E.1 Medical condition or disease under investigation |
E.1.1 | Medical condition(s) being investigated |
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E.1.1.1 | Medical condition in easily understood language |
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E.1.1.2 | Therapeutic area | Diseases [C] - Congenital, Hereditary, and Neonatal Diseases and Abnormalities [C16] |
MedDRA Classification |
E.1.2 Medical condition or disease under investigation |
E.1.2 | Version | 20.0 |
E.1.2 | Level | PT |
E.1.2 | Classification code | 10017374 |
E.1.2 | Term | Friedreich's ataxia |
E.1.2 | System Organ Class | 10010331 - Congenital, familial and genetic disorders |
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E.1.3 | Condition being studied is a rare disease | Yes |
E.2 Objective of the trial |
E.2.1 | Main objective of the trial |
to evaluate the effect of 48 weeks of treatment with MIN-102 compared to placebo on cervical spinal cord area as assessed by morphometric MRI measurements. |
Das Primärziel der Studie besteht darin, die Wirkung der 48-wöchigen Behandlung mit MIN-102 im Vergleich zu Placebo auf den Bereich des Rückenmarks der Halswirbelsäule anhand von morphometrischen MRT-Messungen zu beurteilen. |
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E.2.2 | Secondary objectives of the trial |
To evaluate the effect of 48 wks of treatment with MIN-102 compared to placebo as follow:
-Change from baseline in the total score of SARA
-Cervical spinal cord mean, axial and radial diffusivity as assessed by MRI DTI
-Cervical spinal cord tNAA/mIns ratio as assessed by MRS
-MRI quantitative susceptibility mapping for iron concentration
-Dentate nuclei volume
-Brain fiber density, fiber cross-section and fiber density and cross-section as assessed by fixel-based analyses
-Cerebellar Composite Functional Scale, composed of 2 functional tests
-EQ-5D-5L
-Fatigue Severity Scale
-Activities of daily living (FARS)
-Clinician and patient global impressions of improvement
-Change in the pre-treatment versus post-treatment slope of the SARA
-Neurophysiological parameters as assessed by motor evoked potentials (MEP). Optional assessment
-Various biochemical parameters in plasma, and CSF. Optional assessment.
-Safety and tolerability of MIN-102 |
Sekundärziele: 48-wöchige Behandlung mit MIN102 im Vergleich zu Placebo
• Veränderung SARA-Gesamtwert zu Baseline
• Mittelwert, axiale und radiale Diffusionsfähigkeit des Rückenmarks der Halswirbelsäule anhand MRT DTI
• tNAA/mIns-Verhältnis des Rückenmarks der Halswirbelsäule anhand MRS
• MRT quantitative Suszeptibilitätskartierung der Eisenkonzentration
• Volumen der Zahnkerne
• Gehirnfaserdichte, Faserquerschnitt und Faserdichte und -querschnitt anhand der Fixel-basierte Analysen
• Cerebellar Composite Functional Scale
• Lebensqualität (EQ-5D-5L)
• Fatigue Severity Scale (FSS)
• Aktivitäten im Alltag (Subskala der Müdigkeit)
• Allgemeiner Eindruck des Arztes und des Patienten bezüglich Verbesserung
• Veränderung des SARA-Ratings im Vergleich vor und nach der Behandlung
• Neurophysiologische Parameter anhand der Bewertung durch motorisch evozierte Potenziale
• Verschiedene biochemische Parameter in Plasma und CSF
• Sicherheit und Verträglichkeit von MIN-102 |
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E.2.3 | Trial contains a sub-study | No |
E.3 | Principal inclusion criteria |
1. Signed Informed Consent by the subject or parent/legal guardian, and/or consent or assent for minors as required by national laws.
2. Male and female subjects aged ≥12 and ≤60 years, inclusive, with Friedreich’s Ataxia confirmed by genetic testing.
3. Total score on SARA of <25.
4. Score on SARA item 1 (gait) ≥2 and ≤6.
5. Male with a potentially fertile partner must be willing to use an acceptable method of contraception for the duration of the study and for 3 months after study drug discontinuation (acceptable methods are: use of a condom with spermicide or use of oral, implantable or injectable contraceptives, or intrauterine devices, or a diaphragm with spermicide or diaphragm with condom) or have had a vasectomy.
