E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Acute Intermediate-Risk Pulmonary Embolism |
Akute Lungenembolie mit intermediärem Risiko |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Acute Pulmonary Embolism |
Akute Lungenembolie |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Cardiovascular Diseases [C14] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 19.0 |
E.1.2 | Level | HLT |
E.1.2 | Classification code | 10037379 |
E.1.2 | Term | Pulmonary embolism and thrombosis |
E.1.2 | System Organ Class | 100000004866 |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective is to determine whether treatment of acute intermediate-risk PE (as defined by the inclusion and exclusion criteria) with parenteral anticoagulation for at least 72 hours after diagnosis, followed by dabigatran over 6 months, is effective and safe. |
Das primäre Ziel besteht in der Feststellung, ob die Behandlung der akuten LE mit intermediärem Risiko (nach der Definition der Einschluss- und Ausschluss-kriterien) mit einer parenteralen Antikoagulation über mindestens 72 Stunden nach Diagnosestellung, gefolgt von Dabigatran über 6 Monate, effektiv und sicher ist. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objective is to assess the recovery of right ventricular function over the first 6±1 days after the PE diagnosis, or upon discharge, and to evaluate its importance for the 6-month prognosis of patients with intermediate-risk PE. |
Das sekundäre Ziel besteht darin zu beurteilen, ob sich die Funktion des rechten Ventrikels während der ersten 6±1 Tage nach der Diagnose einer LE oder bei Entlassung erholt, und welche Bedeutung die verbesserte Funktion für die Prognose in den ersten 6 Monaten bei LE-Patienten mit intermediärem Risiko hat. |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1) Age ≥18 years; 2) Objectively confirmed diagnosis of acute PE by multidetector CT angiography, ventilation/perfusion lung scan, or selective invasive pulmonary angiography, according to established diagnostic criteria; 3) Absence of hemodynamic collapse/decompensation at presentation; 4) Intermediate-risk category of PE severity indicated by the presence of at least one of the following a, b, or c criteria:a) At least one sign of RV pressure overload/dysfunction on CT angiography or echocardiography: a1) on CT angiography, RV pressure overload/dysfunction is defined as RV/LV end-diastolic diameter ratio >1.0; or a2) on echocardiography, RV pressure overload/dysfunction is defined by the presence of at least one of the following findings: • RV/LV end-diastolic diameter ratio >1.0 (apical or subcostal 4-chamber view); • RV end-diastolic diameter >30 mm (parasternal long-axis or short-axis view); • RV free wall hypokinesis (any view); • Tricuspid regurgitant jet velocity >2.6 m/s from the apical or subcostal 4-chamber view, or the parasternal short-axis view; • Absence of inspiratory collapse of the inferior vena cava. b) Signs of myocardial injury as indicated by elevated troponin levels: • Troponin elevation is defined as an abnormal result of any validated troponin test based on the reference values determined by the local Department of Clinical Chemistry at each participating site; c) Signs of (RV) failure as indicated by NT-proBNP levels >600 pg/ml 5) Signed and dated informed consent of the subject available. |
1) Alter ≥18 Jahre; 2) Diagnose einer akuten LE, objektiv bestätigt durch eine Multidetektor-CT-Angiographie, Ventilations-/Perfusionsszintigraphie oder selektive invasive Pulmonalisangiographie entsprechend der etablierten diagnostischen Kriterien; 3) Fehlen eines hämodynamischen Kollaps/einer Dekompensation bei Vorstellung; 4) Kategorie des LE-Schweregrades mit intermediärem Risiko nach Diagnose einer akuten PE und mindestens einem der folgenden a-, b-, oder c-Kriterien bei Vorstellung: a) Mindestens ein Zeichen der RV-Drucküberlastung/Dysfunktion in der CT-Angiographie oder Echokardiographie: a1) in der CT-Angiographie ist die RV-Drucküberlastung/Dysfunktion definiert als Quotient der enddiastolischen Durchmesser von RV/LV >1,0; oder a2) in der Echokardiographie ist die RV-Drucküberlastung/ Dysfunktion definiert als das Vorhandensein von mindestens einem der folgenden Befunde: • Quotient der enddiastolischen Durchmesser von RV/LV >1,0 (apikaler oder subkostaler 4-Kammer-Blick); • Enddiastolischer Durchmesser von RV >30 mm (parasternale lange oder kurze Achse); • Hypokinesie der freien RV-Wand (jede Blickrichtung); • Trikuspidaler Regurgitationsjet >2.6 m/s im apikalen oder subkostalen 4-Kammerblick, oder in der kurzen Achse; • Fehlen eines inspiratorischen Kollapses der Vena cava inferior. b) Zeichen eines Myokardschadens, gekennzeichnet durch erhöhte Troponin-Spiegel: • Die Troponinerhöhung ist definiert als anormales Ergebnis jeden validierten Troponin-Tests, basierend auf den Referenzwerten, die durch die örtlichen Institute für Klinische Chemie an jedem teilnehmenden Studienort bestimmt werden; c) Zeichen des (RV)-Versagens, gekennzeichnet durch NT-proBNP-Spiegel >600 pg/ml 5) Unterzeichnete und datierte Einverständniserklärung vorhanden. |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1) Pregnancy or women of childbearing potential who do not practice a medically accepted highly effective contraception during the trial and one month beyond; 2) Use of a fibrinolytic agent, surgical thrombectomy, interventional (catheter-directed) thrombus aspiration or lysis, or use of a cava filter to treat the index episode of PE; 3) Need for long-term treatment with a low molecular weight heparin, a vitamin K antagonists, or a new oral anticoagulant (rivaroxaban, dabigatran, apixaban or edoxaban), for an indication other than the index PE episode; or for antiplatelet agents except a etylsalicylic acid at a dosage ≤100 mg/day; 4) Active bleeding or known significant bleeding risk; 5) Renal insufficiency with estimated creatinine clearance <30 ml/min/1.73m2; 6) Non-compliance or inability to adhere to treatment or to the follow-up visits; 7) Life expectancy less than 6 months. |
1) Schwangerschaft oder Frauen im gebärfähigen Alter, die keine medizinisch akzeptierte hocheffektive Kontrazeption (während der Studie und bis zu 1 Monat nach Studienende) durchführen; 2) Anwendung eines Fibrinolytikums, chirurgische Thrombektomie, interventionelle (Katheter-geführte) Thrombusaspiration oder -lyse, oder Anwendung eines Cava-Filters um die Indexepisode der LE zu behandeln; 3) Notwendigkeit zur langfristigen Behandlung mit niedermolekularem Heparin, einem Vitamin K-Antagonisten oder einem neuen oralen Anti-koagulans (Rivaroxaban, Dabigatran, Apixaban oder Edoxaban) für eine andere Indikation als die Index LE-Episode; oder zur Therapie mit Thrombozytenaggregationshemmern außer Acetylsalicylsäure in einer Dosis ≤100 mg/Tag; 4) Aktive Blutung oder bekanntes signifikantes Blutungsrisiko; 5) Niereninsuffizienz mit einer geschätzten Kreatinin-Clearance < 30 ml/min/1,73m2; 6) Fehlende Compliance oder Unfähigkeit, die Behandlung und die Kontrolltermine einzuhalten; 7) Lebenserwartung weniger als 6 Monate. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
The primary outcome is whether symptomatic VTE or PE-related death occurs within the first 6 months of anticoagulation therapy (yes/no). Symptomatic VTE and PE-related death are defined in chapter 2.2 of the Trial protocol. |
Primärer Endpunkt ist das Auftreten eines symptomatischen VTE-Rezidivs oder des Todes infolge einer LE innerhalb der ersten 6 Monate der Antikoagulation (ja/nein). Symptomatisches VTE-Rezidiv und LE-bedingter Tod sind im Abschnitt 2.2 des Prüfplans definiert. |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
6 months after anticoagulation therapy |
6 Monate nach Antikoagulation |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
1) Recovery of RV function at 6±1 days after PE diagnosis, or upon discharge (whichever comes first), and at 6-month follow-up, as assessed by echocardiography; 2) Course of NT-proBNP levels during follow-up (measurement at baseline, 6±1 days or at discharge, and 6-month follow-up); 3) Death from any cause, or hemodynamic collapse or decompensation, within the first 30 days; 4) PE-related death, or PE-related hemodynamic collapse or decompensation, within the first 30 days; 5) Overall duration of hospital stay (index event and repeated hospitalizations due to PE [index or recurrent event] or to a bleeding event) within 6 months; 6) Death from any cause within 6 months. |
1) Erholung der RV-Funktion 6±1 Tage nach der Diagnose einer LE, oder bei Entlassung (je nachdem, was zuerst eintritt), und bei der Kontrolluntersuchung nach 6 Monaten, beurteilt durch eine Echokardiographie; 2) Verlauf der NT-proBNP-Spiegel während der Nachbeobachtung (Messung zu Beginn, nach 6±1 Tagen oder bei Entlassung sowie bei der Kontrolluntersuchung nach 6 Monaten); 3) Tod jeglicher Ursache oder hämodynamischer Kollaps oder Dekompensation innerhalb der ersten 30 Tage; 4) Durch LE verursachter Tod oder durch LE verursachter hämodynamischer Kollaps oder Dekompensation innerhalb der ersten 30 Tage; 5) Gesamter Krankenhausaufenthalt (Index-LE und wiederholte Krankenhausaufenthalte wegen LE [Indexepisode oder Rezidiv] oder wegen einer Blutung) innerhalb von 6 Monaten; 6) Tod jeglicher Ursache innerhalb von 6 Monaten. |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
30 days, 6 months after PE diagnosis |
30 Tage, 6 Monaten nach Diagnose LE |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | Yes |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | Yes |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | Yes |
E.8.1.7.1 | Other trial design description |
einarmig, prospektiv, interventionell |
single-arm, prospective, interventional |
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E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 3 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 40 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Last patient last visit (LPLV) |
Letzte Visite des letzten Studienteilnehmers |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 3 |