E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
relapsing-remitting multiple sclerosis |
schubförmig remittierende multiple Sklerose |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
relapsing-remitting multiple sclerosis |
schubförmig remittierende multiple Sklerose |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Nervous System Diseases [C10] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10063399 |
E.1.2 | Term | Relapsing-remitting multiple sclerosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10029205 - Nervous system disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Combining clinical data with ex vivo and in vitro data, the study aims to shed more light on the mechanisms of action and the neuroprotective potential of alemtuzumab |
Die Studie zielt darauf ab, durch die Kombination klinischer Daten mit Daten aus Ex-vivo- und In-vitro-Untersuchungen die Wirkmechanismen sowie das neuroprotektive Potential von Alemtuzumab zu charakterisieren. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Signed informed consent form (ICF)
2. Age 18 to 55 years old (inclusive) as of the date the ICF is signed
3. Diagnosis of MS according to the McDonald criteria 2010 and cranial MRI scan demonstrating white matter lesions attributable to MS within 10 years before screening
4. Onset of MS symptoms (as determined by a neurologist, either at present or retrospectively) within 10 years of the date the ICF is signed
5. EDSS score 0.0 to 5.0 (inclusive) at Screening
6. Patients with (highly) active RRMS disease course indicated to receive alemtuzumab according to the following conditions (at least 1 out of 3 conditions has to be fulfilled):
1. ≥2 MS relapses within 24 months
2. clinical (≥1 relapse) or MRI (new gadolinium enhancing lesions) disease activity under therapy with other disease-modifying therapies
3. severe relapse with high disease activity (≥9 T2 hyperintense Lesions and ≥1 gadolinium enhancing lesion) on MRI.
7. Completion of all vaccinations required by the applicable immunization guidelines published by “ständige Impfkommission” (STIKO)
8. History of chickenpox or positive test for antibodies against varizella zoster virus (VZV)
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1. Unterzeichnete Einwilligungserklärung
2. Alter zwischen 18 und 55 Jahren (einschließlich) am Tag der schriftlichen Einwilligungserklärung
3. Diagnose einer MS nach den McDonald Kriterien von 2010 und im MRT nachgewiesene, einer MS zurechenbare Läsionen der weißen Substanz in den letzten 10 Jahren vor dem Screening
4. Beginn der MS-Symptomatik innerhalb der letzten 10 Jahre vor Unterzeichnung der Einverständniserklärung (Beurteilung durch Neurologen derzeit oder retrospektiv)
5. EDSS-Score zwischen 0,0 und 5,0 (einschließlich) beim Screening
6. Patienten mit (hoch) aktivem RRMS Krankheitsverlauf, bei welchen eine Behandlung mit Alemtuzumab nach folgenden Kriterien indiziert ist (mindestens eine von drei Bedingungen muss erfüllt sein):
1. Mindestens 2 Schübe der MS innerhalb der letzten 24 Monate
2. klinische (mindestens 1 Schub) oder im MRT nachgewiesene (neue Gadolinium anreichende Läsionen) Krankheitsaktivität unter Behandlung mit anderen Krankheits-modifizierenden Therapien
3. schwere Schübe mit hoher Krankheitsaktivität im MRT (≥9 T2 hyperintensive Läsionen und ≥1 Gadolinium anreichende Läsion)
7. Vollständige Impfung entsprechend den geltenden Richtlinien der ständigen Impfkommission (STIKO)
8. Positive Windpocken-Anamnese oder positiver Test auf Antikörper gegen das Varizella-Zoster-Virus.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Participation in another clinical trial at present or within 4 weeks of study entry. There may be exceptions at the discretion of the Investigator
2. Has any progressive form of MS
3. Hypersensitivity to the active substance, or to any of the excipients of Lemtrada®
4. Medical, psychiatric, cognitive, or other conditions that, in the Investigator’s opinion, compromise the patient's ability to understand the patient information, to give informed consent, to comply with the trial protocol, or to complete the study
5. Any disability acquired from trauma or another illness that could interfere with evaluation of disability due to MS
6. Major systemic disease or other illness that would, in the opinion of the Investigator, compromise patient safety or interfere with the interpretation of study results, e.g., current peptic ulcer disease or other conditions that may predispose to hemorrhage
7. Known bleeding disorder (e.g,. dysfibrinogenemia, factor IX deficiency, hemophilia, Von Willebrand’s disease, disseminated intravascular coagulation (DIC), fibrinogen deficiency, or clotting factor deficiency)
8. Significant autoimmune disease including but not limited to immune cytopenias, rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus, other connective tissue disorders, vasculitis, inflammatory bowel disease, severe psoriasis
9. History of malignancy, except basal skin cell carcinoma
10. Major psychiatric disorder that is not adequately controlled by treatment
11. Epileptic seizures that are not adequately controlled by treatment
12. Active infection, e.g., deep-tissue infection, that the Investigator considers sufficiently serious to preclude study participation
13. In the Investigator’s opinion, is at high risk for infection (e.g., indwelling catheter, dysphagia with aspiration, decubitus ulcer, history of prior aspiration pneumonia or recurrent urinary tract infection)
14. Seropositivity for human immunodeficiency virus (HIV)
15. Infection with hepatitis C virus
16. Past or present hepatitis B infection (positive hepatitis B serology)
17. Active infection with human cytomegaly virus (HCMV), Epstein-Barr virus (EBV), varicella-zoster virus (VZV)
18. Latent tuberculosis unless effective anti-tuberculosis therapy has been completed, or active tuberculosis
19. Invasive fungal infections in history and at present
20. Cervical cytology other than PAP I or PAP II (Papanicolaou) or cervical high risk human papillomavirus (HPV) positivity
21. Any other illness or infection (latent or active) that, in the Investigator’s opinion, could be exacerbated by study medication
22. Differential blood count < lower limit of normal (LLN) at Screening
23. Confirmed platelet count < the LLN of the evaluating laboratory at Screening or documented at <100,000/μL within the past year on a sample without platelet clumping
24. Presence (i.e., above the ULN) of anti-thyroid stimulating hormone receptor) antibodies (anti-TSHR) and anti-thyroid peroxidase antibody (anti-TPO)
25. Any hepatic or renal function value grade 2 or higher at Screening, with the exception of hyperbilirubinemia due to Gilbert’s syndrome. See Table below, drawn from the National Cancer Institute (NCI) Common Terminology Criteria for Adverse Events v4.0 (CTCAE), published 28 May 2009
Hepatic:
Bilirubin >1.5 × ULN
SGOT/AST >3.0 × ULN
SGPT/ALT >3.0 × ULN
Alkaline phosphatase >2.5 × ULN
Renal:
Creatinine > 1.5 x ULN
26. Vaccination less than 6 weeks prior to study inclusion
27. Treatment with antineoplastic or immunosuppressive drugs within 8 weeks prior to study inclusion
28. Intolerance of pulsed corticosteroids, especially a history of steroid psychosis
29. Inability to undergo MRI with gadolinium administration
30. Of childbearing potential with a positive serum pregnancy test, pregnant or lactating
31. Female patients of childbearing potential: Unwilling to agree to use a reliable and acceptable contraceptive method (Pearl index <1) throughout the study period. These methods include: hormone releasing intrauterine device (IUD), hormonal-based contraception, surgical sterilization, abstinence, or double-barrier contraception (condom and occlusive cap [diaphragm or cervical cap used with spermicide])
Beyond these criteria, patients will be considered screening failures, if treatment with alemtuzumab has not been started within 28 days after signing the informed consent form.
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1. Teilnahme an einer anderen klinischen Studie, gegenwärtig oder in den letzten 4 Wochen vor Eintritt in die Studie. Ausnahmen im Ermessen des Prüfers sind zulässig.
2. Jedwede progressive Form der MS
3. Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber dem Wirkstoff oder einem Hilfsstoff von Lemtrada®
4. Medizinische, psychiatrische, kognitive oder andere Einschränkungen, die nach Einschätzung des Prüfers die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigen, die Patienteninformation zu verstehen, seine Einwilligung zu erklären, das Protokoll zu befolgen oder die Studie abzuschließen
5. Behinderung aufgrund eines Traumas oder einer anderen Krankheit, die die Bewertung MS-bedingter Behinderungen beeinträchtigen könnte.
6. Erhebliche Systemerkrankungen oder eine andere Erkrankung, die nach Auffassung des Prüfers die Sicherheit des Patienten oder die Bewertung der Studienergebnisse beeinträchtigen könnten, z. B. ein bestehendes Magengeschwür oder ein anderes Leiden, das für Blutungen prädisponiert
7. Bekannte Gerinnungsstörung (z. B. Dysfibrinogenämie, Faktor IX Mangel, Hämophilie, Willebrand-Jürgens-Syndrom, disseminierte intravasale Koagulopathie, Fibrinogenmangel, Mangel an Gerinnungsfaktoren)
8. Signifikante Autoimmunerkrankung, insbesondere, aber nicht eingeschränkt auf Immunzytopenien, rheumatoide Arthritis, systemischer Lupus erythematodes, andere Bindegewebserkrankungen, Vaskulitis, chronisch-entzündliche Darmerkrankungen und schwere Psoriasis
9. Anamnese eines Malignoms mit Ausnahme von Basalzellkarzinomen
10. Erhebliche, therapeutisch nicht adäquat kontrollierte psychiatrische Erkrankung
11. Therapeutisch nicht adäquat kontrollierte epileptische Anfälle
12. Aktive Infektion, z. B. tiefe Gewebsinfektion, die nach Einschätzung des Prüfers hinreichend schwer ist, um die Studienteilnahme auszuschließen
13. Hohes Infektionsrisiko nach Einschätzung des Prüfers (z. B. Dauerkatheter, Dysphagie mit Aspiration, Dekubitalgeschwür, Anamnese einer früheren Aspirationspneumonie oder rekurrierender Harnwegsinfektionen)
14. Seropositivität gegenüber dem Humanen Immundefizienz-Virus (HIV)
15. Infektion mit dem Hepatitis C-Virus
16. Frühere oder gegenwärtige Hepatitis B Infektion (positive Hepatitis B-Serologie)
17. Aktive Infektion mit dem humanen Cytomegalievirus (HCMV), Epstein-Barr-Virus (EBV) oder dem Varizella-Zoster-Virus (VZV)
18. Latente Tuberkulose, sofern keine wirksame antituberkulöse Therapie durchgeführt und abgeschlossen wurde, oder aktive Tuberkulose
19. Frühere oder bestehende invasive Pilzinfektionen
20. Anderer Befund als PAP I oder PAP II (Papanicolaou) im Zervikalabstrich oder Infektion mit einem Papillomavirus vom Hochrisiko-Typ.
21. Jedwede andere Erkrankung (latent oder manifest), die nach Einschätzung des Prüfers aufgrund der Studienbehandlung exazerbieren könnte
22. Messwerte des Differentialblutbildes beim Screening unterhalb der unteren Normgrenze
23. Bestätigte Thrombozytenzahl beim Screening, die unter der unteren Normgrenze des jeweiligen Labors liegt, oder eine dokumentierte Thrombozytenzahl von unter 100.000/µl, die innerhalb des letzten Jahres bei einer Probe ohne Plättchenaggregation festgestellt wurde
24. Nachweis von Antikörpern (oberhalb der oberen Normgrenze) gegen den Rezeptor des Thyreoidea-stimulierenden Hormons (anti-TSHR) und Thyreoperoxidase (anti-TPO)
25. Leber- oder Nierenwert von Grad 2 und höher wenn nicht im Zusammenhang mit einer Hyperbilirubinämie bei Morbus Gilbert-Meulengracht,
s. Angaben in der Tabelle unten, die den Common Terminology Criteria for Adverse Events (CTCAE), Version 4.0 des National Cancer Institute, veröffentlicht am 28.05.2009, entnommen sind:
Leber:
Bilirubin >1.5 × obere Normgrenze
SGOT/AST >3.0 × obere Normgrenze
SGPT/ALT >3.0 × obere Normgrenze
Alkalische Phosphatase >2.5 × obere Normgrenze
Niere:
Kreatinin > 1.5 × obere Normgrenze
26. Impfung vor weniger als 6 Wochen vor Studieneinschluss
27. Behandlung mit antineoplastischen oder immunsuppressiven Medikamenten in den letzten 8 Wochen vor Einschluss in die Studie
28. Unverträglichkeit einer Kortison-Stoßtherapie, insbesondere Anamnese einer Steroid-induzierten Psychose
29. MRT mit Gadolinium nicht durchführbar
30. Gebärfähigkeit mit positivem Serum-Schwangerschafts-Test, Schwangerschaft, Stillen
31. Weibliche gebärfähige Patienten: Fehlende Bereitschaft, eine zuverlässige und akzeptable Verhütungsmethode (Pearl Index <1) über die Dauer der Studie anzuwenden.
Über diese Kriterien hinaus werden Patienten, die innerhalb von 28 Tagen nach Einwilligungserklärung die Behandlung mit Lemtrada® nicht begonnen haben, als „Screening Failures“ aufgefasst. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Absolute and relative change from baseline of the following cell-counts in the peripheral blood:
a. T cell subsets:
- CD4 and CD8 positive T cells: naïve T cells, T effector cells, T memory cells, regulatory T cells;
- T-helper subsets: Th1, Th2, Th17
b. B cell subsets:
- Recent bone marrow emigrants, mature naïve, memory B cells
- Plasma cells
c. Natural killer cells:
- CD56bright, CD56dim
- Natural killer T cells
d. Antigen-Presenting cells:
- Dendritic cells: CD303+ plasmacytoid, CD11c+ and CD141+ myeloid dendritic cells
- Monocytes and macrophages
e. Myeloid-derived suppressor cells.
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Absolute und relative Änderung der Zahl folgender Zellpopulationen im Blut gegenüber den Ausgangswerten:
a. T-Zell-Subpopulationen:
- CD4- und CD8- positive Zellen: naive T-Zellen, T-Effektorzellen, T-Gedächtniszellen, regulatorische T-Zellen (Treg)
- T-Helferzell-Subpopulationen: Th1, Th2, Th17
b. B-Zell-Subpopulationen:
- „Recent bone marrow emigrants“, reife naive B-Zellen, B-Gedächtniszellen
- Plasmazellen
c. Natürliche Killerzellen:
- CD56bright, CD56dim
- Natürliche Killer-T-Zellen
d. Antigenpräsentierende Zellen:
- Dendritische Zellen: CD303+ plasmazytoide, CD11c+ und CD141+ myeloide Zellen
- Monozyten und Makrophagen
e. Myeloide Suppressorzellen.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
12, 24 and 36 months after initiaton of investigational treatment. In addition, on an optional basis: 6, 18 and 30 months after treatment initiation. |
12, 24 und 36 Monate nach Beginn der Prüfbehandlung, optional auch nach 6, 18 und 30 Monaten |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1. Absolute and relative change from baseline in cell-counts in the CSF. The same cell-types as indicated for the primary endpoints will be evaluated.
2. Functional characterization of T-cells in the peripheral blood and the CSF:
a. Activation status of cell surface receptors assessed by flow cytometry:
Relative and absolute change from baseline of mean fluorescence intensity (MFI) and of proportion of positive cells regarding CD25, HLA-DR, LFA-1, CD29, CD69, CD71 expression
b. Expression of co-inhibitory molecules assessed by flow cytometry:
Relative and absolute change from baseline of MFI and of proportion of positive cells regarding PD-1 = CD279, ICOS = CD278, TIM-3, CTLA4 expression
c. Effector functions of CD4 and CD8 positive T cells:
- Relative and absolute change from baseline of the results of cell proliferation assays assessed as percentage of proliferated cells
- Relative and absolute change from baseline of cytokine production measurement assessed as concentration
- Relative and absolute change from baseline of cytolytic activity assessed by flow cytometry measurement of MFI and proportion of positive cells regarding Granzyme B, Perforin and CD107a expression
- Relative and absolute change from baseline of intracellular calcium response assessed as concentration
d. Migrational capacity:
- Relative and absolute change from baseline MFI and proportion of positive cells assessed by flow cytometry expression analysis of CD11a, CD31, CD44, CD49d, CCR5, CCR6, CCR7
- Absolute and relative change of cell numbers of migrated cells compared to baseline assessed in an in vitro model by flow cytometry analysis
e. Spectratyping of the T cell repertoire concerning the expansion of distinct clones:
- Relative and absolute change from baseline for complexity scores
- Qualitative comparison of the distribution of CDR3 sequences
f. Regulatory T-cell function:
- Relative and absolute change from baseline in production of TGF-beta and IL-10 of CD4+CD25+FOXP3+ regulatory T cells
- Suppression of T cell proliferation: Relative and absolute change from baseline in responder T cell proliferation assessed by suppression assays.
3. Neuroprotective potential of alemtuzumab:
a. Relative and absolute change from baseline concentration in the CSF of following markers:
S100β, Tau, phospho-Tau, β-Amyloid, Neurofilament (low weight), Neurofilament (high weight), N-acetylaspartate (NAA), Tubulin, Actin, neuron-specific enolase (NSE), glial fibrillary acidic protein (GFAP)
b. Relative and absolute change from baseline in neuronal activity, action potential generation and cellular integrity by obtained human CSF supernatant samples using multi-electrode arrays
c. Relative and absolute change from baseline concentration in the peripheral blood and the CSF of following neurotrophic factors:
Nerve growth factor (NGF), brain-derived neurotrophic factor (BDNF), neurotrophin-3 (NT-3), and neurotrophin-4 (NT-4), ciliary neurotrophic factor (CNTF)
d. Percent change from Baseline in the following MRI findings which are defined as markers for neurodegeneration:
MRI-T1-measured cerebral volume, MRI-T1-measured number of black holes
e. Relative and absolute change from baseline in retinal nerve fiber layer thickness (assessment by optical coherence tomography).
Safety endpoints: Data on Adverse Events. |
1. Absolute und relative Änderung der Zellzahl im Liquor gegenüber den Ausgangswerten. Es werden die gleichen Zellpopulationen untersucht wie bei der Bestimmung der primären Endpunkte.
2. Funktionelle Charakterisierung von T-Zellen in peripherem Blut und Liquor:
a. Durchflusszytometrische Bestimmung der Expression von Aktivierungsmarkern auf der Zelloberfläche:
Relative und absolute Änderung der mittleren Fluoreszenzintensität (MFI) und des Anteils positiver Zellen bezüglich der Expression von CD25, HLA-DR, LFA-1, CD29, CD69 und CD71 gegenüber den Ausgangswerten
b. Durchflusszytometrische Bestimmung der Expression koinhibitorischer Moleküle:
Relative und absolute Änderung der MFI und des Anteils positiver Zellen bezüglich der Expression von PD-1 = CD279, ICOS = CD278, TIM-3, CTLA4 gegenüber den Ausgangswerten
c. Effektorfunktionen CD4- und CD8-positiver T-Zellen:
- Relative und absolute Änderung des in Proliferationsassays bestimmten, prozentualen Anteils proliferierter Zellen gegenüber dem Ausgangswert
- Relative und absolute Änderung der als Konzentration erfassten Zytokinproduktion gegenüber den Ausgangswerten
- Marker für zytolytische Aktivität: Relative und absolute Änderung von MFI und des Anteil positiver Zellen bezüglich der Expression von Granzyme B, Perforin und CD107a gegenüber den Ausgangmesswerten
- Relative und absolute Änderung gegenüber den Ausgangswerten der als Konzentration erfassten intrazellulären Kalziumantwort
d. Migratorische Kapazität:
- Durchflusszytometrie: Relative und absolute Änderung gegenüber Ausgangswerten der Expression von CD11a, CD31, CD44, CD49d, CCR5, CCR6, CCR7 bezüglich der MFI und des Anteils positiver Zellen
- In-vitro-Migrationsanalyse: Absolute und relative Änderung der durchflusszytometrisch bestimmten Zahl migrierter Zellen im Vergleich zu den Ausgangswerten.
e. Spectratyping des T-Zell-Repertoires bezgl. der Expansion distinkter Klone:
- Relative und absolute Änderung des Komplexitätsscores gegenüber den Ausgangswerten
- Qualitativer Vergleich der Verteilung von CDR3-Sequenzen
f. Regulatorische T-Zellfunktion:
- Relative und absolute Änderung der Freisetzung von TGF-beta und IL-10 durch CD4+CD25+FOXP3+ regulatorische T-Zellen gegenüber dem Ausgangswert
- Suppression der T-Zell-Proliferation: Relative und absolute Änderung der mit Suppressionsassays erfassten Proliferation von Responder-T-Zellen gegenüber den Ausgangswerten.
3. Neuroprotektives Potential von Alemtuzumab:
a. Relative und absolute Änderung der Konzentration der folgenden Marker im Liquor gegenüber den Ausgangswerten:
S100β, Tau, phospho-Tau, β-Amyloid, Neurofilament-L, Neurofilament-H, N-Acetylaspartat, Tubulin, Aktin, neuronenspezifische Enolase (NSE), gliales fibrilläres azidisches Protein (GFAP)
b. Relative und absolute Änderung der neuronalen Aktivität, der Erzeugung von Aktionspotentialen und der Zellintegrität gegenüber den Ausgangswerten in mit Liquor-Überstand behandelten Multielektrodenarrays
c. Relative und absolute Änderung der Konzentration folgender neurotropher Faktoren in Blut und Liquor gegenüber den Ausgangswerten :
Nerve growth factor (NGF), brain-derived neurotrophic factor (BDNF), Neurotrophin-3 (NT-3), Neurotrophin-4 (NT-4) und ciliary neurotrophic factor (CNTF)
d. MR-tomographische Neurodegenerationsmarker: Prozentuale Änderung gegenüber den Ausgangwerten der folgenden, im T1-gewichteten MRT bestimmten Messgrößen:
Hirnvolumen, Anzahl von „black holes“
e. Relative und absolute Änderung gegenüber dem Ausgangswert der Dicke der retinalen Nervenfaserschicht (Messung mit optischer Kohärenztomografie).
Sicherheitsendpunkte: Daten zu unerwünschten Ereignissen. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Effficacy endpoints:
12, 24 and 36 months after initiation of investigational treatment. In addition, on an optional basis: 6, 18 and 30 months after treatment initiation, evaluation of certain non-invasive investigations even every 3 months. Examinations of CSF every 12 months only using samples collected on an optional basis.
Safety endpoints:
At least monthly monitoring for autoimmune diseases, at least quarterly monitoring for autoimmune thyroid diseases, at least semiannual performance of any other safety assessments. |
Wirksamkeitsendpunkte:
12, 24 und 36 Monate nach Beginn der Prüfbehandlung. Zusätzliche Bestimmungen optional 6, 18 und 30 Monate nach Beginn der Prüfbehandlung, bei bestimmten nicht-invasiven Parametern auch alle 3 Monate. Messungen im Liquor nur jährlich an ausschließlich optional gewonnenen Proben.
Sicherheitsendpunkte:
Monitoring auf Autoimmunerkrankungen mindestens monatlich, auf Autoimmunerkrankungen der Schilddrüse mindestens vierteljährlich. Erfassung anderer Sicherheitsdaten mindestens halbjährlich. |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | Information not present in EudraCT |
E.8.1.2 | Open | Information not present in EudraCT |
E.8.1.3 | Single blind | Information not present in EudraCT |
E.8.1.4 | Double blind | Information not present in EudraCT |
E.8.1.5 | Parallel group | Information not present in EudraCT |
E.8.1.6 | Cross over | Information not present in EudraCT |
E.8.1.7 | Other | Information not present in EudraCT |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | Information not present in EudraCT |
E.8.2.2 | Placebo | Information not present in EudraCT |
E.8.2.3 | Other | Information not present in EudraCT |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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End of trial will be at databaselock, presumably 1 year after LVLS.
Justification: Extensive laboratory evaluations. |
Studienende ist bei Datenbankschluss, voraussichtlich 1 Jahr nach dem letzten Besuch des letzten Patienten.
Begründung: Umfangreiche Laborauswertungen |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 5 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |