E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Pregnant women at risk of adverse pregnancy outcome due to intrauterine growth retardation identified by impaired uterine Doppler measurements at mid gestation (19+0 - 22+6 weeks of gestation). |
Schwangere mit Risiko für eine Wachstumsretardierung des Feten, identifiziert durch eine pathologische (unzureichende), dopplersonografisch nachgewiesene Durchblutung der uterinen Arterien zum Zeitpunkt der Feindiagnostik (19+0 bis 22+6 Schwangerschaftswochen (SSW)) |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Pregnant women who have a reduced perfusion of the uterus as measured by ultrasound Doppler flow at mid gestation and are therefore at risk to get a growth retarded baby |
Schwangere mit schlechter Durchblutung der Plazenta, deren Kinder deshalb ein erhöhtes Risiko haben, im Verlauf der Schwangerschaft nicht ausreichend versorgt zu werden und im Wachstum zurückzubleiben |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Female diseases of the urinary and reproductive systems and pregancy complications [C13] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10070531 |
E.1.2 | Term | Foetal growth restriction |
E.1.2 | System Organ Class | 10036585 - Pregnancy, puerperium and perinatal conditions |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | No |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
This trial investigates the efficacy and safety of PETN to reduce the incidence of intrauterine growth restriction, perinatal death and accompanied preterm delivery in women with insufficient placental development and uterine perfusion identified by pathological uterine artery Doppler at 19+0 to 22+6 weeks of gestation. |
Untersuchung des Nutzens und der Sicherheit einer Behandlung mit PETN zur Reduktion der Inzidenz einer intrauterinen Wachstumsretardierung, des perinatalen Todes und assoziierter Frühgeburtlichkeit bei Frauen mit pathologischer uteriner Perfusion zum Zeitpunkt 19+0 bis 22+6 SSW (Sekundärprophylaxe). |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
not applicable |
nicht zutreffend |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
Abnormal uterine artery Doppler at 19+0 to 22+6 weeks of gestation,
defined by a mean pulsatility index (PI) > 1.6 or at least exceeding the 95th percentile (Gomez 2008). |
pathologische uterine Dopplerindizes in den Aa. uterinae (links und rechts) zum Zeitpunkt 19+0 SSW bis 22+6 SSW; der mittlere PI (links und rechts) muss einen Mittelwert von 1,6 oder mindestens die 95% Perzentile nach Gomez überschreiten (Gomez 2008) |
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E.4 | Principal exclusion criteria |
- Fetal chromosomal or suspected major structural defects
- Premature rupture of membranes at time of enrolment
- Maternal disease defined as contraindication for intake of PETN |
- Vorliegen von fetalen Chromosomenstörungen oder Fehlbildungen
- vorzeitiger Blasensprung zum Zeitpunkt des Studieneinschlusses
- maternale Vorerkrankung, die eine Kontraindikation zur Gabe von PETN darstellt |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
development of intrauterine growth restriction (IUGR) or
perinatal death (Composite) |
Entwicklung einer intrauterinen Wachstumsretardierung oder perinataler Tod |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
continuously; at visit at 24+0 to 24+6 weeks, visit at 28+0 to 28+6 weeks, visit at 32+0 to 32+6 weeks, visit at 36+0 to 36+6 weeks, visit at 38+0 to 40+0 weeks and after delivery |
kontinuierlich, insbesondere bei Visite 24+0 bis 24+6 SSW, Visite 28+0 bis 28+6 SSW, Visite 32+0 bis 32+6 SSW, Visite 36+0 bis 36+6 SSW, Visite 38+0 bis 40+0 SSW sowie postpartal |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
- Severe morbidity and mortality as composite of severe IUGR (< birth weight below the 5th 3rd centile), intrauterine or neonatal death or placental abruption
- Birth weight below the 3rd, 5th and 10th centile
- Development of IUGR requiring delivery before 30 and before 34 weeks of gestation
- Rate of neonatal intensive care unit admission
- Neonatal need of ventilation and occurrence of intraventricular hemorrhage II – IV ° (IVH) and necrotized enterocolitis (NEC)
- Spontanous preterm delivery < 34 weeks and < 37 weeks gestation |
- schwere Morbidität und Mortalität als kombiniertes Outcome aus schwerer IUGR (Geburtsgewicht unterhalb der 3. oder 5. Perzentilen) oder intrauterinem oder perinatalem Versterben oder vorzeitiger Plazentalösung
- Anteil der Kinder mit Geburtsgewicht unterhalb der 3., 5. oder 10. Perzentile
- Entwicklung einer IUGR, die eine Entbindung vor 30 und 34 vollendeten SSW notwendig macht
- Rate der Neugeborenen, die in die Kinderklinik auf die Intensivstation verlegt werden müssen
- Rate an Neugeborenen, die eine Beatmung benötigen, eine intraventrikuläre Hirnblutung (Grad II-IV) erleiden oder eine nekrotisierende Enterokolitis entwickeln
- Frühgeburten kleiner 34 und 37 vollendeten SSW
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
continuously; at visit at 24+0 to 24+6 weeks, visit at 28+0 to 28+6 weeks, visit at 32+0 to 32+6 weeks, visit at 36+0 to 36+6 weeks,
visit at 38+0 to 40+0 weeks and after delivery |
kontinuierlich, insbesondere bei Visite 24+0 bis 24+6 SSW, Visite 28+0 bis 28+6 SSW, Visite 32+0 bis 32+6 SSW, Visite 36+0 bis 36+6 SSW, Visite 38+0 bis 40+0 SSW sowie postpartal |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | No |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | Yes |
E.6.13.1 | Other scope of the trial description |
secondary prophylaxis |
Sekundärprophylaxe |
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E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | No |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | Yes |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 14 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Depending on which of the following events occur at first, the end of the clinical trial is:
• no later than 15 months following the last birth in this clinical trial, or
• at the time all follow-up data are documented and monitored.
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Je nachdem, welches der folgenden Ereignisse zuerst eintritt, ist das Ende der Prüfung
•spätestens 15 Monate nach der Geburt des letzten in dieser klinischen Prüfung geborenen Kindes oder
•der Tag, an dem alle Nachbeobachtungsdaten erfasst und monitoriert sind. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 3 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 2 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |