E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
New-Onset Post-Operative Atrial Fibrillation after CABG |
Neu auftretendes postoperatives Vorhofflimmern nach CABG |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
New-Onset Post-Operative Atrial Fibrillation after coronary artery bypass graft (bridging of constrictions in coronary vessels) |
Neu aufgetretenes Vorhofflimmern nach einer koronaren Bypassoperation (Überbrückung von Engstellen in Herzkranzgefäßen) |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10003658 |
E.1.2 | Term | Atrial fibrillation |
E.1.2 | System Organ Class | 10007541 - Cardiac disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective is the effectiveness (prevention of thromboembolic events) and safety (major bleeding) of adding oral anticoagulation (OAC) to background antiplatelet therapy in patients who develop new-onset POAF after isolated CABG surgery. |
Das primäre Ziel der Studie ist die Untersuchung der Wirksamkeit (Verhinderung thromboembolischer Ereignisse) und Sicherheit (starke Blutungen) einer oralen Antkoagulation (oral anticoagulation - OAC) zusätzlich zur Standardbehandlung mit Thrombozytenaggregationshhemmern bei Patienten, bei denen nach einer koronaren Bypassoperation (isolated coronary artery bypass graft surgery - CABG) ein post-operatives Vorhofflimmern (post-operative atrial fibrillation - POAF) aufgetreten ist. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objective of this trial is to evaluate the burden of atrial fibrillation 30 days post discharge using continuous monitoring devices in patients who have developed new-onset POAF after CABG. This aim will be addressed in an ancillary study.
Currently, this ancillary study will not be performed at the European trial sites. |
Das sekundäre Ziel dieser Studie ist es, die Belastung durch Vorhofflimmern über 30 Tage nach Entlasssung unter Verwendung von kontinuierlichen Überwachungsgeräten bei Patienten zu evaluieren, die eine neu aufgetretene POAF nach CABG entwickelt haben. Dieses Ziel wird in einer ergänzenden Studie untersucht werden.
Diese ergänzende Studie wird in den europäischen Studienzentren nicht durchgeführt. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Patients of age ≥18 years who undergo isolated CABG for coronary artery disease 2. POAF that persists for >60 minutes or is recurrent (more than one episode) within 7 days after the index CABG |
1. Patienten mit einem Alter von ≥18 Jahren, bei denen auf Grund einer koronaren Herzkrankheit eine koronare Bypassoperation durchgeführt wird. 2. Post-operatives Vorhofflimmern (POAF), das länger als 60 Minuten persistiert oder das innerhalb der ersten sieben |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Clinical history of either permanent, persistent or paroxysmal atrial fibrillation 2. Any pre-existing clinical indication for long-term OAC 3. Any absolute contraindication to OAC 4. Planned use of post-operative dual antiplatelet therapy (DAPT) 5. Cardiogenic shock 6. Major perioperative complication occurring between CABG and randomization 7. Concomitant left atrial appendage closure during CABG 8. Concomitant valve surgery during CABG or prior valve surgery (including aortic, mitral, tricuspid or pulmonary) 9. Concomitant mitral valve annuloplasty during CABG 10. Concomitant carotid artery endarterectomy during CABG 11. Concomitant aortic root replacement during CABG 12. Concomitant surgery for AF during CABG 13. Liver cirrhosis or Child-Pugh Class C chronic liver disease 14. Pharmacologic therapy with an investigational drug or device within 30-days prior to randomization or plan to enroll patient in an investigational drug or device trial during participation in this trial 15. Pregnancy at the time of randomization 16. Unable or unwilling to provide informed consent 17. Unable or unwilling to comply wit the study treatment and followup 18. Existence of underlying disease that limits life expectancy to less than one year
Added for European Trial sites: 19. women of childbearing potential (within two years after the last spontaneous menstruation) without effective contraceptive measures (Implanon, injections, oral contraceptives, intrauterine devices, vasectomized partner) during study participation. (Participants using hormone-based preparations must be informed about possible informed about possible interactions with the study medication). be informed). 20. participation in other interventional studies 21. patients under legal supervision or guardianship. |
1. Permanentes, persistentes oder paroxysmales Vorhofflimmern in der Anamnese. 2. Jede vorbestehende klinische Erkrankung mit einer Indikation zur Langzeitbehandlung mit OAC. 3. Jede absolute Kontraindikation für OAC 4. Geplante Behandlung mit post-operativer Thrombozytenaggregationshemmender Therapie (post-operative dual anti-platelet XML File Identifier: 3Od4LacWMOwMg7SasYcczqu0aKA= Page 12/20 18/02/2022 therapy/DAPT) 5. Kardiogener Schock 6. Jede schwere perioperative Komplikation , die zwischen CABG und Randomisation aufgetreten ist 7. Begleitender Verschluss des linken Vorhofanhangs während der CABG 8. Begleitender Herklappeneingriff während der CABG oder vorausgegangener Herklappeneingriff (beinhaltet Aorten-, Mitral, Trikuspidal- und/oder Pulmonalklappe) 9. Begleitende Mitralklappenanuloplastik bei CABG 10. Begleitende Endarteriektomie der Halsschlagader bei CABG 11. Begleitender Aortenwurzelersatz während der CABG 12. Begleitender Eingriff für Vorhofflimmern (AF) während der CABG 13. Leberzirrhose oder chronische Nierenerkrankung mit Child-Pugh Klasse C 14. Therapie mit einem pharmakologischen oder medizinischem Prüfprodukt innerhalb von 30 Tagen vor der Randomisation oder geplante Teilnahme an einer Interventionsstudie während der Teilnahme an dieser Studie. 15. Schwangerschaft zum Zeitpunkt der Randomisation 16. Unfähigkeit oder fehlende Bereitschaft die schriftliche Einverständniserklärung zu geben 17. Unfähigkeit oder fehlende Bereitschaft die Studienbehandlung oder das Follow-up korrekt durchzuführen 18. Lebenserwartung kleiner als sein Jahr (auf Grund von Begleiterkrankiungen) Ausschlusskriterien, die auf Grund in der EU geltender Bestimmungen hinzugefügt wurden: 19. Gebärfähige Frauen (innerhalb von zwei Jahren nach der letzten spontanen Menstruation) ohne effective Kontrazeptionsmaßnahmen (Implanon, Injektionen, orale Kontrazeptiva, intrauterine Devices, vasektomierter Partner) während der Studienteilnahme (Teilnehmenrinnen, die hormonbasierte Präparate nutzen, müssen über mögliche Wechselwirkungen mit der Studienmedikation informiert werden). 20. Teilnahme an anderen interventionellen Studien 21. Patienten unter gesetzlicher Aufsicht oder Vormundschaft |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
PACeS has two primary endpoints: • Primary effectiveness endpoint: composite of death, ischemic stroke, transient ischemic attack (TIA), myocardial infarction (MI), systemic arterial thromboembolism or venous thromboembolism (VTE) (deep venous thrombosis (DVT) and/or pulmonary embolism (PE)) • Primary safety endpoint: Bleeding Academic Research Consortium (BARC) type 3 or 5
In order for OAC to be considered the optimal therapy for CABG patients with new-onset POAF, OAC needs to demonstrate superiority on the primary effectiveness outcome |
PACeS hat zwei primäre Endpunkte: • Primärer Wirksamkeits-Endpunkt: Komposit-Endpunkt aus Tod, ischämischem Schlaganfall, transienter ischämischer Attacke (transient ischemic attack/TIA), Myokardinfarkt (MI), systemischer arterieller Thromboembolie oder venöser Thromboembolie (VTE) (tiefe Venenthrombose (DVT) und/oder Lungenembolie (PE)) • Primärer Sicherheitsendpunk: jede Blutung entsprechend BARC Typ 3 oder 5.
OAC kann nur als optimale Behandlungsstrategie für CABG-Patienten mit POAF betrachtet werden, wenn die OAC-Therapie sich im primären Wirksamkeitsendunkt als überlegen erweist und die Inzidenz von Typ 3 oder 5 BARC-Blutungen nach 90 Tagen ≤ 4 % ist. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Both the primary effectiveness and safety endpoints are evaluated at 90 days after randomization. |
Beide primäre Endpunkte werden 90 Tage nach der Randomisation erhoben. |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Clinical endpoints • Composite of death, ischemic stroke, TIA, MI, or systemic arterial thromboembolism • Net clinical benefit (NCB) • Incidence of the primary effectiveness and safety endpoints at 180 days after randomization • Individual components of the primary effectiveness and safety endpoints at 90 d and 180 days after randomization • Cardiovascular and non-cardiovascular mortality at 90 and180 days after randomization • Incidence of BARC 2 bleeding at 90 and 180 days after randomization • Cardiac arrhythmias including recurrent symptomatic or asymptomatic AF requiring medical attention at 90 and 180 days after randomization Hospitalization • Length of stay of index hospitalization • Number and reasons for readmissions at 90 and 180 days after rendomization Economic • Hospital resource utilization at 180 days after surgey Patient-centered outcomes • Patients' convenience and satisfaction survey utilizing the Perception of Anticoagulation Treatment Questionnaire (PACT-Q2) at 90 days after randomization |
Klinisch • Komposit aus Tod, ischämischem Schlaganfall, TIA, MI, systemischer arterieller Thromboembolie an 90 und 180 Tagen nach der Randomistraion • Klinischer Nettonutzen definiert als die Integration des primären Wirksamkeits- und Sicherheitsendpunktes der Studie an 90 Tagen nach der Randomisation, um das Gesamtrisiko und den Nutzen der Antikoagulation zu erfassen. • Inzidenz der primären Wirksamkeits- und Sicherheitsendpunkte an Tag 180 nach der Randomisation. • Die individuellen Komponenten der primären Wirksamkeits- und Sicherheitsendpunkte an 90 und 180 Tagen nach der Randomisation. • Kardiovaskuläre und nicht-kardiovaskuläre Mortalität an 90 und 180 Tagen nach der Randomisation. • Inzidenz von BARC 2-Blutungen an Tag 90 und Tag 180 nach der Randomisation • Herzrhythmusstörungen einschließlich wiederkehrendem symptomatischem und asymptomatischem Vorhofflimmern, das ärztliche Behandlung erfordert an Tag 90 und 180 nach der Randomisation Hospitalisierung • Dauer der Index-Hospitalisierung • Anzahl und Gründe für erneute Hospitalisierungen bis 90 und 180 Tage nach der Randomisation. Ökonomisch • Nutzung von Krankenhausressourcen innerhalb an 180 Tagen nach der Randomisation. Patientenbezogene Endpunkte • Patientenbefinden und –zufriedenheit durch Nutzung des PACT-Q2 Fragebogens zu Tag 90 nach der Ranomisation |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
at day 90 or 180 day after rendomisation |
zu Tag 90 oder 180 nach der Randomisation |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
Routinebehandlung |
Standard of care |
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E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 20 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 20 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | Yes |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.6.3 | If E.8.6.1 or E.8.6.2 are Yes, specify the regions in which trial sites are planned |
United Kingdom |
United States |
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E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 4 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 6 |