6. Female with childbearing potential must be willing to use highly effective contraceptive methods during screening, during the period of drug administration and for 30 days after stopping study drug administration. Highly effective contraception methods include the following:
▪ Total abstinence (defined as refraining from heterosexual intercourse during the entire period outlined above).
▪ Male or female sterilization. (bilateral tubal occlusion or vasectomized partner)
▪ Use of at least one of the following:
a. Use of oral, injectable, transdermal, intravaginal, or implantable hormonal methods of contraception
▪ combined (estrogen and progestogen containing) hormonal contraception associated with inhibition of ovulation: Oral, intravaginal or transdermal.
▪ progestogen-only hormonal contraception associated with inhibition of ovulation: oral, injectable or implantable
b. Placement of an intrauterine device (IUD) or intrauterine system (IUS)
7. Female patients of childbearing potential must have a negative serum pregnancy test result within 7 days before first administration of study drug. |
1.Unterzeichnung der Einwilligungserklärung durch den Patienten oder Elternteil/Erziehungsberechtigten und/oder Einwilligung oder Zustimmung bei Minderjährigen
2. Männliche und weibliche Patientenim Alter von einschließlich ≥ 12 und ≤ 60 Jahren, mit Friedreich-Ataxie, die durch Gentests bestätigt wurde.
3. SARA-Gesamtwert von <25.
4. Wert des SARA-Items 1 (Gang) ≥2 und ≤6.
5. Männer mit einer potenziell gebärfähigen Partnerin haben sich bereits einer Vasektomie unterzogen oder müssen bereit sein, für die Dauer der Studie und bis 3 Monate nach Absetzen des Studienmedikaments eine zulässige Verhütungsmethode anzuwenden (zulässige Methoden sind: die Anwendung eines Kondoms mit Spermizid oder die Anwendung von oralen, implantierbaren oder injizierbaren Verhütungsmitteln oder Intrauterinpessaren oder eines Diaphragmas mit Spermizid oder eines Diaphragmas mit Kondom).
6. Gebärfähige Frauen müssen bereit sein, während sowie bis 30 Tage nach dem Ende der Verabreichung des Studienmedikaments höchst zuverlässige Empfängnisverhütungsmethoden anzuwenden. Zu den höchst zuverlässigen Empfängnisverhütungsmethoden gehören die folgenden:
-Vollständige Enthaltsamkeit (definiert als Nichtausüben heterosexuellen Geschlechtsverkehrs während des gesamten oben genannten Zeitraums).
-Sterilisierung des Mannes oder der Frau.
-beidseitiger Tubenverschluss
-Vasektomie beim Partner
-Anwendung von zumindest einem der folgenden Verhütungsmittel:
a. Anwendung oraler, injizierter, transdermaler, intravaginaler oder implantierbarer Hormonverhütungsmethoden
-kombinierte (östrogen- und gestagenhaltige) hormonelle Verhütung als Ovulationshemmer: Oral, intravaginal oder transdermal.
-hormonelle, nur Gestagen enthaltende, ovulationshemmende Verhütungsmittel: oral, injizierbar oder implantierbar
b.Einsetzung eines Intrauterinpessars (IUP) oder intrauterinen Systems (IUS)
7. Gebärfähige Patientinnen müssen innerhalb von 7 Tagen vor der ersten Verabreichung des Studienmedikaments ein negatives Serum-Schwangerschaftstestergebnis vorweisen.
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E.4 | Principal exclusion criteria |
1. Age of onset of disease ≥25 years
2. Left ventricular ejection fraction (LVEF) <55%, on echocardiogram.
3. Subjects with a history of heart failure, ventricular arrhythmia, supraventricular tachycardia, or having a QTcF time of >480 msec in 3 consecutive ECG recordings taken at least 5 minutes apart.
4. Known intolerance to pioglitazone or other thiazolidinediones.
5. Subjects who are taking or have taken pioglitazone, or other thiazolidinediones, within the past 6 months prior to Screening.
