E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Patients older than 60 years with acute myeloid leukemia according to WHO (≥ 20 % blasts in the peripheral blood (pB) or bone marrow (BM)) not qualifying for, or not consenting to, standard remission-induction chemotherapy or immediate allografting
|
Patienten älter als 60 Jahre mit akuter myeloischer Leukämie, entsprechend WHO (≥ 20 % Blasten im Knochenmark oder im peripheren Blut), welche nicht geeignet für eine Standard-Induktions-Chemotherapie oder unmittelbare Allotransplantation sind oder diesen nicht zustimmen. |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Patients older than 60 years with acute myeloid leukemia not qualifying for, or not consenting to, standard remission-induction chemotherapy or immediate allografting
|
Patienten älter als 60 Jahre mit akuter myeloischer Leukämie, welche nicht geeignet für eine Standard-Induktions-Chemotherapie oder unmittelbare Allotransplantation sind oder diesen nicht zustimmen. |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cancer [C04] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 17.0 |
E.1.2 | Level | LLT |
E.1.2 | Classification code | 10000886 |
E.1.2 | Term | Acute myeloid leukemia |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004864 |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Main objective is to answer the research question of whether a combination of low-dose DAC combined with the histone deacetylase inhibitor VPA and / or ATRA is able to increase the objective response rate to low-dose-DAC alone in AML of the elderly. The hypothesis that the combination is more active than single-agent DAC is based on a plethora of in vitro data indicating a synergism between both epigenetic modifiers (Cameron et al., 1999) |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
- Overall best response rate (CR, PR and antileukemic effect (ALE)) - Progression-free survival (PFS) - Overall survival (OS) - Quality of life (QOL) - Number of nights in hospital - Safety |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | Yes |
E.2.3.1 | Full title, date and version of each sub-study and their related objectives |
Translational studies (METHYLATION AND EXPRESSION PROFILING) 1. investigate whether a distinct gene methylation and mRNA expression profile correlates with clinical parameters 2. seek to predict treatment response by global DNA methylation changes 3. study the in vivo molecular changes induced by a DNA methylating agent and 4 different drug treatments
|
|
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Written informed consent obtained according to international guidelines and local law; 2. Male or female patients aged > 60 years without upper age limit; 3. Patients with primary or secondary AML according to WHO (≥ 20% blasts in the peripheral blood (pB) or bone marrow (BM)) who are not expected to benefit from standard remission-induction chemotherapy; 4. Patients with < 30 000 leukocytes/µl; 5. Performance status ECOG 0, 1, 2; 6. Creatinine < 2.0 mg/dl (unless leukemia-related); 7. Ability to understand the nature of the study and the study related procedures and to comply with them.
|
1. Vorliegen einer schriftlichen Patienten-Einwilligungserklärung 2. Männer und Frauen > 60 Jahre ohne obere Altersgrenze 3. Patienten mit de novo oder sekundärer akuter myeloischer Leukämie (AML) entsprechend WHO (>= 20% Blasten im Knochenmark oder im peripheren Blut) bei welchen kein Vorteil durch eine Standard -Induktions-Chemotherapie zu erwarten ist 4. Patienten mit < 30 000 Leukozyten/µl; 5. Performance status ECOG 0, 1, 2; 6. Kreatinin < 2,0 mg/dl) es sei denn, im Zusammenhang mit Leukämie 7. Willens und in der Lage, alle Anforderungen des Prüfplans zu erfüllen
|
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. AML of FAB subtype M3; 2. Previous remission-induction chemotherapy for MDS or AML, previous allografting; 3. Previous treatment with DAC, 5-azacytidine, VPA or another HDAC inhibitor, or ATRA; 4. "Low-dose" chemotherapy (e.g. hydroxyurea, cytosine arabinoside (Ara-C), melphalan, clofarabine etc.) within 4 weeks prior to DAC treatment, except for cytoreduction of leukocytosis ≥ 30 000/µl with hydroxyurea or Ara-C as proscribed by the study protocol (section 7.3 and 7.4); the patient must have recovered from all clinically relevant reversible non-hematologic toxicities; 5. Treatment with tyrosine kinase inhibitors, immunomodulating agents (IMIDS) or other investigational AML treatment within the last 4 weeks or in a time period of drug half-life x 5 (whatever is shorter) before the first administration of DAC; 6. Treatment with cytokines within previous 4 weeks; 7. Concomitant therapy which is considered relevant for the evaluation of efficacy or safety of the trial drug (i.e. other chemo- or immunotherapy); 8. Other malignancy requiring treatment (previous chemotherapy for other malignancies is not an exclusion criteria); 9. Cardiac insufficiency NYHA IV; 10. Insufficient hepatic function (bilirubin, AST or ALT > = 2.5 x Upper Limit of Normal (ULN)) (unless leukemia-related); 11. Fatal hepatic function disorder during treatment with valproic acid in siblings; 12. Hepatic porphyria; 13. Manifest serious pancreatic function disorder; 14. Plasmatic coagulation disorder not related to AML; 15. Known active hepatitis B or C; 16. Known HIV infection; 17. Other uncontrolled active infections; 18. Known allergy against soy beans or peanuts; 19. Psychiatric disorder that interferes with treatment; 20. Patient without legal capacity who is unable to understand the nature, significance and consequences of the study; 21. Known hypersensitivity to, or intolerance of, one of the trial drugs, another retinoid or the excipients of the trial drugs; 22. Concomitant use of any other investigational drug or participation in a clinical trial within the last thirty days before the start of this study; simultaneous participation in registry and diagnostic trials is allowed; 23. Female patients who are pregnant or breast feeding; 24. Fertile patients refusing to use safe contraceptive methods during the study (for details see clinical trial protocol section 5.3); 25. Known or persistent abuse of medication, drugs or alcohol.
|
1. AML klassifiziert nach FAB Subtyp M3; 2. Vorangegangene Induktions-Chemotherapie für MDS oder AML, vorangegangene Allotransplantation; 3. Vorangegangene Behandlung mit DAC, 5-azacytidine, VPA oder einem anderen HDAC Inhibitor, oder ATRA; 4. Niedrigdosierte Chemotherapie wie Hydroxyurea, AraC, Melphalan, Clofarabine (mind. 4 Wochen Behandlungsstop vor der Decitabine Behandlung). Ausnahme: Zytoreduktion mit Hydroxyurea und AraC, laut Studienprotokoll, bei Leuko-zytose ≥ 30 000/µl (Abschnitt 7.3 und 7.4); der Patient muss sich von allen reversiblen nicht hämatologischen Toxizitäten wieder erholt haben; 5. Behandlung mit Tyrosinkinase-Inhibitoren, immune modulating agents (IMIDS) oder anderer Behandlung der AML mit Prüfsubstanzen in den vorausgegangen 4 Wochen bzw. im Zeitraum von fünf Halbwertszeiten (wenn dieser entsprechend kürzer ist) vor der ersten DAC-Gabe; 6. Behandlung mit Zytokinen in den vorausgegangen 4 Wochen; 7. Begleittherapie, die relevant für die Beurteilung der Wirksamkeit oder Sicherheit der Studienmedikation ist (d.h. andere Chemo- oder Immuntherapie ); 8. Andere maligne Erkrankungen die Behandlung erfordern (vorangegangene Chemotherapie für andere maligne Erkrankungen sind kein Ausschlusskriterium); 9. Herzinsuffizienz NYHA IV; 10. Unzureichende Leberfunktion (Billirubin, AST oder ALT > = 2,5x über Normwert (ULN)) sofern nicht mit Leukämie in Verbindung stehend; 11. Fatal Leberfunktion Störungen während der Behandlung mit Valproinsäure bei Geschwistern; 12. Hepatische Porphyrie; 13. Manifest schwere Erkrankung des Pankreas-Funktion; 14. Plasmatische Gerinnungsstörungen, die unabhängig von der AML vorliegen; 15. Bekannte aktive Hepatitis B oder C; 16. Bekannte HIV Infektion; 17. Andere unkontrollierte aktive Infektionen; 18. Bekannte Allergien gegen Soya und Erdnüsse; 19. Psychiatrische Erkrankungen, die eine Behandlung nicht ermöglichen würden; 20. Patient ohne Rechts- und Geschäftsfähigkeit, der nicht in der Lage ist, die Wesen, Bedeutung und Folgen der Studie zu verstehen; 21. Bekannte Überempfindlichkeit oder Unverträglichkeit gegen eines der Studienmedikamente oder deren Hilfsstoffe; 22. Behandlung mit anderen Prüfpräparaten oder Teilnahme an anderen klinischen Prüfungen innerhalb der letzten 30 Tage vor Beginn der Studie; eine zeitgleiche Teilnahme an registrierenden und diagnostischen Studien ist möglich; 23. Schwangere oder stillende Frauen; 24. Zeugungsfähige Männer oder gebärfähige Frauen, die nicht Willens sind, Mittel zur Empfängnisverhütung anzuwenden (siehe Abschnitt 5.3) 25. Bekannter oder anhaltender Missbrauch von Medikamenten, Drogen oder Alkohol.
|
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Objective best response rate (complete remission (CR) and partial remission (PR)) |
Beste objektive Responserate (Vollremission (CR), Teilremission (PR)) |
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
12 months after randomization of the last patient |
12 Monate nach der Randomisierung des letzten Patienten |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Overall best response rate (CR, PR and antileukemic effect (ALE)), progression-free survival (PFS), overall survival (OS), quality of life (QOL), number of nights in hospital, safety |
Gesamt-Responserate (Vollremission (CR), Teilremission (PR), antileukämischer Effekt (ALE)), Progressionsfreies Überleben (PFS), Gesamtüberleben, Lebensqualität, Anzahl der Übernachtungen im Krankenhaus, Sicherheit |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
12 months after randomization of the last patient |
12 Monate nach der Randomisierung des letzten Patienten |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
2x2 factorial design, observer blind |
|
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | Yes |
E.8.2.3.1 | Comparator description |
|
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 4 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 15 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
see clinical trial protocol section 10 |
siehe Prüfplan Kapitel 10 |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 3 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 9 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |