E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
diffuse large B-cell lymphoma |
diffuses großzelliges B-Zell-Lymphom |
|
E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
malignant disease of the lymphatic system |
bösartige Erkrankung des lymphatischen Systems |
|
E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Blood and lymphatic diseases [C15] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 21.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10012818 |
E.1.2 | Term | Diffuse large B-cell lymphoma |
E.1.2 | System Organ Class | 10029104 - Neoplasms benign, malignant and unspecified (incl cysts and polyps) |
|
E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
The primary objective is to estimate the 2-year progression-free survival (PFS) achieved with ibrutinib in combination with immunochemotherapy with rituximab, cyclophosphamide, doxorubicin, vincristine, etoposide, and prednisolone (R-CHOEP) in newly diagnosed, younger patients (age 18-60 years) with diffuse large B-cell lymphoma (DLBCL) and age-adjusted International Prognostic Index (aaIPI) 2 or 3. |
Das primäre Ziel ist die Abschätzung des mit Ibrutinib in Kombination mit der Immunochemotherapie mit Rituximab, Cyclophosphamid, Doxorubicin, Vincristin, Etoposid und Prednisolon (R-CHOEP) erreichten 2-Jahres-progressionsfreien Überlebens (PFS) bei neu diagnostizierten, jüngeren Patienten (18-60 Jahre) mit einem diffusen großzelligen B-Zell-Lymphom (DLBCL) und einem altersadjustierten internationalen Prognose-Index (aaIPI) von 2 oder 3. |
|
E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
The secondary objectives for efficacy are to evaluate overall survival (OS), event-free survival (EFS), rate of complete remission (CR), rate of partial remission (PR), overall response rate (ORR) (CR+PR), progression rate, relapse rate and the duration of response.
Other secondary objectives of the trial are to assess the
• rate of treatment-related deaths,
• feasibility, safety, toxicity, and protocol adherence of ibrutinib when combined with R-CHOEP and
• outcome according to biological parameters of the tumor.
A preplanned additional analysis is to compare patients from this study with patients from the previous R-MegaCHOEP phase III trial (Schmitz et al., Lancet Oncol 2012). |
Die sekundären Zielkriterien der Wirksamkeit sind, das Gesamtüberleben, das ereignisfreie Überleben, die Remissionsrate (komplett), die Remissionsrate (partiell), die Remissionsrate (gesamt), die Progressionsrate, die Rezidivrate und die Dauer des Ansprechens zu beurteilen.
Weitere Ziele der Studie sind,
• die Rate der behandlungsbedingten Todesfälle,
• Machbarkeit, Sicherheit, Toxizität und Protokolleinhaltung von Ibrutinib kombiniert mit R-CHOEP und
• den Ausgang entsprechend biologischer Parameter des Tumors zu beurteilen.
Eine vorher geplante zusätzliche Analyse ist, die Patienten aus dieser Studie mit Patienten aus der vorherigen R-MegaCHOEP phase III-Studie zu vergleichen (Schmitz et al., Lancet Oncol 2012). |
|
E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Sign (or their legally-acceptable representatives must sign) an informed consent document indicating that they understand the purpose of and procedures required for the study, including biomarkers, and are willing to participate in the study.
2. Age between 18-60 years
3. Risk score 2 or 3 according to aaIPI
4. Histology: Primary diagnosis of
- DLBCL (NOS) or
- High-grade B-cell Lymphoma with MYC and BCL2 and/or BCL6 rearrangements or
- High-grade B-cell lymphoma, NOS
5. Performance status: ECOG 0-3
6. Stage: all stages according Ann Arbor
7. ANC: > 1000 cells/microliter (independent of growth factor support)
8. Platelet count ≥ 100.000/mm3 or ≥ 50.000/mm3 if bone marrow involvement independent of transfusion support in either situation.
9. ALT and AST: < 3 x ULN
10. Total Bilirubin: < 1.5 x ULN
11. Serum Creatinine: < 2 x ULN or estimated GFR (GFR [Cockcroft-Gault]) ≥ 40 ml/min
12. Women of childbearing potential and men who are sexually active must be practising a highly effective method of birth control during and after the study consistent with local regulations regarding the use of birth control methods for subjects participating in clinical trials. Men must agree to not donate sperm during and after the study. For male subjects, these restrictions apply for 6 months after last dose of study drug. For female subjects, they apply for 12 months after last dose of study drug.
13. Women of childbearing potential must have negative serum or urine beta-human chorionic gonadotropin pregnancy test at screening. Women who are pregnant or breast-feeding are ineligible for this study.
14. Willing/ able to adhere to the prohibitions and restrictions specified in this protocol. |
1. Schriftlich unterzeichnete Einwilligung
2. Alter zwischen 18-60 Jahren
3. Risiko-Score von 2 oder 3 entsprechend aaIPI
4. Histologie: Primärdiagnose eines
- DLBCL (NOS) oder
- „high-Grade“ B-Zell-Lymphoms mit MYC- und BCL2- und/oder BCL6-Umlagerung oder
- „high-Grade“ B-Zell-Lymphoms, NOS B-Zell-Lymphoms, NOS
5. Performance-Status: ECOG 0-3
6. Stadium: Alle Stadien entsprechend Ann Arbor
7. Absolute Neutrophilenzahl: > 1000 Zellen/Mikroliter (unabhängig von Wachstumsfaktor-Unterstützung)
8. Thrombozytenzahl ≥ 100.000/mm3 oder ≥ 50.000/mm3 bei Knochenmarkbeteiligung unabhängig von einer Transfusionsunterstützung.
9. ALT und AST: < 3 x ULN
10. Bilirubin (Gesamt): < 1.5 x ULN
11. Serum Kreatinin: < 2 x ULN oder geschätzter GFR (GFR [Cockcroft-Gault]) ≥ 40 ml/min
12. Frauen, die gebärfähig sind, und Männer, die sexuell aktiv sind, müssen während und nach der Studie konsequent eine hochwirksame Methode der Geburtenkontrolle praktizieren. Männer müssen sich damit einverstanden erklären, während und nach der Studie keine Spermien zu spenden. Für männliche Probanden, gilt diese Einschränkungen für 6 Monate nach der letzten Dosis der Studie Medikament. Für weibliche Probanden, gilt sie für 12 Monate nach der letzten Dosis der Studienmedikament.
13. Frauen, die gebärfähig sind, müssen einen negativen Serum- oder Urin-beta-HCG-Schwangerschafttest beim Screening aufweisen. Schwangere oder stillende Frauen sind in dieser Studie nicht teilnahmeberechtigt.
14. Wille/Fähigkeit zur Einhaltung der in diesem Protokoll festgelegten Verbote und Einschränkungen. |
|
E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Vaccinated with live, attenuated vaccines within 4 weeks of inclusion.
2. Major surgery within 4 weeks of inclusion.
3. Any prior lymphoma-directed therapy (except pre-phase treatment).
4. Known central nervous system involvement.
5. Diagnosed or treated for malignancy other than DLBCL, in particular any other (indolent) lymphoma.
6. Clinically significant cardiovascular disease such as uncontrolled or symptomatic arrhythmias, congestive heart failure, or myocardial infarction within 6 months of screening, or any class 3 or 4 cardiac disease as defined by the New York Heart Association Functional classification.
7. Bone marrow involvement > 25%
8. History of stroke or intracranial hemorrhage within six months of inclusion.
9. Requires anticoagulation with warfarin or equivalent vitamin K antagonist.
10. Known history of human immunodeficiency virus or active hepatitis C virus or active hepatitis B virus infection or any uncontrolled active systemic infection requiring IV antibiotics.
11. Requires treatment with strong CYP3A inhibitors.
12. Use of preparations containing St. John’s Wort.
13. Any life-threatening illness, medical condition, or organ system dysfunction which, in the investigator’s opinion, could compromise the subject’s safety, interfere with the absorption or metabolism of ibrutinib capsules, or put the study outcomes at undue risk.
14. Concurrent treatment with other investigational agent or X-ray therapy.
15. Previous chemo- or radiotherapy for any other malignancy, in particular indolent lymphoma.
16. Any psychological, cognitive, familial, sociological or geographical condition that, in the investigator’s opinion, compromises the patient’s ability to understand the patient information, to give informed consent or to comply with the study protocol.
17. Participation in another interventional clinical trial during this trial. There may be exceptions at the discretion of the coordinating investigator. |
1. Impfung mit Lebendimpfstoffen innerhalb von 4 Wochen nach Aufnahme in die Studie.
2. Größere Operation innerhalb von 4 Wochen nach Aufnahme in die Studie.
3. Jede vorherige lymphombezogene Therapie (außer Vorphasen-Therapie).
4. Bekannte Beteiligung des Zentralnervensystems.
5. diagnostizierte oder behandelte Malignome außer DLBCL, insbesondere gegen jedes andere (indolente) Lymphom.
6. Klinisch bedeutsame Herz-Kreislauf-Erkrankungen wie unkontrollierte oder symptomatische Herzrhythmusstörungen, Herzinsuffizienz oder Myokardinfarkt innerhalb von 6 Monaten nach dem Screening oder jede andere Herzkrankheit der Klasse 3 oder 4 (New York Heart Association).
7. Knochenmarkbeteiligung > 25%.
8. Vorgeschichte eines Schlaganfalls oder einer intrakraniellen Blutung innerhalb von sechs Monaten nach Aufnahme in die Studie.
9. notwendige Antikoagulation mit Warfarin oder gleichwertigem Vitamin K-Antagonisten.
10. Infektion mit dem humanen Immunschwächevirus (HIV), Hepatitis C, eine aktive Virusinfektion mit Hepatitis B oder jede unkontrollierte, aktive systemische Infektion, die IV-Antibiotika erfordert.
11. Behandlung mit starken CYP3A-Inhibitoren.
12. Verwendung von Präparaten, die Johanniskraut enthalten.
13. Jede lebensbedrohliche Erkrankung, Krankheit oder Störung des Organsystems, die nach Ansicht des Prüfers die Sicherheit des Prüfungsteilnehmers gefährdet, die Absorption oder den Metabolismus von Ibrutinib-Kapseln beeinträchtigen oder die Studienergebnisse unangemessen gefährden könnte.
14. Gleichzeitige Behandlung mit anderen Prüfpräparaten oder eine Röntgentherapie.
15. Frühere Chemo- oder Strahlentherapie bei allen anderen bösartigen Erkrankungen, insbesondere indolenten Lymphomen.
16. Jede psychologische, kognitive, familiäre, soziologische oder geographische Situation, die nach Ansicht des Prüfarztes die Fähigkeit des Patienten beeinträchtigt, die Patienteninformation zu verstehen, seine Einwilligung zu erteilen oder das Studienprotokoll einzuhalten.
17. Teilnahme an einer weiteren interventionellen klinischen Studie während dieser Studie. Ausnahmen können nach Ermessen des Leiters der klinischen Prüfung möglich sein. |
|
E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
2-year PFS with 95% confidence intervals (CI) in 40 patients without CNS disease. |
2-jähriges progressionsfreie Überleben mit einem 95% Konfidenzintervall bei 40 Patienten.
|
|
E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
In the course of therapy and follow-up. |
Im Verlauf der Therapie und in der Nachbeobachtung. |
|
E.5.2 | Secondary end point(s) |
Secondary endpoints for efficacy:
OS, EFS, CR rate, PR rate, ORR, progression rate, relapse rate, duration of response.
Other secondary endpoints:
AEs, SAEs, treatment-related deaths, Secondary malignancies,
Number and duration of therapy cycles, Cumulative doses of cyclophosphamide, doxorubicin, vincristine, etoposide, rituximab and ibrutinib, outcome according to biological parameters.
Furthermore, PFS achieved in this trial will be compared to historical controls (DLBCL patients with aaIPI 2 or 3 treated with R-CHOEP-14 within R-MegaCHOEP phase III trial; Schmitz et al. Lancet Oncology 2012). |
Sekundäre Endpunkte der Wirksamkeit sind:
Gesamtüberleben, ereignisfreies Überleben, Remissionsrate (komplett), Remissionsrate (partiell), Remissionsrate (gesamt), Progressionsrate, Rezidivrate und die Dauer des Ansprechens
Andere sekundäre Endpunkte sind: AEs, SAEs, behandlungsbedingte Todesfälle, Sekundäre Malignome, Anzahl und Dauer der Therapiezyklen, Kumulierte Dosis von Cyclophosphamid, Doxorubicin, Vincristin, Etoposid, Rituximab und Ibrutinib, Ausgang entsprechend biologischer Parameter des Tumors.
Darüber hinaus soll das progressionsfreie Überleben aus dieser Studie verglichen werden mit dem progressionsfreien Überleben der vorherigen R-MegaCHOEP phase III-Studie (Schmitz et al., Lancet Oncol 2012). |
|
E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
In the course of therapy and follow-up. |
Im Verlauf der Therapie und in der Nachbeobachtung. |
|
E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | Yes |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | No |
E.6.7 | Pharmacodynamic | No |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | No |
E.8.1.1 | Randomised | No |
E.8.1.2 | Open | Yes |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | No |
E.8.1.5 | Parallel group | No |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | No |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 1 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| No |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | Yes |
E.8.4.1 | Number of sites anticipated in Member State concerned | 10 |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | No |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
|
The study will end 2 years after the last patient enrolled in the study. |
Die Studie endet 2 Jahre nach dem letzten Patienten, der in die Studie aufgenommen wurde. |
|
E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 5 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 0 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 5 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 0 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial days | 0 |