6. Currently participating in or having participated in another interventional clinical study within 2 months prior to Screening.
7. Requiring other prohibited concomitant medication (see Table 4). Note: use of idebenone, coenzyme Q10, antioxidants, riboflavin, thiamine, vitamins C and E is permitted provided the dose has been constant for ≥3 months before Screening and is kept constant during the entire study.
8. Previous or current history of vesical polyps, bladder cell hyperplasia, or bladder cancer.
9. Previous or current history of other cancer, unless surgically resected and without evidence of recurrence for a minimum of 5 years.
10. Subjects with clinically significant anemia (i.e. hemoglobin below 110 g/L).
11. Glycated hemoglobin (HbA1c) levels >6.4% and fasting blood glucose levels ≤ 0.9 times the lower limit of normal and ≥ 1.1 times the upper limit of normal.
12. NT-proB-type natriuretic peptide level (NT pro BNP) >125 pg/mL
13. Abnormal liver enzyme tests for aspartate aminotransferase or alanine aminotransferase of >2 times the upper limit of normal or total bilirubin >1.5 times the upper limit of normal (unless
due to Gilbert’s syndrome).
14. A positive result on laboratory tests for hepatitis B surface antigen, hepatitis C antibody and human immunodeficiency virus antibody at screening.
15. Moderate or severe hepatic impairment (groups B and C according to the revised Child-Pugh classification; (Pugh, Murray-Lyon et al. 1973).
16. Chronic kidney disease (CKD) stages 3a or higher (according to CKD staging by Renal Association with an estimated glomerular filtration rate of <60 ml/min/1.73m2).
17. Contraindications for MRS/MRI procedure such as subjects with ferromagnetic materials in the body, such as dental braces, spinal rods, aneurysm clips, pacemakers, intraocular metal or cochlear implants.
18. Drug or alcohol abuse in the past 2 years by subject history and/or investigator assessment.
19. Conditions which could modify the absorption of the study drug, such as inflammatory bowel diseases, or stomach or intestinal resection.
20. Inability or unwillingness of the subject or subjects’ parents/caregivers to comply with the study procedures.
21. Other medical, neurological, psychiatric, or social conditions that in the investigator’s opinion are likely to confound the assessment of safety or efficacy, interfere with study conduct, or unfavorably alter the risk-benefit of subject participation.
22. Pregnant women as confirmed by a positive blood pregnancy test.
23. Female patients intending to breast feed a child while taking study drug or have taken study drug within 30 days after administration of the last dose. |
1. Alter bei Ausbruch der Erkrankung >25 Jahre.
2. Linksventrikuläre Ejektionsfraktion (LVEF) <55 % auf dem Echokardiogramm.
3. Anamnestisch bekannte Herzinsuffizienz, ventrikuläre Arrhythmie, supraventrikuläre Tachykardie oder Vorliegen einer QTcF-Zeit von >480 ms in 3 aufeinander folgenden EKG-Aufzeichnungen, die im Abstand von mindestens 5 Minuten angefertigt wurden.
4. Bekannte Unverträglichkeit gegenüber Pioglitazon oder anderen Thiazolidindionen.
5. Aktuelle Einnahme von Pioglitazon oder anderen Thiazolidindionen oder vorherige Einnahme innerhalb von 6 Monaten vor dem Screening.
6. Aktuelle oder innerhalb von 2 Monaten vor dem Screening erfolgte Teilnahme an einer anderen interventionellen klinischen Studie.
7. Notwendige Einnahme/Anwendung nicht erlaubter Begleitmedikamente (siehe Tabelle 4). Hinweis: Die Anwendung von Idebenon, Coenzym Q10, Antioxidantien, Riboflavin, Thiamin, Vitamin C und E ist gestattet, vorausgesetzt, dass die Dosis seit ≥3 Monaten vor dem Screening konstant ist und während der gesamten Studie konstant bleibt.
8. Vorgeschichte oder aktuelles Vorliegen von Blasenpolypen, Blasenzellen-Hyperplasie oder Blasenkrebs.
9. Vorgeschichte oder aktuelles Vorliegen einer anderen Krebserkrankung, sofern diese nicht operativ entfernt wurde und seit mindestens 5 Jahren kein Rezidiv nachgewiesen wurde.
10. Klinisch signifikante Anämie (d. h. Hämoglobin unter 110 g/l).
11. Glykohämoglobin (HbA1c)-Konzentrationen >6,4 % und Nüchtern-Blutzuckerspiegel <das 0,9-Fache der Untergrenze des Normalbereichs und >das 1,1-Fache der Obergrenze des Normalbereichs.
12. Wert des NT-proB-Typ natriuretischen Peptids (BNP) >125 pg/ml.
13. Abnormale Leberenzymwerte für Aspartat-Aminotransferase oder Alanin-Aminotransferase von >2-mal der Obergrenze des Normalbereichs oder Gesamtbilirubin >1,5-mal der Obergrenze des Normalbereichs (sofern nicht aufgrund von Gilbert-Syndrom).
14. Ein positives Ergebnis der Labortests auf Hepatitis-B-Oberflächenantigen, Hepatitis-C-Antikörper und humanes Immundefizienzvirus-Antikörper beim Screening.
15.Moderate oder schwerwiegende Leberfunktionsstörung (Stadium B oder C der überarbeiteten Child-Pugh-Klassifizierung; siehe Anhang 6.2) (Pugh, Murray-Lyon et al. 1973).
16.Chronische Nierenerkrankung (CKD) des Stadiums 3a oder höher (gemäß der CKD-Einteilung der Renal Association mit einer geschätzten glomerulären Filtrationsrate von <60 ml/min/1,73 m2).
17.Studienteilnehmer mit Kontraindikationen für MRS/MRT-Verfahren, wie das Vorhandensein von ferromagnetischem Material im Körper wie z. B. Zahnspangen, Wirbelsäulen-Stäbe, Aneurysma-Clips, Herzschrittmacher, Metall im Auge oder Cochlea-Implantate.
18.Drogen- oder Alkoholmissbrauch in den letzten 2 Jahren, bewertet anhand der Vorgeschichte des Studienteilnehmers und/oder durch den Prüfarzt.
19.Erkrankungen/Umstände, die die Aufnahme des Studienmedikaments verändern könnten, wie entzündliche Darmerkrankungen oder die Resektion des Magens oder Darms.
20.Unfähig- oder Unwilligkeit des Studienteilnehmers oder des Elternteils/Betreuers des Studienteilnehmers zur Einhaltung der Studienverfahren.
21.Andere medizinische, neurologische, psychiatrische oder soziale Erkrankungen/Zustände, die nach Meinung des Prüfarztes die Bewertung der Sicherheit oder Wirksamkeit nachteilig beeinflussen, die Durchführung der Studie beeinträchtigen oder das Risiko-Nutzen-Verhältnis der Studienteilnahme nachteilig verändern könnten.
22.Schwangere, bewertet anhand eines positiven Blut-Hormontests.
23.Patientinnen, die beabsichtigen, während der Einnahme des Studienmedikaments oder innerhalb von 30 Tagen nach der Verabreichung der letzten Dosis ein Kind zu stillen
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E.5 End points |
E.5.1 | Primary end point(s) |
Change from baseline in spinal cord area cervical segment C2-C3 [mm2]
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Veränderung im zervikalen Segment C2-C3 (mm2) des Rückenmarksvon Baseline an |
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E.5.1.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
Baseline, week 24 and week 48 |
Baseline, Woche 24 und 48 |
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E.5.2 | Secondary end point(s) |
Efficacy endpoints include the change from baseline in:
•Scale for Assessment and Rating of Ataxia:
-Change from baseline in total score of the SARA
•Diffusion tensor imaging fractional anisotropy: mean, radial and axial diffusivity cervical segments C2-C7 [10-3 mm2/s]
•Magnetic resonance spectroscopy tNAA/mIns ratio in spinal cord segments C4-C5
•MRI quantitative susceptibility mapping for iron concentration
•Dentate nuclei volume
•Fixel-based analyses of the brain including fiber density, fiber cross-section and FDC
•Cerebellar Composite Functional Scale
•EQ-5D-5L
•Fatigue Severity Scale (FSS)
•Activities of Daily Living subscale of FARS
•Clinical Global Impression – Severity (CGI-S)
•Clinical Global Impression – Improvement (CGI-I)
•Patient Global Impression – Improvement (PGI-I)
Exploratory;
•Clinical; Change in slope from baseline of the SARA compared from pre-treatment to post-treatment
•Neurophysiological ( Motor evoked potentials with central conduction time and amplitude as an optional assessment)
•Biochemical
- Adiponectin in plasma, and CSF (optional)
- Fatty acid binding protein 4 in CSF (optional)
- Gene expression of frataxin, PGC-1α, NRF1, TFAM in peripheral blood mononuclear cells
- Neurofilament light chain in plasma, and CSF (optional)
Safety;
•AEs, SAEs & SUSARs
•vital signs
•12-lead ECG
•echocardiogram
•clinical laboratory tests (included Pregnancy Screen)
•Physical examination
•palatability |
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E.5.2.1 | Timepoint(s) of evaluation of this end point |
- All; Baseline, week 24 and week 48
- CGI-I; Week 24 and week 48
- PGI-I; week 24 and week 48
- Safety: From screening, during the 48 weeks of treatment and 4 weeks after discontinuation
- Palatability: Baseline, week 4, week 12, week 24 and week 36 |
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E.6 and E.7 Scope of the trial |
E.6 | Scope of the trial |
E.6.1 | Diagnosis | No |
E.6.2 | Prophylaxis | No |
E.6.3 | Therapy | No |
E.6.4 | Safety | Yes |
E.6.5 | Efficacy | Yes |
E.6.6 | Pharmacokinetic | Yes |
E.6.7 | Pharmacodynamic | Yes |
E.6.8 | Bioequivalence | No |
E.6.9 | Dose response | No |
E.6.10 | Pharmacogenetic | No |
E.6.11 | Pharmacogenomic | No |
E.6.12 | Pharmacoeconomic | No |
E.6.13 | Others | No |
E.7 | Trial type and phase |
E.7.1 | Human pharmacology (Phase I) | No |
E.7.1.1 | First administration to humans | No |
E.7.1.2 | Bioequivalence study | No |
E.7.1.3 | Other | No |
E.7.1.3.1 | Other trial type description | |
E.7.2 | Therapeutic exploratory (Phase II) | Yes |
E.7.3 | Therapeutic confirmatory (Phase III) | No |
E.7.4 | Therapeutic use (Phase IV) | No |
E.8 Design of the trial |
E.8.1 | Controlled | Yes |
E.8.1.1 | Randomised | Yes |
E.8.1.2 | Open | No |
E.8.1.3 | Single blind | No |
E.8.1.4 | Double blind | Yes |
E.8.1.5 | Parallel group | Yes |
E.8.1.6 | Cross over | No |
E.8.1.7 | Other | No |
E.8.2 | Comparator of controlled trial |
E.8.2.1 | Other medicinal product(s) | No |
E.8.2.2 | Placebo | Yes |
E.8.2.3 | Other | No |
E.8.2.4 | Number of treatment arms in the trial | 2 |
E.8.3 |
The trial involves single site in the Member State concerned
| Yes |
E.8.4 | The trial involves multiple sites in the Member State concerned | No |
E.8.5 | The trial involves multiple Member States | Yes |
E.8.5.1 | Number of sites anticipated in the EEA | 4 |
E.8.6 Trial involving sites outside the EEA |
E.8.6.1 | Trial being conducted both within and outside the EEA | No |
E.8.6.2 | Trial being conducted completely outside of the EEA | No |
E.8.7 | Trial has a data monitoring committee | Yes |
E.8.8 |
Definition of the end of the trial and justification where it is not the last
visit of the last subject undergoing the trial
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E.8.9 Initial estimate of the duration of the trial |
E.8.9.1 | In the Member State concerned years | 1 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned months | 5 |
E.8.9.1 | In the Member State concerned days | |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial years | 1 |
E.8.9.2 | In all countries concerned by the trial months | 5 |