E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Prostate Cancer |
Prostatakrebs |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Prostate Cancer |
Prostatakrebs |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Male diseases of the urinary and reproductive systems [C12] |
MedDRA Classification |
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To analyze safety and toxicity of neoadjuvant PSMA-RLT and radical prostetectomy |
Analyse der Sicherheit und Toxizität der präoperativen PSMA-RLT und der radikalen Prostatektomie |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- PSA complete response to PSMA-RLT followed by radical prostetectomy - Imaging response and stability - Therapy-free survival after radical prostetectomy - Androgen depriviation therapy-free survival after radical prostetectomy - Time to castration-resistant prostate cancer - Quantification of circulating free tumor DNA (ctDNA) following PSMA-RLT and radical prostetectomy and during follow up. - Enumeration of circulating tumor cells (CTCs) during the study period - Molecular changes measured in liquid biopsy markers and tissue specimens following PSMARLT and radical prostetectomy - Feasibility of radical prostetectomy after PSMA-RLT - Patient’s quality of life under the systemic PSMA-RLT using the questionnaires: European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ) and Functional Assessment of Chronic Illness Therapy (FACT-P). |
- Vollständiges PSA-Ansprechen auf PSMA-RLT gefolgt von radikaler Prostatektomie - Bildgebendes Ansprechen und Stabilität - Therapiefreies Überleben nach radikaler Prostatektomie - Therapiefreies Überleben nach radikaler Prostatektomie mit Androgendeprivation - Zeit bis zum kastrationsresistenten Prostatakrebs - Quantifizierung der zirkulierenden freien Tumor-DNA (ctDNA) nach PSMA-RLT und radikaler Prostatektomie sowie während der Nachbeobachtung. - Auszählung von zirkulierenden Tumorzellen während des Studienzeitraums - Messung molekularer Veränderungen in Flüssigbiopsiemarkern und Gewebeproben nach PSMARLT und radikaler Prostatektomie - Durchführbarkeit der radikalen Prostatektomie nach PSMA-RLT - Lebensqualität der Patienten unter der systemischen PSMA-RLT anhand der Fragebögen: Europäische Organisation für Forschung und Behandlung von Krebs Lebensqualitätsfragebogen (EORTC QLQ) und Funktionelle Bewertung der Therapie chronischer Krankheiten (FACT-P). |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
- Patients must be adults between 18 and 75 years of age. - Oligometastatic PCa diagnosed using [68Ga]Ga-PSMA-11 imaging defined as M1a and/or M1b positive with ≤5 osseous metastases and/or M1c ≤3 lung metastases - Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Performance Status: 0-1 - Patients must have adequate bone marrow reserve: WBC ≥1.5 x 109 /L, Platelets ≥100 x 109 /L and Haemoglobin ≥9 g/dL. - Patients must have adequate renal function with eGFR ≥ 50mL/min/1.73m2 using the Modification of Diet Renal Disease (MDRD) equation and an Albumin level of ≥2.5 g/dL. - Patients must be able to sign Informed Consent Form. |
- Die Patienten müssen erwachsen und zwischen 18 und 75 Jahre alt sein. - Oligometastasierter PCa, diagnostiziert mittels [68Ga]Ga-PSMA-11-Bildgebung, definiert als M1a und/oder M1b positiv mit ≤5 knöchernen Metastasen und/oder M1c ≤3 Lungenmetastasen - Eastern Cooperative Oncology Group (ECOG) Leistungsstatus: 0-1 - Die Patienten müssen über eine ausreichende Knochenmarkreserve verfügen: WBC ≥1,5 x 109 /L, Thrombozyten ≥100 x 109 /L und Hämoglobin ≥9 g/dL. - Die Patienten müssen über eine ausreichende Nierenfunktion mit einer eGFR ≥ 50mL/min/1,73m2 unter Anwendung der Modification of Diet Renal Disease (MDRD)-Gleichung und einem Albuminspiegel von ≥2,5 g/dL. - Die Patienten müssen in der Lage sein, eine Einverständniserklärung zu unterzeichnen. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Concomitant participation in any other interventional trial. - Concurrent severe oncologic and medical conditions that result in patients not having a life expectancy of longer than the duration of the trial. - Nonmetastatic PCa on [68Ga]Ga-PSMA-11 imaging - more than 5 osseous metastases on [68Ga]Ga-PSMA-11 imaging - visceral metastases, apart from lungs - Age > 75 years. - Ongoing or previous androgen deprivation therapy with agonist or antagonist therapies. - Presence of clinically relevant somatic or psychiatric diseases that might interfere with the objectives and assessments of the study. - Complete urinary out-flow obstruction or severe unmanageable urinary incontinence |
- Gleichzeitige Teilnahme an einer anderen interventionellen Studie. - Gleichzeitige schwere onkologische und medizinische Erkrankungen, die dazu führen, dass die Lebenserwartung der Patienten nicht Lebenserwartung von mehr als der Dauer der Studie führen. - Nicht metastasierter PCa in der [68Ga]Ga-PSMA-11-Bildgebung - mehr als 5 knöcherne Metastasen in der [68Ga]Ga-PSMA-11-Bildgebung - viszerale Metastasen, außer in der Lunge - Alter > 75 Jahre. - Laufende oder frühere Androgenentzugstherapie mit Agonisten oder Antagonisten. - Vorhandensein klinisch relevanter somatischer oder psychiatrischer Erkrankungen, die die Ziele und Bewertungen der Studie beeinträchtigen könnten. - Vollständige Obstruktion des Harnabflusses oder schwere, nicht beherrschbare Harninkontinenz |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Absolute rates of toxicity events defined as pathological decline of values of blood picture, kidney and liver functions from baseline levels assessed by CTCAE (v5.0). Absolute rates of periand postoperative (6 weeks) complications associated with radical prostetectomy assessed using Clavien-Dindo classification |
Absolute Raten von Toxizitätsereignissen, definiert als pathologische Verschlechterung der Werte des Blutbildes, Nieren- und Leberfunktionen gegenüber den Ausgangswerten, bewertet nach CTCAE (v5.0). Absolute Raten periund postoperativen (6 Wochen) Komplikationen im Zusammenhang mit der radikaler Prostatektomie, bewertet nach der Clavien-Dindo Klassifizierung |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After completion of both types of therapy |
Nach Abschluss beider Therapieformen |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Rates of PSA response to the PSMA-RLT in terms of PSA decline of > 30% from baseline prior to radical prostetectomy. - Imaging response based on RECIST v1.1 and modified PET Response Criteria in Solid Tumors (PERCIST) 1.0 considered as: complete response with disappearance of all target and PSMA-avid lesions or partial response with at least a 30% decrease in the sum of the longest diameter and decrease of summed SUVmean or total tumor volume of ≥30% of target lesions from baseline images on [68Ga]Ga-PSMA-11 following PSMA-RLT. - Rates of complete PSA response defined as PSA <0.2ng/ml after radical prostetectomy and PSA progression survival defined as PSA rise to >50% above the nadir or administration of secondary therapies. - Therapy free survival after 2nd PSMA-RLT and radical prostetectomy, defined as time (months) from radical prostetectomy to first salvage PCa-directed radiation therapy, such as second-line systemic therapy and/or salvage radiotherapy. - AFS after 2nd PSMA-RLT and RP, defined as time (months) from radical prostetectomy to first administration of ADT therapy - Time from radical prostetectomy to castration-resistant prostate cancer (according to the EAU criteria [5]) - Pathologic response at radical prostetectomy, measured as rates of pathologic complete response, minimal residual disease (≤5mm), pT3 disease, positive surgical margins, and lymph node metastasis. - Molecular changes measured in liquid markers and tissue specimens following PSMA-RLT and radical prostetectomy - ctDNA quantification and ciculating tumor cell enumeration - Determine patient’s quality of life under the systemic PSMA-RLT using the questionnaires: European Organization for Research and Treatment of Cancer Quality of Life Questionnaire (EORTC QLQ) and Functional Assessment of Chronic Illness Therapy (FACT-P). |
- PSA-Ansprechrate auf den PSMA-RLT im Sinne eines PSA-Rückgangs von > 30 % gegenüber dem Ausgangswert vor einer radikalen Prostatektomie. - Bildgebendes Ansprechen basierend auf RECIST v1.1 und modifizierten PET Response Criteria in Solid Tumors (PERCIST) 1.0: vollständiges Ansprechen mit Verschwinden aller Ziel- und PSMA-aviden Läsionen oder partielles Ansprechen mit einer mindestens 30%igen Abnahme der Summe des längsten Durchmessers und Abnahme des summierten SUV-Mittelwerts oder des Gesamttumorvolumens von ≥30 % der Zielläsionen gegenüber dem Ausgangswert Bilder von [68Ga]Ga-PSMA-11 nach PSMA-RLT. - Rate des vollständigen PSA-Ansprechens, definiert als PSA <0,2ng/ml nach radikaler Prostatektomie, und PSA-Progressionsüberleben definiert als PSA-Anstieg auf >50% über den Nadir oder Verabreichung von Sekundärtherapien. - Therapiefreies Überleben nach 2. PSMA-RLT und radikaler Prostatektomie, definiert als Zeit (Monate) von der radikalen Prostatektomie bis zur ersten PCa-gezielten Salvage-Strahlentherapie, wie z. B. systemische Zweitlinientherapie und/oder Salvage-Strahlentherapie. - AFS nach 2. PSMA-RLT und RP, definiert als Zeit (Monate) von der radikalen Prostatektomie bis zur ersten Verabreichung einer ADT Therapie - Zeit von der radikalen Prostatektomie bis zum kastrationsresistenten Prostatakrebs (gemäß den EAU-Kriterien [5]) - Pathologisches Ansprechen bei radikaler Prostatektomie, gemessen als Raten von pathologischem Komplettansprechen, minimaler Restkrankheit Krankheit (≤5mm), pT3-Krankheit, positive chirurgische Ränder und Lymphknotenmetastasen. - Molekulare Veränderungen, die in Flüssigmarkern und Gewebeproben nach PSMA-RLT und radikaler Prostatektomie gemessen wurden - Quantifizierung der ctDNA und Auszählung der zikulierenden Tumorzellen - Bestimmung der Lebensqualität der Patienten nach der systemischen PSMA-RLT anhand von Fragebögen: Fragebogen der Europäischen Organisation für Forschung und Behandlung von Krebs zur Lebensqualität (EORTC QLQ) und Functional Assessment of Chronic Illness Therapy (FACT-P). |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
After 2 years |
Nach 2 Jahren |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
Prospektive, einzentrige Phase-II-Studie |
Prospective single-center phase II study |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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• PSA rise (at least week apart) leading to increase >30% from baseline 4 weeks after the last radioligand therapy cycle. • Pre-operative imaging progression considered as appearance of new PSMA-avid lesions and/or progression of the size of primary tumor and lymph nodes based on RECIST criteria (v1.1). • Severe therapeutic toxicities as assessed by CTCAE (v5.0) at any time point. |
- PSA-Anstieg (im Abstand von mindestens einer Woche), der 4 Wochen nach dem letzten Radioliganden-Therapiezyklus zu einem Anstieg von mehr als 30 % gegenüber dem Ausgangswert führt Radioliganden-Therapiezyklus. - Progression in der präoperativen Bildgebung: Auftreten neuer PSMA-avider Läsionen und/oder Vergrößerung des Primärtumors und der Lymphknoten nach den RECIST-Kriterien (v1.1). - Schwere therapeutische Toxizitäten gemäß CTCAE (v5.0) zu einem beliebigen Zeitpunkt. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |