E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Schizophrenia |
Schizophrenie |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Schizophrenia |
Schizophrenie |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Psychiatry and Psychology [F] - Mental Disorders [F03] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10039626 |
E.1.2 | Term | Schizophrenia |
E.1.2 | System Organ Class | 10037175 - Psychiatric disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective 1 is the change in Global Assessment of Functioning (GAF) scores from the start of the intervention period (V1.1) to primary outcome visit after 90-93 days of treatment (V2). The primary objective 2 is the change in working memory performance assessed by the n-back test (2-back level, d-prime) from V1.1 to V2.
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Hauptziel 1 ist die PrimäreVerbesserung im GAF (Global Assessment of Functioning) und das Hauptziel 2 ist das Arbeitsgedächtnisses im n-back (2-back, hit rate) nach drei Monaten (V2 im Vergleich zu Baseline (V1.1). |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
•Change in total PANSS scores at V2 compared to baseline •Change in Clinical Global Impression (CGI) rating scale at V2 compared to baseline •Change in remission criteria (“Andreasen Remission criteria”) status from V2 compared to baseline •Change in GAF and n-back scores (2-back, d-prime) from V3 compared to V2
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Veränderung der Bewertungsskala Clinical Global Impression (CGI) bei V2 im Vergleich zu im Vergleich zum Ausgangswert -Veränderung des Status der Remissionskriterien ("Andreasen Remission criteria") von V2 im Vergleich zum Ausgangswert Veränderung der GAF- und n-Rücken-Scores (2-Rücken, d-Prime) ab V3 im Vergleich mit V2
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1.Written informed consent obtained from the participant prior to performing any protocol-related procedures, including screening evaluations 2. DSM-V diagnosis of schizophrenia or schizophrenia-spectrum disorder according to MINI interview 3.Age between 18 and 65 years 4.Total Positive and Negative Syndrome Scale (PANSS) score ≤ 75 at V0 5.Stable antipsychotic treatment dose for at least one week prior to inclusion 6.Stable CNS-active treatment substance and dose (e.g. antidepressants and mood stabilizers) for at least one week prior to inclusion 7.Female participants with reproductive potential must have a negative beta-HCG serum pregnancy test using a pregnancy test strip as part of the screening visit 8.Female participants with reproductive potential must have a negative serum pregnancy test within seven days prior to randomization 9.Male participants and female participants who are not capable of bearing children or who use a method of contraception that is medically approved by the health authority of the respective country at screening
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1.Schriftliche Einverständniserklärung vor der Durchführung von protokollbezogenen Verfahren, einschließlich Screening-Untersuchungen 2.DSM-V-Diagnose einer Schizophrenie oder Schizophrenie-Spektrum-Störung gemäß MINI-Interview 3.Alter zwischen 18 und 65 Jahren 4.PANSS Total Score ≤ 75 bei V0 5.Stabile antipsychotische Behandlung seit mindestens einer Woche vor Studieneinschluss 6.Stabile ZNS-wirksame Medikation (in Anzahl und Dosis), z. B. Antidepressiva und Stimmungsstabilisatoren) seit mindestens einer Woche vor Studieneinschluss 7.Weibliche Teilnehmerinnen im gebärfähigen Alter müssen im Rahmen des Screenings einen negativen Serum-Schwangerschaftstest vorweisen 8.Weibliche Teilnehmerinnen im gebärfähigen Alter müssen innerhalb von sieben Tagen vor der Randomisierung einen negativen Serumschwangerschaftstest vorweisen 9.Männliche und weibliche Teilnehmer, die nicht gebärfähig sind oder zum Zeitpunkt des Screenings eine von der Gesundheitsbehörde des jeweiligen Landes medizinisch zugelassene Methode der Empfängnisverhütung anwenden |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1.Patients who are unable to give informed consent 2.Coercive treatment at the time of study inclusion 3.Treatment-naïve schizophrenia defined as cumulative treatment with an antipsychotic agent lifetime for <30 days 4.Insufficient understanding of the German language 5.Patients with primary active (moderate or severe) substance use disorder (other than nicotine) according to MINI interview (DSM-V): patients fulfilling early (>3 months) or sustained (>12 months) remission criteria and/or with low severity of substance use disorder according to MINI are eligible for the study 6.Known clinically relevant CNS disorder(s), such as epilepsy or history of seizures 7.Concomitant use of any other putative remyelinating therapy as determined by investigator 8.Co-occurrent unstable somatic condition 9.Known porphyria 10.Known narrow-angle glaucoma, stenosing peptic ulcer, pyloroduodenal obstruction, prostatic hypertrophy with urinary retention and bladder neck obstruction 11.Current treatment with agents with strong anticholinergic properties, such as MAO-inhibitors, opioid antagonists, clozapine at the time of study inclusion 12.Known intolerance, allergy/contraindications to one of the study drugs or any of the excipients or other agents with similar chemical properties as the study drugs (such as other arylalkylamine antihistamines) 13.Clinically relevant liver and/or renal impairment (serum creatinine >1.5mg/dl or eGFR<30 ml/min/1.73 m2 at screening, AST or ALT > 2-times the upper limit of normal at screening) 14.Current treatment with macrolide-antibiotics (such as erythromycin, clarithromycine) or azole-type antimycotics 15.Clinically relevant cardiac comorbidities (i.e. Long QT-syndrome) 16.Current hypokalaemia and/or clinically relevant hyponatraemia at screening 17.Patient-reported hereditary galactose-intolerance and/or Lapp lactose-deficiency, lactose intolerance and/or glucose-galactose malabsorption 18.Pregnancy or breast-feeding 19.Concurrent enrolment in another clinical trial where the participant is receiving an IMP or participation in another clinical trial with IMP during the last 30 days before inclusion or 7 half-lives of previously used IMP, whichever is longer. 20.For the optional MRI assessments: potential MRI contraindication(s)
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1.Nicht-einwilligungsfähige Patient*innen 2.Zwangsbehandlung zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses 3.Therapienaive Schizophrenie, definiert als kumulative Behandlung mit einem Antipsychotikum während der gesamten Lebenszeit für < 30 Tage 4.Unzureichendes Verständnis der deutschen Sprache 5.Patienten mit primärer aktiver (moderater oder schwerer) Substanzkonsumstörung (außer Nikotin) gemäß MINI-Interview (DSM-V): Patienten, die die Kriterien für eine frühe (>3 Monate) oder anhaltende (>12 Monate) Remission erfüllen und/oder eine geringe Schwere der Substanzkonsumstörung gemäß MINI aufweisen, sind für die Studie geeignet 6.Bekannte klinisch relevante ZNS-Störung(en) wie Epilepsie oder epileptische Anfälle in der Vorgeschichte 7.Gleichzeitige Anwendung einer anderen mutmaßlichen Remyelinisierungstherapie nach Einschätzung des Prüfarztes 8.Gleichzeitig bestehende instabile somatische Erkrankung 9.Bekannte Porphyrie 10.Bekanntes Engwinkelglaukom, stenosierendes peptisches Ulkusleiden, pyloroduodenale Obstruktion, Prostatahypertrophie mit Harnverhalt und Blasenhalsobstruktion 11.Gegenwärtige Behandlung mit Medikamenten mit stark anticholinergen Eigenschaften, wie MAO-Hemmer, Opioid-Antagonisten, Clozapin zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses 12.Bekannte Unverträglichkeiten, Allergien/Kontraindikationen gegen eines der Studienpräparate oder einen der Stoffe oder andere Wirkstoffe mit ähnlichen chemischen Eigenschaften wie die Studienprüfpräparate (wie andere Arylalkylamin Antihistaminika) 13.Klinisch relevante Leber- und/oder Nierenfunktionsstörungen (Serumkreatinin >1,5mg/dl oder eGFR<30 ml/min/1,73 m2 bei Screening, AST oder ALT > 2-fache obere Grenze der Norm bei Screening) 14.Aktuelle Therapie mit Makrolid-Antibiotika (wie Erythromycin, Clarithromycin) oder Antimykotika vom Azol-Typ 15.Klinisch relevante kardiale Komorbiditäten (z. B. Long-QT-Syndrom) 16.Gegenwärtige Hypokaliämie und/oder klinisch relevante Hyponatriämie bei Screening 17.Vom Patienten angegebene hereditäre Galaktose-Intoleranz und/oder Lapp-Laktose-Mangel, Laktose-Intoleranz und/oder Glukose-Galaktose-Malabsorption 18.Bestehende Schwangerschaft oder Stillzeit 19.Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Prüfung, bei der der Teilnehmer ein IMP erhält, oder Teilnahme an einer anderen klinischen Prüfung mit einem IMP in den letzten 30 Tagen vor dem Einschluss oder 7 Halbwertszeiten des zuvor verwendeten IMP, je nachdem, was länger ist. 20. Für die fakultativen MRT-Untersuchungen: mögliche MRT-Kontraindikation(en)
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
1. Absolute change in working memory performance assessed by the n-back test (2-back, d-prime) after 90-93 days of treatment. 2. Absolute change in GAF score after 90-93 days of treatment.
