E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Exercise-induced pulmonary hypertension after a COVID-19 infection |
Belastungsinduzierte pulmonale Hypertonie nach einer COVID-19-Infektion
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Pulmonary hypertension developed during exercise by patient with a Long-COVID-19 infection |
Lungenhochdruck unter Belastung nach einer Long-COVID-19-Infektion |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Respiratory Tract Diseases [C08] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.1 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10037400 |
E.1.2 | Term | Pulmonary hypertension |
E.1.2 | System Organ Class | 10038738 - Respiratory, thoracic and mediastinal disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 24.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10085867 |
E.1.2 | Term | Post-COVID-19 syndrome |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004862 |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 24.1 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10085868 |
E.1.2 | Term | Long COVID-19 |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004862 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The objective of this study is to assess the therapeutic approach using the inhaled prostanoid iloprost (Ventavis®) in a feasibility study in patients with exercise- induced pulmonary hypertension after an infection with COVID-19. The goal is therefore to evaluate the tolerability of the drug by the patients (identify potential side-effects, which might appear upon treatment), to determine the changes in pulmonary vascular resistance under exercise and changes in exercise capacity after treatment, and to estimate the number of patients eligible for this treatment strategy in order to plan future placebo-controlled trials. The primary objective is to determine the changes in pulmonary hemodynamics after treatment with Ventavis®.
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Ziel der Studie ist es, den therapeutischen Ansatz mit dem inhalativen Prostanoid Iloprost (Ventavis®) in einer Machbarkeitsstudie für Patienten mit belastungsinduzierter pulmonaler Hypertonie nach einer COVID-19-Infektion zu bewerten. Ziel sind daher, die Verträglichkeit des Medikaments bei den Patienten zu bewerten (Ermittlung potenzieller Nebenwirkungen, die bei der Behandlung auftreten könnten), die Veränderungen des pulmonalen Gefäßwiderstands unter Belastung und der körperlichen Leistungsfähigkeit nach der Behandlung zu bestimmen und die Zahl der Patienten zu schätzen, die für diese Behandlungsstrategie in Frage kommen, um künftige placebokontrollierte Studien zu planen. Primäres Ziel ist die Bestimmung der Veränderungen in der pulmonalen Hämodynamik.
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objectives are to assess the exercise-induced changes (maximal exercise capacity, gas exchange, ventilatory efficiency), the transpulmonary gradient and the pulmonary venous congestion after treatment with Ventavis® and to assess toxicity and safety of Ventavis® treatment. |
Die sekundären Ziele sind die Erfassung der Veränderungen der maximalen körperlichen Leistungsfähigkeit (maximale Belastbarkeit, Gasaustausch, präkapillare ventilatorische Effizienz), des transpulmonalen Gradienten und der pulmonalvenösen Stauung nach der Behandlung mit Ventavis® und die Bewertung der Sicherheit der Ventavis®-Behandlung.
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
All inclusion criteria will be verified after the signature of the informed consent on Day 0 and before the first right heart catheter exercise phase except criterion 5, which will be checked on Day 1 after the first right heart catheter exercise phase.
1. Patient must be ≥ 18 years old 2. Signed informed consent 3. Patients with Post-COVID-19-Syndrome (persistent dyspnea longer than 12 weeks after a COVID-19 infection) 4. Patients with non-invasive signs of manifest or exercise-induced pulmonary hypertension (PH) 5. Exercise-induced PH determined by a mPAP/CO-slope > 3 mmHg/l/min between rest and exercise. This inclusion criterion will be checked on Day 1 on the basis of the result of the first RHC exercise phase. 6. Willingness of men and women of childbearing potential to use highly effective contraceptive methods. Such methods include: • combined (estrogen and progestogen containing) hormonal contraception associated with inhibition of ovulation: o oral o intravaginal o transdermal • progestogen-only hormonal contraception associated with inhibition of ovulation: o oral o injectable o implantable • intrauterine device (IUD) • intrauterine hormone-releasing system (IUS) • bilateral tubal occlusion • vasectomised partner • sexual abstinence
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Einschlusskriterien: Alle Einschlusskriterien werden nach der Unterzeichnung der Einwilligungserklärung am Tag 0 und vor der ersten Rechtsherzkatheter Untersuchung überprüft, mit Ausnahme von Kriterium 5, das am ersten Tag nach der ersten Rechtsherzkatheter Belastungsphase überprüft wird.
1. Der Patient muss ≥ 18 Jahre alt sein 2. Unterzeichnete Einverständniserklärung 3. Patienten mit Post-COVID-19-Syndrom (anhaltende Dyspnoe länger als 12 Wochen nach einer COVID-19-Infektion) 4. Patienten mit nicht-invasiven Anzeichen einer manifesten oder belastungsinduzierten pulmonalen Hypertonie (PH) 5. Belastungsinduzierte pulmonale Hypertonie, bestimmt durch einen mPAP/CO-Slope > 3 mmHg/l/min zwischen Ruhe und Belastung. Dieses Einschlusskriterium wird am Tag 1 anhand des Ergebnisses der ersten Rechtsherzkatheter Untersuchung überprüft. 6. Bereitschaft von Männern und Frauen im gebärfähigen Alter, hochwirksame Verhütungsmethoden anzuwenden. Diese Methoden umfassen: - kombinierte (Östrogen- und Gestagen haltige) hormonelle Verhütungsmethoden, die mit einer Hemmung des Eisprungs verbunden sind: oral, intravaginal, transdermal - hormonelle Empfängnisverhütung mit ausschließlichem Gestagen, die mit einer Hemmung des Eisprungs einhergeht: oral, injizierbar, implantierbar - Intrauterinpessar (IUP) - Intrauterinpessar mit Hormonfreisetzung (IUS) - Beidseitiger Eileiterverschluß - vasektomierter Partner - sexuelle Abstinenz
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E.4 | Principal exclusion criteria |
All exclusion criteria will be verified after the signature of the informed consent on Day 0, except criterion 1, which will be checked on Day 1 after the first right heart catheter exercise phase.
1. Hypercirculation (CI> 4.0 l/min/m2) or evidence of postcapillary PH (PAWP/CO-slope> 2 mm Hg/l/min). This exclusion criterion will be checked on Day 1 on the basis of the result of the first RHC exercise phase. 2. Preexisting clinically relevant lung disease (FEV 1< 60% pred., FVC < 60% pred., RV/TLC> 40%), radiologic signs of moderate to severe pulmonary emphysema 3. Severe coronary artery disease or unstable angina (history of surgery, history of coronary intervention two years prior to inclusion), history of myocardial infarction within the last six months, uncontrolled arterial hypertension, pulmonary hypertension due to pulmonary veno-occlusive disease, severe left ventricular hypertrophy, congenital or acquired valvular defects with clinically relevant myocardial function disorders not related to pulmonary hypertension, decompensated heart insufficiency if not under close medical control, history of stroke/transitory ischemic attack with the last three months prior to inclusion, systolic blood pressure below 85 mmHg, severe arrhythmias 4. Concomitant use of specific phosphodiesterase inhibitors (e.g. sildenafil, vardenafil, or tadalafil), endothelin antagonists (e.g. ambrisentan or macitentan), or intravenous prostacyclin; inhibitors of platelet aggregation or anticoagulants. The use of these substances needs to be stopped at least 8 weeks prior to study start. 5. Inability to perform cardiopulmonary exercise testing (CPET), including temporary orthopedic problems 6. Hemoglobin < lower limit of normal (LLN) 7. Treatment with any investigational drug within 30 days prior to inclusion 8. Pregnancy or breastfeeding 9. Any known factor or disease that might interfere with treatment compliance, study conduct, or interpretation of results, incl. limited effort in spiroergometry (CPET). 10. Hypersensitivity to the active substance or any of the other ingredients 11. Situations where the effect of Ventavis® on platelets may increase the risk of bleeding (e.g. florid ulcer disease, trauma, intracranial bleeding) 12. Patients with severe impaired liver function: Serum aspartate aminotransferase (AST) and/or alanine aminotransferase (ALT) ≥ 3 × the upper limit of the normal range (ULN) at screening, bilirubin ≥ 3 mg/dL at screening (except for patients with Gilbert‘s syndrome) 13. Patients with severe impaired kidney function (creatinine clearance ≤ 30 ml/min) 14. Simultaneous participation in another clinical trial with an experimental treatment 15. Pulmonal veno-occlusive disease
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Ausschlusskriterien: Alle Ausschlusskriterien werden nach Unterzeichnung der Einverständniserklärung am Tag 0 überprüft, mit Ausnahme von Kriterium 1, das am Tag 1 nach der ersten Rechtsherzkatheter-Belastungsphase überprüft wird.
1. Hyperzirkulation (CI> 4,0 l/min/m2) oder Nachweis einer postkapillären PH (PAWP/CO-Slope> 2 mm Hg/l/min). Dieses Ausschlusskriterium wird am Tag 1 anhand des Ergebnisses der ersten Rechtsherzkatheter Belastungsphase überprüft. 2. Vorbestehende klinisch relevante Lungenerkrankung (FEV 1< 60% des Soll, FVC < 60% des Soll, RV/TLC> 40%), radiologische Anzeichen eines mittelschweren bis schweren Lungenemphysems 3. Schwere koronare Herzkrankheit oder instabile Angina pectoris (Operation in der Vorgeschichte, Koronarintervention in der Vorgeschichte zwei Jahre vor dem Einschluss), Myokardinfarkt in der Vorgeschichte innerhalb der letzten sechs Monate, unkontrollierte arterielle Hypertonie, pulmonale Hypertonie aufgrund einer pulmonalen veno-okklusiven Erkrankung, schwere linksventrikuläre Hypertrophie, angeborene oder erworbene Klappendefekte mit klinisch relevanten myokardialen Funktionsstörungen, die nicht mit einer pulmonalen Hypertonie assoziiert sind, dekompensierte Herzinsuffizienz, wenn sie nicht unter strenger ärztlicher Kontrolle steht, Schlaganfall/transitorische ischämische Attacke in den letzten drei Monaten vor dem Einschluss, systolischer Blutdruck < 85 mm Hg, schwere Arrhythmien 4. Gleichzeitige Anwendung von spezifischen Phosphodiesterase-Hemmern (z. B. Sildenafil, Vardenafil oder Tadalafil), Endothelin-Antagonisten (z. B. Ambrisentan oder Macitentan) oder intravenösem Prostazyklin, Thrombozytenaggregationshemmern oder Antikoagulanzien. Die Einnahme dieser Substanzen muss mindestens 8 Wochen vor Beginn der Studie eingestellt werden. 5. Unfähigkeit, kardiopulmonale Belastungstests (CPET) durchzuführen, einschließlich vorübergehender orthopädischer Probleme 6. Hämoglobin < untere Grenze der Norm 7. Behandlung mit einem Prüfpräparat innerhalb von 30 Tage vor dem Einschluss in die Studie 8. Schwangerschaft oder Stillen 9. Alle bekannten Faktoren oder Krankheiten, die die Einhaltung der Behandlung, die Durchführung der Studie oder die Interpretation der Ergebnisse beeinträchtigen könnten, einschließlich begrenzte Belastbarkeit des Patienten bei der Spiroergometrie (CPET). 10. Überempfindlichkeit gegen den Wirkstoff oder einen der sonstigen Bestandteile 11. Situationen, in denen die Wirkung von Ventavis® auf die Blutplättchen das Blutungsrisiko erhöhen kann (z. B. floride Ulkuskrankheit, Trauma, intrakranielle Blutungen) 12. Patienten mit stark eingeschränkter Leberfunktion (Aspartat-Aminotransferase (AST) und/oder Alanin-Aminotransferase (ALT) im Serum ≥ 3 × die obere Grenze des Normalbereichs beim Screening, Bilirubin ≥ 3 mg/dL beim Screening (außer bei Patienten mit Gilbert-Syndrom) 13. Patienten mit stark eingeschränkter Nierenfunktion (Kreatinin-Clearance < 30 ml/min) 14. Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen klinischen Studie mit einer experimentellen Behandlung 15. Pulmonale venös-okklusive Erkrankung
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary endpoint assessment: Change in pulmonary hemodynamics during exercise shown by the mPAP/CO-slope and determined by right heart catheterization (RHC) |
Bewertung des primären Endpunkts: Veränderung der pulmonalen Hämodynamik während der Belastung, dargestellt durch die mPAP/CO-Slope und bestimmt durch eine Rechtsherzkatheteruntersuchung (RHC) |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary endpoint assessment: • Change in maximal exercise capacity: VO2max, determined by spiroergometry (CPET) • Change in the pulmonary venous system: PAWP/CO-slope, determined by RHC • Change in the precapillary system: TPG/CO-slope, determined by RHC • Change in ventilation: VE/VCO2 determined by CPET • Change in gas exchange and ventilatory efficiency: AaDO2 at max. exercise, PetCO2, EQO2 at the ventilatory threshold, all determined by CPET • Toxicity and safety of Ventavis® treatment
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Sekundäre Endpunktbewertung: • Veränderung der maximalen körperlichen Leistungsfähigkeit: VO2max, bestimmt durch Spiroergometrie (CPET) • Veränderung des pulmonal-venösen Systems: PAWP/CO- Slope, bestimmt durch RHK • Veränderung des präkapillaren Systems: TPG/CO-Slope, bestimmt durch RHK • Veränderung der Hyperventilation: VE/VCO2, bestimmt durch CPET • Veränderung des Gasaustauschs und der ventilatorischen Effizienz: AaDO2 bei maximaler Belastung, PetCO2, EQO2 an der ventilatorischen Schwelle, alle bestimmt durch CPET • Toxizität und Sicherheit der Ventavis®-Behandlung
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Change in maximal exercise capacity: VO2max, determined by spiroergometry (CPET): Day 3 Change in the pulmonary venous system: PAWP/CO slope, determined by RHC: Day 1 Change in the precapillary system: TPG/CO slope, determined by RHC: Day 1 Change in ventilation: VE/VCO2 determined by CPET: Day 3 Change in gas exchange and ventilatory efficiency: AaDO2 at max. exercise, PetCO2, EQO2 at the ventilatory threshold, all determined by CPET: Day 3 |
Veränderung der maximalen körperlichen Leistungsfähigkeit: VO2max, bestimmt durch Spiroergometrie (CPET): Tag 3 Veränderung des pulmonal-venösen Systems: PAWP/CO-Steilheit, bestimmt durch RHC: Tag 1 Veränderung des präkapillaren Systems: TPG/CO-Steilheit, bestimmt durch RHC: Tag 1 Veränderung der Hyperventilation: VE/VCO2, bestimmt durch CPET: Tag 3 Veränderung des Gasaustauschs und der ventilatorischen Effizienz: AaDO2 bei maximaler Belastung, PetCO2, EQO2 an der ventilatorischen Schwelle, alle bestimmt durch CPET: Tag 3 |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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last visit of the last subject |
letzter Besuch des letzten Patienten |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |