E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
Noonan Syndrom and Neurofibromatosis Type 1 |
Noonan Syndrom und Neurofibromatosis Type 1 |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
Noonan Syndrom and Neurofibromatosis Type 1 |
Noonan Syndrom und Neurofibromatosis Type 1 (Erbkrankheiten) |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Not possible to specify |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10029748 |
E.1.2 | Term | Noonan syndrome |
E.1.2 | System Organ Class | 10010331 - Congenital, familial and genetic disorders |
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E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10029268 |
E.1.2 | Term | Neurofibromatosis |
E.1.2 | System Organ Class | 10010331 - Congenital, familial and genetic disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
Primary Objective:
Does the pharmacological intervention with (a) Lovastatin and (b) Lamotrigine improve synaptic plasticity in patients with Noonan syndrome and neurofibromatosis type 1.
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Primäres Ziel:
Führen (a) Lovastatin und (b) Lamotrigin zu einer Verbesserung bzw. Normalisierung der synaptischen Plastizität bei Patienten mit Noonan Syndrom und Neurofibromatose Typ I
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
Secondary Objective:
Does the pharmacological intervention with (a) Lovastatin and (b) Lamotrigine improve attentional performance measured by the Test for Attentional Performance (TAP) in patients with Noonan syndrome and neurofibromatosis type 1. |
Nebenziel:
Führt die Einnahme von (a) Lovastatin und (b) Lamotrigin zu einer Verbesserung der Kognition/Aufmerksamkeit bei Patienten mit Noonan Syndrom und Neurofibromatose Typ I
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. 1. Group 1: NS, Group 2: NF1 (both genetically assured)
2. Age ≥16 years
3. The adolescent (≥16) and legal guardian who are capable to give their consent and understand the aim and rationale of the study. In case of doubts, an independent medical practitioner will evaluate the capacity to consent.
4. Signed informed consent if ≥ 16 years and legal guardian.
5. Persons who are ≥ 18 years old and capable to give their consent and understand the aim and rationale of the study. In case of doubts, an independent medical practitioner will evaluate the capacity to consent.
6. Signed informed consent if ≥ 18 years.
7. Male participants and female participants who are not capable of bearing children or who use a method of contraception that is medically approved by the health authority of the respective country.
This includes:
- A woman who is not capable of bearing a child is defined as follows: post-menopausal (12 months natural (spontaneous) amenorrhea or 6 months spontaneous amenorrhea with serum-FSH-values (follicle-stimulating hormone) of >40 mIU/mL); 6 weeks after a bilateral ovariectomy with or without hysterectomy or sterilization by means of tubal ligation
- A woman capable of bearing child is defined as follows: a woman who is physiologically capable of becoming pregnant, including women whose occupation, lifestyle or sexual orientation exclude sexual intercourse with a male partner and women whose partners have been sterilized by vasectomy or other measures.
- Medically-approved methods of contraception can include the following: hormonal contraceptives, intrauterine device and double barrier method. Acceptable preventive measures can include total abstinence at the discretion of the investigator, in cases where compliance is ensured because of the study participant’s age, occupation, lifestyle or sexual orientation. Periodical abstinence (e.g. calendar, ovulation, symptothermal methods or abstinence until the 4th day after the ovulation) as well as coitus interruptus are not acceptable methods of contraception.
- A reliable method of contraception must be used for the entire duration of the study.
The dosage of oral contraceptives has to be doubled during the study period or two different methods of contraception should be combined. |
1. 2. 1. Gruppe 1: NS; Gruppe 2 NF1 (beide Syndrome genetisch bestätigt):
2. Alter ≥ 16 Jahre
3. Jugendliche (≥ 16) und Erziehungsberechtigte, die in der Lage sind, ihre Zustimmung zu geben und das Ziel und den Zweck der Studie zu verstehen. Im Zweifelsfall beurteilt ein unabhängiger Arzt die Einwilligungsfähigkeit.
4. Unterzeichnete Einverständniserklärung, ≥ 18 Jahre.
5. Unterzeichnete Einverständniserklärung, ≥ 16 Jahre und dem Erziehungsberechtigten.
6. Patienten (≥ 18) die in der Lage sind, ihre Zustimmung zu geben und das Ziel und den Zweck der Studie zu verstehen. Im Zweifelsfall beurteilt ein unabhängiger Arzt die Einwilligungsfähigkeit.
7. Männliche Teilnehmer und weibliche Teilnehmer, die keine Kinder gebären können oder die eine Verhütungsmethode nutzen, die medizinisch / ärztlich durch die Gesundheitsbehörde des jeweiligen Landes anerkannt ist.
Dies schliesst ein:
Eine Frau, die keine Kinder gebären kann ist folgendermaßen definiert: postmenopausal (12 Monate natürliche (spontane) Amenorrhö oder 6 Monate spontane Amenorrhö mit Serum-FSH Werten (Follikel-stimulierendes Hormon) >40 mlU/ml); 6 Wochen nach beidseitiger Ovarektomie mit oder ohne Hysterektomie oder Sterilisation durch Tubenligatur.
Eine Frau, die Kinder gebären kann, ist folgendermaßen definiert: Frauen, die physiologischerweise schwanger werden können. Dies schließt Frauen mit ein, deren Arbeit, Lebensstil oder sexuelle Orientierung Geschlechtsverkehr mit einem männlichen Partner ausschließen und Frauen, deren Partner sterilisiert wurden durch eine Vasektomie oder andere Methode.
Medizinisch anerkannte Verhütungsmethoden können folgende mit einschließen: hormonelle Kontrazeptiva, Intrauterinpessar und doppelte Verhütung. Akzeptierte präventive Methoden schließen die totale Abstinenz nach dem Ermessen des Untersuchungsleiters mit ein, in Fällen, in denen die Compliance durch das Alter des Teilnehmers, die Arbeit, den Lebensstil oder die sexuelle Orientierung sichergestellt werden kann. Eine periodische Abstinenz (z.B. Kalender, Ovulation, symptothermale Verhütung oder eine Abstinenz bis 4 Tage nach der Ovulation) oder Koitus interruptus sind keine akzeptierten Methoden der Verhütung.
Eine sichere Methode der Verhütung muss für die gesamte Dauer der Studie angewendet werden.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Epilepsy
2. Medication with known CNS effects
3. Severe mental retardation
4. Side effects during previous medication with and contraindications to LTG and/or LOV and/or TMS
5. Psychiatric diseases
6. Previous history of allergic reactions with LTG and LOV medications
7. Potentially unreliable patients
8. Patients who are not suitable for the study in the opinion of the investigator
9. Pregnancy (incl. positive urine pregnancy test)
10. Persons who are incapable of giving consent or do not understand the aim or rationale of the study. |
Epilepsie
Medikation mit nachgewiesener ZNS Wirksamkeit
Schwere mentale Retardierung
Nebeneffekte unter einer vorangegangenen Medikation mit Lamotrigin und / oder Lovastatin und / oder bei der TMS.
Psychiatrische Erkrankungen
Vorangegangene allergische Reaktion auf die Studienmedikation
Potentiell unzuverlässige Patienten
Patienten, die nach Ansicht des Studienleiters nicht für die Studie geeignet sind.
Es können keine Patienten eingeschlossen die nicht selbständig ihr Einverständnis geben können und die nicht in der Lage den Sinn dieser Studie zu verstehen. |
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Primary endpoint:
The primary efficacy endpoint analyses will be performed in three separate testing procedures:
I: Lovastatin vs. placebo on group 1
II: Lamotrigine vs. placebo on group 1
III: Lamotrigine vs. placebo on group 2
The global significance level will be 5%. Since experiments I and II are done on the same set of patients, the significance level for those two experiments will each be 2.5%. The significance level of experiment III will be 5%. The primary endpoint analysis will consist of three series of three paired samples two-sided t-tests, comparing MEP under Verum vs. placebo at the three measurement time points. The local significance level will be adjusted using the Bonferroni-Holm procedure.
All analyses will be performed on the full analysis set (FAS-I, FAS-II, FAS-III), consisting of all patients who delivered a full set of MEP measurements after interventional TMS within the corresponding experiment.
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Primärer Endpunkt
Die Analyse besteht aus drei separaten Testprozeduren. Das globale Signifikanzniveau (α) liegt bei 5%. Da Experiment I und II auf dem gleichen Kollektiv durchgeführt werden, das α von Exp. I und II beträgt jeweils 2,5%. Das α von Exp. III bleibt bei 5%. Da MEP jeweils an drei Zeitpunkte gemessen wird, besteht die Analyse aus drei zweiseitigen T-Tests für verbundene Stichproben pro Experiment mit Bonferroni-Holm Justierung vom α.
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Lovastatin and Lamotrigin have 2 timepoints |
es gibt bei Lovastatin und Lamotrigin je 2 Zeitpunkte |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Analyses of baseline data, secondary endpoints, and safety data will be done using appropriate descriptive statistics and paired samples tests for difference between the two study groups. All tests will be two-sided with an exploratory significance level of 5%. No adjustment for multiple comparisons will be done.
Another endpoint is the comparison of LTG and LOV effects on synaptic plasticity and attentional performance in the NS group. |
Sekundäre Endpunkte
Die Analyse besteht aus geeignete beschreibende Statistiken und Tests für verbundene Stichproben um die Gruppendifferenzen zu verdeutlichen. Alle Tests werden zweiseitig mit α von 5% explorativ gerechnet. Keine Justierung für multiples Testen wird angewendet.
Safety
Inzidenzraten von AEs werden pro Therapiegruppe und Experiment angegeben. Die Analyse basiert auf dem Safety Set, der aus allen Patienten, welche Studienmedikation genommen haben, besteht.
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Lovastatin and Lamotrigin have 2 timepoints |
es gibt bei Lovastatin und Lamotrigin je 2 Zeitpunkte |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | No |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | Yes |
E.6.13.1 | Other scope of the trial description |
Basic science |
Naturwissenschaftliche Basisinformationen |
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E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | Yes |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | No |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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Last Patient Last Visit is the end of the trial |
Die letzte Visite des letzten Patienten ist das Ende der Studie. |
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 4 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 6 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |