E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Schizophrenia |
Schizophrenia |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Schizophrenia |
Schizophrenie |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Psychiatry and Psychology [F] - Mental Disorders [F03] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10039626 |
E.1.2 | Term | Schizophrenia |
E.1.2 | System Organ Class | 10037175 - Psychiatric disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective is to investigate improvements in psychopathology in patients with schizophrenia spectrum disorders having an inflammatory blood profile randomized to either Celecoxib or placebo
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Der primäre Endpunkt ist die Verbesserung der Psychopathologie bei Patienten mit einer Schizophrenie mit inflammatorischem Zytokin-Profil, die nach Randomisierung entweder Celecoxib oder Placebo erhalten haben. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary and exploratory objectives include differences in side effects, symptom severity, safety measures and cognitive functions. |
Sekundäre Endpunkte beinhalten Unterschiede in den Nebenwirkungen, in der Symptomschwere, in der Sicherheit der Anwendung und in kognitiven Funktionen in den beiden Gruppen
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Key inclusion criteria: • A DSM-V diagnosis of schizophrenia or schizophrenia-spectrum disorder according to MINI interview • PANSS total ≥ 55 at screening • An "inflamed" serum profile identified based on the definition provided in this protocol • Exclusion of a non-detected rheumatological or HBV/HCV disease following the screening defined in this protocol • Any antipsychotic treatment being stable for one week prior to inclusion • Inpatients and outpatients • Age between 18 and 65 years • Written informed consent obtained from the participant prior to performing any protocol-related procedures, including screening evaluations • Female participants with reproductive potential must have a negative pregnancy test using a pregnancy test strip as part of the screening visit • Female participants with reproductive potential must have a negative serum pregnancy test within seven days prior to randomization • Male participants and female participants who are not capable of bearing children or who use a method of contraception that is medically approved by the health authority of the respective country at screening This includes: • A woman who is not capable of bearing a child is defined as follows: post-menopausal (12 months natural (spontaneous) amenorrhea or 6 months spontaneous amenorrhea with serum-FSH-values (folliclestimulating hormone) of >40 mIU/mL); 6 weeks after a bilateral ovariectomy with or without hysterectomy or sterilization by means of tubal ligation • A woman capable of bearing child is defined as follows: a woman who is physiologically capable of becoming pregnant, including women whose occupation, lifestyle or sexual orientation exclude sexual intercourse with a male partner and women whose partners have been sterilized by vasectomy or other measures. • Medically-approved acceptable methods of contraception with a low failure rate (i.e. less than 1% per year) when used consistently and correct can include the following: hormonal contraceptives, intrauterine device and double barrier method. Acceptable preventive measures can include total abstinence at the discretion of the investigator, in cases where compliance is ensured because of the study participant’s age, occupation, lifestyle or sexual orientation. Periodical abstinence (e.g. calendar, ovulation, symptothermal methods or abstinence until the 4th day after the ovulation) as well as coitus interruptus are not acceptable methods of contraception. • A reliable method of contraception (CTFG guideline) must be used for the entire duration of the study.
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Einschlusskriterien: • DSM-V Diagnose einer Schizophrenie oder schizophrenen Spektrum-erkrankung bestätigt durch das das Mini international Neuropsychiatric Interview (MINI) • PANSS Total Score ≥ 55 zum Zeitpunkt des Screenings • Inflammatorisches Serum-Profil gemäß Protokolldefinition • Ausschluss von nicht-erkannter rheumatologischer oder HBV/HCV Erkrankung nach wie in diesem Studienprotokoll erfolgtem Screening • Stabilität der antipsychotischen Behandlung für mind. 1 Woche vor Studieneinschluss • Stationäres oder ambulantes Behandlungssetting • Alter zwischen 18 und 65 Jahren • Gültige Einwilligungserklärung vor der Durchführung jeglicher studienspezifischen Tätigkeiten, inklusive der Screening-Untersuchung • Weibliche gebährfähige Teilnehmerinnen müssen einen negativen Schwangerschaftstest im Serum innerhalb von 7 Tagen vor Studienbeginn vorweisen • Männliche oder weibliche Teilnehmer, die nicht gebährfähig sind bzw., die eine Verhütungsmethode verwenden, welche von der Gesundheitsautorität des jeweiligen Landes medizinisch anerkannt wird zum Zeitpunkt des Screenings Dies beinhaltet: • Eine Frau, die nicht gebärfähig ist, wird wie folgt definiert: Post-menopausal (12 Monate andauernde natürliche (spontane) Amenorrhoe oder 6 Monate spontane Amenorrhoe mit Serum-FSH- (Follikel-stimulierendes Hormon) Werten von >40 mIU/mL); 6 Wochen nach bilateraler Ovarektomie mit oder ohne Hysterektomie oder Sterilisation durch Tubenligatur • Eine gebärfähige Frau wird wie folgt definiert: Eine Frau, die physiologisch in der Lage ist schwanger zu werden, eingeschlossen Frauen, dessen Beruf, Lebenswandel oder sexuelle Orientierung Geschlechtsverkehr mit einem männlichen Partner ausschließen und Frauen, dessen Partner durch Vasektomie oder andere Verfahren sterilisiert worden sind. Medizinisch anerkannte Verhütungsmethoden können wie folgt sein: Hormonelle Kontrazeptiva, intrauterine Empfängnisverhütung und double barrier Methode. Anerkannte präventive Maßnahmen inkludieren vollständige Abstinenz im Ermessen des Prüfers in Fällen, in denen die Compliance gesichert ist aufgrund des Alters, des Berufes, des Lebenswandels oder der sexuellen Orientierung des Teilnehmers. Periodische Abstinenz (z.B. Kalendermethode, Ovulation, symptothermale Methoden oder Abstinenz bis zum 4. Tag nach der Ovulation) sowie Coitus Interruptus sind nicht anerkannte Verhütungsmethoden. • Eine verlässliche Verhütungsmethode (CTFG Richtlinie) muss für den ganzen Zeitraum der Studie angewendet werden.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
Key exclusion criteria: • Patients who are unable to give informed consent; • Coercive treatment or forced placement in a psychiatric hospital at the time of study inclusion; • Patients who have acute suicidal ideations according to the clinical standard assessment • Medical history of an immune-mediated brain disorder; • Chronic use of glucocorticosteroids (temporary use is permitted, if stopped at least 1 month before start of treatment trial); • Chronic use of non-steroidal anti-inflammatory drugs (temporary use is permitted, if stopped at least 1 month before start of treatment trial; on-demand use is permitted only as topic application); • Current use of statins or other lipid-lowering drugs; • Current use of tacrolimus or fluconazole; • Current use of antihypertensives from the substance class of ACE inhibitors or AT-II antagonists or beta-blockers with the exception of propranolol; • Current use of diuretics; • Current use of carbamazepin; • Chronic use of antiplatelet agents (e.g ASS, clopidogrel), marcumar or Non-vitamin K Antagonist Oral anticoagulants (NOAK); • Known history of treatment-resistant hypertension; • Known history of ischaemic heart disease, peripheral arterial disease and/or cerebrovascular disease; • Known history of congestive heart failure (NYHA II-IV) or current use of digoxin; • Known history of type 2 diabetes mellitus; • Severe liver disorder(s) (serum albumin <25 g/l or Child-Pugh score >10); • Severe kidney disorder(s) (estimated creatinine clearance <30 ml/min); • Known history of systemic dermatological disorders; • Known history of ulcer disease or gastrointestinal (GI) bleeding; • Known history of inflammatory bowel disease; • Pregnancy or breast-feeding; • For male patients: Pregnancy or breast-feeding of the partner • Intolerance to one of the study drugs; • Known hypersensitivity to sulphonamides; • Known history of asthma, acute rhinitis, nasal polyps, angioneurotic oedema, urticaria or other allergictype reactions after taking acetylsalicylic acid(aspirin) or other non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) including COX-2 (cyclooxygenase-2) inhibitors; • Known history of hereditary Galactose-intolerance, complete Lactase-deficiency or Glucose-Galactose-malabsorption disorder; • Concurrent enrolment in another clinical trial where the participant is receiving an IMP or participation in another clinical trial with IMP during the last 30 days before inclusion or 7 half-lives of previously used IMP, whichever is longer.
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Ausschlusskriterien: • Nicht-einwilligungsfähige Patient*innen • Zwangsbehandlung oder Zwangsunterbringung in einem psychiatrischen Krankenhaus zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses • Patient*innen, die nach klinischer Standardeinschätzung akut suizidal sind • Immunvermittelte Erkrankung des Gehirns in der medizinischen Vorgeschichte • Chronischer Gebrauch von Glucocorticoiden (temporärer Gebrauch ist erlaubt, insofern dieser mind. 1 Monat vor Beginn der Behandlung im Rahmen der Studie beendet wurde) • Chronischer Gebrauch von nicht-steroidaler, anti-inflammatorischer Medikation (temporärer Gebrauch ist erlaubt, insofern dieser mind. 1 Monat vor Beginn der Behandlung im Rahmen der Studie beendet wurde, Gebrauch als Bedarfsmedikation ist erlaubt im Rahmen der festgelegten therapeutischen Referenzbereiche • Aktuelle Behandlung mit Statinen oder anderen fettsenkenden Substanzen • Aktuelle Behandlung mit Tacrolimus oder Fluconazol; • Aktuelle Anwendung von Blutdrucksenkern aus der Substanzklasse der ACE-Hemmer oder AT-II-Antagonisten oder Betablockern mit Ausnahme von Propranolol; • Aktuelle Anwendung von Diuretika; • Aktuelle Anwendung von Carbamazepin; • Chronische Einnahme von Thrombozytenaggregationshemmern (z. B. ASS, Clopidogrel), Marcumar oder oralen Antikoagulanzien ohne Vitamin-K-Antagonisten (NOAK); • Bekannte Vorgeschichte von behandlungsresistentem Bluthochdruck; • Bekannte ischämische Herzerkrankungen, periphere arterielle Erkrankungen und/oder zerebrovaskuläre Erkrankungen in der Vorgeschichte; • Bekannte Vorgeschichte von kongestiver Herzinsuffizienz (NYHA II-IV) oder derzeitige Verwendung von Digoxin; • Bekannte Vorgeschichte von Diabetes mellitus Typ 2; • Schwere Lebererkrankung(en) (Serumalbumin <25 g/l oder Child-Pugh-Score >10); • Schwere Nierenfunktionsstörung(en) (geschätzte Kreatinin-Clearance <30 ml/min); • Bekannte systemische dermatologische Erkrankungen in der Vorgeschichte; • Bekanntes Auftreten von Geschwüren oder gastrointestinalen Blutungen; • Bekannte Anamnese von entzündlichen Darmerkrankungen; • Schwangerschaft oder Stillen; • Männliche Patienten, die schwangere oder stillende Partner haben • Unverträglichkeit gegenüber einem der Studienmedikamente; • Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber Sulfonamiden; • Asthma, akute Rhinitis, Nasenpolypen, angioneurotisches Ödem, Urtikaria oder andere allergische Reaktionen nach Einnahme von Acetylsalicylsäure (Aspirin) oder anderen nichtsteroidalen entzündungshemmenden Arzneimitteln (NSAIDs) einschließlich COX-2-Hemmern (Cyclooxygenase-2-Hemmern) in der Vorgeschichte; • Bekannte erbliche Galaktose-Intoleranz, kompletter Laktase-Mangel oder Glukose-Galaktose-Malabsorptionsstörung; • Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Studie, in der der Teilnehmer ein IMP erhält, oder Teilnahme an einer anderen klinischen Studie mit einem IMP in den letzten 30 Tagen vor dem Einschluss oder 7 Halbwertszeiten des zuvor verwendeten IMP, je nachdem, was länger ist
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary efficacy endpoint: Reduction in symptom severity in randomized patients following treatment with add-on Celecoxib compared to control patients following treatment with add-on placebo as assessed by total PANSS score changes from baseline to two months (56 days) after treatment initiation
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Primärer Endpunkt: Reduktion in Symptomschwere (Veränderungen im PANSS Total Score) von Baseline vs. 2 Monate nach Initiierung der Behandlung in randomisierten Patienten mit entweder add-on Celecoxib oder add-on Placebo (Kontrollgruppe)
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Two months (56 days) after treatment initiation
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Zwei Monate (56 Tage) nach Beginn der Behandlung |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Key secondary endpoint(s): • Disease severity in the positive, negative and general psychopathology dimensions assessed using the P-PANSS, N-PANSS and GP-PANSS subscale scores after 2 months compared to baseline • Andreasen Remission criteria after 2 months compared to baseline • Global Assessment of functioning scale (GAF) score after 2 months compared to baseline Assessment of safety: • Adverse Events (AEs) at each visit • Serious Adverse Events (SAEs) at each visit • Study laboratory at each visit. Study laboratory includes standard blood count ("Kleines Blutbild"), creatinine, ASAT, ALAT, albumin, potassium, and sodium • Weight and BMI after 2 months compared to baseline • Standard parameters of Electrocardiogram (ECG) at compared to baseline
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Sekundäre Endpunkte: • Symptomschwere in den psychopathologischen Dimensionen Positiv-symptomatik, Negativsymptomatik und Allgemeinsymptomatik gemessen mit den Subscores P-PANSS, N-PANSS und GP-PANSS nach 2 Monaten verglichen mit Baseline • Andreasen-Remissions-Kriterien nach 2 Monaten verglichen mit Baseline • Globales Funktionsniveau gemäß Global Assessment of functioning (GAF) – Skala nach 2 Monaten verglichen mit Baseline Erhebung von Sicherheitsparametern: • Unerwünschte Ereignisse / adverse events (AEs) und schwerwiegende unerwünschte Ereignisse / serious adverse events (SAEs) bei jeder Visite • Spezifische Laborparameter im Blut (Standard-Blutbild, Kreatinin, ASAT, ALAT, Albumin, Kalium und Natrium) bei jeder Visite • Gewicht und Body-mass-index (BMI) nach 2 Monaten verglichen mit Baseline • Standardparameter des Elektrokardiogramms (EKG) im Vergleich zu Baseline
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After 2 months |
Nach 2 Monaten |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 2 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 2 |