E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Septic Shock |
Septischer Schock |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
A life-threatening organ dysfunction due to dysregulated host response to a proven or suspected infection |
Eine lebensbedrohliche Organfunktionsstörung infolge einer fehlgesteuerten Reaktion des Wirts auf eine nachgewiesene oder vermutete Infektion |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Analytical, Diagnostic and Therapeutic Techniques and Equipment [E] - Therapeutic techniques [E02] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10040070 |
E.1.2 | Term | Septic shock |
E.1.2 | System Organ Class | 10021881 - Infections and infestations |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
To investigate the safety and tolerability of ADRECIZUMAB in patients with early septic shock and elevated bio-ADM (concentration of > 70 pg/ml) in treatment arm A (2 mg/kg) and in treatment arm B (4 mg/kg) over the 90 days study period.
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Untersuchung der Sicherheit und Verträglichkeit von ADRECIZUMAB bei Patienten mit einem septischen Schock im Frühstadium und erhöhtem Bio-ADM (Konzentration von >70 pg/ml) in Behandlungsarm A (2 mg/kg) und in Behandlungsarm B (4 mg/kg) über die Studiendauer von 90 Tagen |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
•To obtain first data on efficacy of ADRECIZUMAB in patients with early septic shock and a bio-ADM concentration of > 70 pg/ml in the treatment arms compared with placebo.
•To study the PK of free-ADRECIZUMAB
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• Erhebung erster Daten über die Wirksamkeit von ADRECIZUMAB bei Patienten mit einem septischen Schock im Frühstadium und einer Bio-ADM-Konzentration von >70 pg/ml in den Behandlungsarmen im Vergleich zu Placebo.
• Untersuchung der PK von freiem ADRECIZUMAB
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Written informed consent by patient or legally designated representative
(according to country – specific regulations)
2. Male and female patient, age ≥ 18 years
3. Body weight 50 kg – 120 kg
4. Bio-ADM concentration > 70 pg/ml
5. Patient with early septic shock (start of vasopressor therapy
< 12 hours)
6. Women of childbearing potential must have a negative pregnancy serum or urine pregnancy test before randomization
7. Highly effective method of contraception must be maintained for 6 months after study start by women of childbearing potential and sexually active men.
8. No care limitation |
1. Schriftliche Einwilligung des Patienten oder gesetzlichen Vertreters (gemäß den länderspezifischen Bestimmungen)
2. Männliche und weibliche Patienten im Alter ab 18 Jahren
3. Körpergewicht 50 kg – 120 kg
4. Bio-ADM-Konzentration >70 pg/ml
5. Patient mit einem septischen Schock im Frühstadium (Beginn der Vasopressor-Therapie vor < 12 Stunden)
6. Frauen im gebärfähigen Alter müssen vor Randomisierung einen negativen Serum- oder Urintest vorweisen
7.Gebärfähige Frauen und sexuell aktive Männer müssen ab Studienbeginn 6 Monate lang eine hochwirksame Methode zur Empfängnisverhütung anwenden.
8.Keine Pflegeeinschränkung
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Moribund
2. Pre-existing unstable condition (e.g. a recent cerebral hemorrhage or infarct, a recent acute unstable myocardial infarction (all < 3 months), congestive heart failure – NYHA Class IV)
3. Patients that required cardiopulmonary resuscitation in the last 4 weeks prior to evaluation for enrollment
4. Severe COPD with chronic oxygen need at home (GOLD IV)
5. Any organ or bone marrow transplant within the past 24 weeks
6. Uncontrolled serious hemorrhage (≥ 2 units of blood / platelets in the previous 24 hrs.). Patients may be considered for enrollment if bleeding has stopped and patient is otherwise qualified
7. Uncontrolled hematological / oncological malignancies
8. Absolute neutropenia < 500 per µL
9. Severe chronic liver disease (Child-Pugh C)
10. Systemic fungal infection or active tuberculosis
11. Neuromuscular disorders that impact breathing / spontaneous ventilation
12. Burns > 30% of body surface
13. Plasmapheresis
14. Breastfeeding women
15. Participation in a clinical trial involving another investigational drug within 4 weeks prior to inclusion
16. Unwilling or unable to be fully evaluated for all follow-up visits
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1. Moribunder Patient
2. Vorbestehende instabile Erkrankung (z. B. kürzliche Hirnblutung oder Infarkt, ein kürzlich stattgehabter akuter, instabiler Myokardinfarkt (alle vor < 3 Monaten), Herzinsuffizienz – NYHA-Klasse IV)
3. Patienten, die in den 4 Wochen vor der Einschlussuntersuchung reanimiert wurden
4. Schwere COPD mit chronischem Sauerstoffbedarf zu Hause (GOLD IV)
5. Organ- oder Knochenmarktransplantation innerhalb der vergangenen 24 Wochen
6. Unkontrollierte, schwerwiegende Blutung (≥ 2 Blut-/Thrombozyten-einheiten in den vergangenen 24 Std.). Die Patienten kommen für einen Einschluss in Frage, wenn die Blutung gestillt ist und der Patient ansonsten qualifiziert ist
7. Unkontrolliertes hämatologisches/onkologisches Malignom
8. Absolute Neutropenie <500 pro µl
9. Schwere chronische Lebererkrankung (Child-Pugh C)
10. Systemische Pilzinfektion oder aktive Tuberkulose
11. Neuromuskuläre Erkrankung mit Beeinträchtigung der Atmung/Spontanatmung
12. Verbrennungen von >30 % der Körperoberfläche
13. Plasmapherese
14. Stillende Frauen
15. Teilnahme an einer klinischen Studie mit einem anderen Prüfpräparat in den letzten 4 Wochen vor dem Einschluss
16. Der Patient ist nicht bereit oder nicht in der Lage, bei allen Nachbeobachtungsterminen vollständig beurteilt zu werden
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
• Mortality
• Interruption of infusion
• Severity and frequency of treatment-emergent adverse Events
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• Mortalität
• Unterbrechung der Infusion
• Schweregrad und Häufigkeit behandlungsbedingter unerwünschter Ereignisse
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
•Primary efficacy endpoint:
Sepsis Support Index (SSI) defined as: days with organ support or dead within 14 days follow up.
More precisely: In the time frame of 14 day follow-up, each day on support with vasopressor, and/or mechanical ventilation (defined as any ventilation received on this day, independnet from the duration of mechanical ventilation), and/or renal dysfunction (defined as renal SOFA = 4), or not alive, is counted as 1. The sum over the follow-up period is defined as SSI.
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• Primärer Wirksamkeitsendpunkt:
Sepsis Support Index (SSI), definiert als Tage mit Organunterstützung oder Tod innerhalb von 14 Nachbeobachtungstagen.
Das heißt: In einem Zeitraum von 14 Nachbeobachtungstagen zählt jeder Tag mit Unterstützung durch Vasopressoren und/oder mechanischer Beatmung (definiert als jede an diesem Tag erhaltene Beatmung unabhängig von der Dauer der mechanischen Beatmung) und/oder Nierenfunktionsstörung (definiert als renaler SOFA-Score = 4) oder nicht am Leben mit 1. Die Summe aus der Nachbeobachtungszeit ist definiert als SSI.
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
• Sepsis Support Index (SSI) defined as: days with organ support or dead within 14 day follow up
More precisely: In the time frame of 14 day follow-up, each day on support with vasopressor, and/or mechanical ventilation (defined as any ventilation received on this day, independnet from the duration of mechanical ventilation), and/or renal dysfunction (defined as renal SOFA = 4), or not alive, is counted as 1. The sum over the follow up period is defined as SSI
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Sepsis Support Index (SSI), definiert als Tage mit Organunterstützung oder Tod innerhalb von 14 Nachbeobachtungstagen.
Das heißt: In einem Zeitraum von 14 Nachbeobachtungstagen zählt jeder Tag mit Unterstützung durch Vasopressoren und/oder mechanischer Beatmung (definiert als jede an diesem Tag erhaltene Beatmung unabhängig von der Dauer der mechanischen Beatmung) und/oder Nierenfunktionsstörung (definiert als renaler SOFA-Score = 4) oder nicht am Leben mit 1. Die Summe aus der Nachbeobachtungszeit ist definiert als SSI.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
•Sepsis Support Index (SSI) at 28 day follow-up
• Penalized Sepsis Support Index (pSSI) at 14 and 28 day follow-up
•Persistent organ dysfunction or death at 14 and 28 day follow-up
•Day 28 and day 90 mortality rate
•SSI and pSSI excluding the renal component
•Individual Sepsis Support Index components with and without mortality
•Sequential Organ Failure Assessment (SOFA) Score
• Improvement in renal function as change in penKid and creatinine (day 3 – day 1,day 7 – day 1)
•Length of stay at ICU/ hospital
•Changes of functional parameters and other parameters during stay at ICU
•Vasopressor use (drug,highest/lowest dose, duration)
•APACHE II
•Quality of Life by Euro-QoL-5 (day 1, day 28 and day 90)
•Vital signs (heart rate, blood pressure)
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-Sepsis Support Index (SSI) an Tag 28 der Nachbeobachtung
-Penalisierter Sepsis Support Index (pSSI) an Tag 14 und 28 der Nach-beobachtung
-Persistierende Organfunktionsstörung oder Tod an Tag 14 und 28 der Nachbeobachtung
-Mortalitätsrate an Tag 28 und Tag 90
-SSI und pSSI ohne Nierenkomponente
-Einzelne SSI-Komponenten mit und ohne Mortalität
-Score des Sequential Organ Failure Assessment (SOFA)
-Verbesserung der Nierenfunktion als Änderung bei penKid und Kreatinin (Tag 3 – Tag 1, Tag 7 – Tag 1)
-Aufenthaltsdauer Intensivstation/ Krankenhaus
-Veränderungen bei Funktionsparametern und anderen Parametern während Aufenthalt auf Intensivstation
-Anwendung von Vasopressoren
- APACHE II
-Lebensqualität gemäß Euro-QoL-5(bei Einschluss an Tag 1, Tag 28 und Tag 90)
-Vitalparameter |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | Yes |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 3 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 5 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 30 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Last visit of the last subject (LVLS) |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 9 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 1 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 9 |