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1. Absolute Veränderung des Arbeitsgedächtnisses im n-back (2-back, hit rate) nach 90-93 Tagen (V2 im Vergleich zu Baseline (V1.1). 2. Verbesserung im GAF (Global Assessment of Functioning) nach 90-93 Tagen Behandlung
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Baseline (V1.1) to 90-93 days (V2). |
Baseline (V1.1) bis 90-93 Tage (V2).
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
•Change in total PANSS scores at V2 compared to baseline •Change in Clinical Global Impression (CGI) rating scale at V2 compared to baseline •Change in remission criteria (“Andreasen Remission criteria”) status from V2 compared to baseline •Change in GAF and n-back scores (2-back, d-prime) from V3 compared to V2
Exploratory endpoint(s): •Change in Calgary Depression Scale for Schizophrenia (CDSS) score at V2 compared to baseline •Change in World Health Organization Quality of Life Brief Version (WHO-QOL-BREF) at V2 compared to baseline •Change in verbal memory and fluency, motor speed, attention, speed of information processing, working memory, executive functions, and global cognition according to the Brief Assessment of Cognition in Schizophrenia (BACS) and change in attention span and executive functions in the Trail Making Test (TMT) A & B at V2 compared to baseline •Change in Physical fitness at V2 compared to baseline: Physical working capacity (PWC130: power [W] at a heart rate of 130 beats per minute, power [W] at fixed values of lactate concentrations) •Change in weight, waist-to-hip-ratio after 3 months compared to baseline •Change in Physical activity at V2 compared to baseline: Simple Physical Activity Questionnaire (SIMPAQ), actimetry. •Change in 3T MRI at V2 (day 90-93): structural MRI (T1-MPRAGE, T2-SPACE), DTI, resting-state MRI and ASL, all compared to baseline •Change in shortening of P100 latency delay on VEPs at V2 compared to baseline. •Change in Functional Remission of General Schizophrenia (FROGS) scale at V2 compared to baseline •Change in Fatigue Scale for Motor and Cognitive Functions (FSMC) at V2 compared to baseline •Change in Internal-External Locus of Control Scale (IE-4), Resilience (BRS), Selfefficacy (ASKU) and exercise-related selfefficacy (SSA) at V2 compared to baseline and associations to training adherence •Change in Exercise Motivations Inventory and Exercise Motives and Gains Inventory (EMI-2) at V2 compared to baseline and associations to training adherence •Associations between personality factors assessed with the BFI-10 and training adherence •Change in exploratory rating scales at V3 compared to V2
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Unterschiede in den Nebenwirkungen, Unterschied im Schweregrad der Symptome (PANSS total Score, CGI), der Remissionskriterien (Andreasen-Kriterien) und den Sicherheitsparametern bei V2 in Vergleich zu V1.1, sowie die Veränderung der GAF- und n-back-Scores bei V3 im Vergleich zu V2. Zu den explorativen Endpunkten gehören Veränderungen in anderen kognitiven Domänen, depressiven Symptomen, dem Remissionsstatus, der Lebensqualität, metabolischen Parametern (Gewicht, Hüft-Taille-Hüft-Ratio), der körperlichen Fitness, Unterschiede in persönlichkeitsbezogenen Merkmalen, motivationalen Aspekten und der Trainingsadhärenz, Veränderungen der multimodalen MRT-Parameter und Verkürzung der P100-Latenzverzögerung bei visuell evozierten Potenzialen (VEPs) in V2 im Vergleich zu Baseline (V1.1). Erhebung von Sicherheitsparametern: Adverse events (AEs) bis V2 und Serious Adverse Events (SAEs) bei jeder Visite (bis V3). Veränderungen Body-mass-index (BMI) bei V2 im Vergleich zu Baseline. Studienlabor bei Screening (V0), Baseline Visite V1.1, Visit V1.2, Visite V1.3 und Visite V2. Das Studienlabor enthält folgende Parameter: “Kleines Blutbild”, Kreatinin, Creatinkinase, ASAT, ALAT, Kalium und Natrium. Zudem bei Baseline und V2: Glucose, Lipidprofil (HDL, LDLCholesterin, Triglyzeride), Hämoglobin A1c (HbA1c). Veränderungen in Standardparametern des Elektrokardiogramms (EKG) bei V2 im Vergleich zu Baseline. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
PANSS total score and CGI: at V2 compared to V1 GAF and nback scores: at V3 compared to V2 |
PANSS total Score und CGI: bei V2 im Vergleich zu V1 GAF- und nback-Scores: bei V3 im Vergleich zu V2 |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 2 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |