Insulin oder physiologische Kortikosteroidersatztherapie aufgrund Nebennieren- oder Hirnanhangdrüseninsuffizienz, etc.) ist keine systematische Behandlung, die als Ausschlusskriterium gewertet wird. 13.Aktuelle oder vorangegangene Erkrankung an einer nicht infektiösen Pneumonitis, die mit Sterioden behandelt werden musste. 14.Aktive Infektion mit systemischer Therapie. 15.Vorangegangene Infektion mit dem Humane Immundefizienz-Virus (HIV). 16.Vorangegangene Hepatitis B oder akute Heptatitis C Erkrankung. Eine entsprechende Testung ist zum Studieneinschluss nicht notwendig. 17.Vorangegangene Erkrankung an einer Tuberkulose. 18.Hinweise zu oder (vorangegangene) Kenntnis zum (körperlichen) Zustand des Patienten, (abnormalen) Laborwerten oder Therapien, welche die Ergebnisse der Studie, die dauerhafte Teilnahme des Patienten an der Studie beeinflussen könnten oder in Kombination mit der Studienteilnahme, aus Sicht des Prüfarztes, nicht im besten Interesse des Patienten sind. 19.Bekannte psychiatrische Erkrankung oder Substanzabhängigkeiten, welche die dauerhafte Teilnahme des Patienten an der Studie gefährden könnten. 20.Vorangegangene Transplantation (Organ- sowie Stammzelltransplantation). |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary efficacy endpoint is complete biochemical response (PSA level) 60 weeks after start of trial treatment, which further defines diagnosis of patients and the further course of disease. |
Der primäre Endpunkt ist komplettes biochemisches Ansprechen definiert als PSA Level unter der Nachweisgrenze in Woche 60 nach Start der Behandlung mit Pembrolizumab. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
60 weeks after start of trial treatment |
60 Wochen nach Beginn der Behandlung |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary efficacy endpoint is radiographic progression-free survival (rPFS) at week 60 after start of trial treatment. If patients present with persistent PSA, imaging is required and response assessment will be performed as described in section 7.5.15 If PSA is below detection level, patients will be classified as progression free, imaging at W 60 is recommended but is not obligatory |
Der sekundäre Endpunkt ist das bildmorphologische progressionsfreie Überleben (rPFS) in Woche 60 nach Start der Behandlung mit Pembrolizumab, sofern eine PSA Persistenz vorliegt. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
60 weeks after start of trial treatment |
60 Wochen nach Beginn der Behandlung |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 40 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 15 |